Laatukitaroita

Home Foorumit Kaikki muut Yleinen Laatukitaroita

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    hellhound
    Jäsen

Ehdottaisin kaikkia tällä foorumilla pyöriviä 4-6-kielisistä instrumenteista kiinnostuneita käymään osoitteessa:    http://www.kolumbus.fi/vesa.lempiainen/    Kyseessä on päivätyönään mainoskuvituksia tekevä käsityöläinen joka on rakentanut kitaroita harrastuspohjalta yli 20-vuotta. Vesku tekee laadukkaita kitaroita ja bassoja lähes omakustannehintaan ja itsekin soittimia rakentaneena voin sanoa, että kyseessä on aivan eritason soittimet kuin mitä samalla rahalla kaupasta saa. Koska homma toimii harrastuspohjalta, eli soittimilla ei ole tarkoitus tehdä bisnestä, vaan saada soittaja tyytyväiseksi. Kaikkien soittimien lähtökohta on tarkka puuvalinta, jota suurilla tehtailla ei sarjatuotannossa tehdä. Oma pääsoittimeni on VGuitars Custom Monterey Strat, joka omien toivomusteni mukaan rakennettu, eikä vastaavanlaista heti tule vastaan. Kitarassa on 1. nauhan kohdalla noin 28mm paksu c-profiilinen kaula joka on myös tavallista leveämpi, ja se on varustettu Kent Armstrongin mini-lipstick-mikeillä ja Gotohin vasurikammella. Silmiinpistävin yksityiskohta on hendrixin töherryksiä mukaileva kustom-maalaus joka on myös Vesan käsialaa. Kitara on kerrassaan loistava työkalu jolla on nautinto soittaa. Kuvia soittimestani voi katsella osoitteessa  http://www.pixbox.fi/usr_show_id106253_page0_order1.html  Hinnoista sen verran, että Fender-tyyppisen perussoittimen hinta liikkuu 1000 ja 1500 euron välillä riippuen osista ja ominaisuuksista. Toivon, että tätä postia ei tulkita kaupalliseksi mainokseksi, koska laatusoittimen tekeminen tonnilla ei ole kaupallista toimintaa, vaan hyväntekeväisyyttä.

Petteri 

uraltone
    Osallistuja

Kyllähän tuo hieman mainokselta haiskahtaa ;D Mutta hyvä niin, kitaran tekijöitä voikin hiukan mainostaa.

Tuo 1000-1500€ on tosiaan kohtuullinen hinta laatukitarasta.

Pitäisiköhän perustaa kitara-asioille oma palsta…?

Mikko

Imre
    Jäsen

Aika namulta kyllä näyttää 🙂
    pitänee mainita että myös kaupallisessa mielessä kitaroita tekevät tekevät kohtuuhintaisia soittimia, varsinkin jos kyse on pienistä sarjoista jolloin esimerkiksi telecasterin hinnan voi saada tiputettua 1200 euroon.
    Itseltä löytyy puoli-omatekoinen tele jonka tein  itse puuvalmiiksi ja pintakäsittelyt ja kasaukset teetin kaverilla, rahaa kokonaisuudessaan siihen upposi se reilu 1000 euroa.

Kun vähän enempi on näihin laatusoittimiin perehtynyt niin tuntuu naurettavalta että jostain tehdasvalmisteisesta puolihuolimattomasti viimeistellystä gibsonista voidaan hyvinkin pyytää 2000 euroa kun kotimaisia käsin, parhaista raaka aineista tehtyjä laatusoittimia saa halvemmallakin.

Näissä soittimissa on vain se vika että kun ensimmäisen sellaisen käsiinsä saa, niin ei enää kelpaakkaan mitkään tehdaskitarat. Ja tämä tulee pidemmän päälle melko raskaaksi kukkarolle.

jusmu
    Osallistuja

Itse olen tekemässä parhaillani perus tele. Aika kallis keppi jos kasauksesta ja viimeistelystä ja kaikesta reilu tonni! Mulla maksoi puut 75ekeä, siis vaahteraa kaulaan ja tervaleppää runkoon sekä pieni siivu ruusupuuta kaularaudan peittämiseen. Puut ostin Amphisoundin Leppävuoren Sampolta, joten on oikeaa kitaraan valkattua puuta ja valmiiksi kuivatattua.

Nauhat, nippelit ja nappelit eivät maksa paljoa. Virittimiä ja talloja löytyy 25e ylöspäin. Voihan toki tila Klusonit suoraan jenkeistä niin saa nostettua hintaa.

hellhound
    Jäsen

Itse olen tekemässä parhaillani perus tele. Aika kallis keppi jos kasauksesta ja viimeistelystä ja kaikesta reilu tonni! Mulla maksoi puut 75ekeä, siis vaahteraa kaulaan ja tervaleppää runkoon sekä pieni siivu ruusupuuta kaularaudan peittämiseen. Puut ostin Amphisoundin Leppävuoren Sampolta, joten on oikeaa kitaraan valkattua puuta ja valmiiksi kuivatattua.

Nauhat, nippelit ja nappelit eivät maksa paljoa. Virittimiä ja talloja löytyy 25e ylöspäin. Voihan toki tila Klusonit suoraan jenkeistä niin saa nostettua hintaa.

Vertaapa jenkkistratoon. Suurin osa niistä, kuten myös gibsoneista on ihan kuolleita puiltaan… Tottakai osia saa halvalla, mutta jos meinaa tehdä kunnon soittimen, niin eipä niillä pitkälle pääse. Stratoon maksaa gotohin tallakin jo enemmän kuin sinulla puut… 😉

jusmu
    Osallistuja

Stratoon maksaa gotohin tallakin jo enemmän kuin sinulla puut… 😉

Vaikka sen 100€:n tallan ja hyvät virittimet hankkii niin ei nuo osat tule kovin kalliiksi. Ehkä päästään lähelle tonnia, kun hankkii yli 400€:n mikit.

Imre
    Jäsen

Yhteensä kaikista kamoista tuli se reilu tonni, mukaan nevalaisen käsin käämityt mikit, hardwaret muuten parasta laatua mitä nyt löysin. Nuo pintakäsittelyt ja kasaukset, sisälsi itse asiassa nauhoituksen ja hiomiset kustomoidun logon ja kaulalevyn kaiverruksen, pleksin teon jne. ja hintaa tuolle käsittelylle tuli jotain 400 euroa jos nyt oikein muistan. Pitäisi pistää tuo kyseinen peli hinta-arvioon vakuutuksen takaamiseksi. Puut tuossa on runko leppää, kaula loimuvaahteraa ja ruusupuu otelauta.
    http://s5.photobucket.com/albums/y161/Ronirausku/?action=view&current=Telecaster31.jpg
    http://s5.photobucket.com/albums/y161/Ronirausku/?action=view&current=Telecaster21.jpg
    http://s5.photobucket.com/albums/y161/Ronirausku/?action=view&current=Telecaster11.jpg

edit: mahonki muuttui vaahteraksi, mitäs kaikkea sitä väsyneenä tuleekaan tehtyä 😀

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.