kytkentälevy
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › kytkentälevy
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.11.2007, 11:43 #67228hellhoundJäsen
Hellou?
Yksi vähemmän oleellinen kysymys:
Minkä tyyppistä bakelliittia fenderin käyttämä musta eylet-levy on?
Noita epoksilevyjä kun on aika montaa lajiketta…4.11.2007, 13:18 #74008uraltoneOsallistujaEi ole lainkaan bakelliittia vaan prespaania. On muuten kaikkein huonoin vaihtoehto koska imee helposti kosteutta itseensä. Siksi noissa Fendereissä on levy kyllästetty jonkinlaisella vahalla, tämä ei ikävä kyllä aina auta. Myös bakelliitti saattaa imeä kosteutta, mutta vaattii sitten jo pidemmän säilytyksen todella kosteassa ilmassa. Lasikuitu on ylivertaista sähköisiltä spekseiltään.
Sinänsä hyvittavaa että melkein kaikki kloonit käyttävät tätä materiaalia ja silloin tällöin näkee monen tonnin tweed klooneja joiden levy johtaa sähköä kosteuden vuoksi ;D Korjaaminen onkin haastavampaa…
Yst. terv,
Mikko4.11.2007, 13:31 #74009NimetönVierasEi ole lainkaan bakelliittia vaan prespaania. On muuten kaikkein huonoin vaihtoehto koska imee helposti kosteutta itseensä. Siksi noissa Fendereissä on levy kyllästetty jonkinlaisella vahalla, tämä ei ikävä kyllä aina auta. Myös bakelliitti saattaa imeä kosteutta, mutta vaattii sitten jo pidemmän säilytyksen todella kosteassa ilmassa. Lasikuitu on ylivertaista sähköisiltä spekseiltään.
Sinänsä hyvittavaa että melkein kaikki kloonit käyttävät tätä materiaalia ja silloin tällöin näkee monen tonnin tweed klooneja joiden levy johtaa sähköä kosteuden vuoksi ;D Korjaaminen onkin haastavampaa…
Yst. terv,
MikkoOlen muuten itsekin ihmetellyt vähän tuota Fenkun käyttämää materiaalia. Lienee ollut jotenkin erityisen edullista tai jotain. Sehän on vähän kuin jäykkää pahvia tai jotain… Tuossa taannoin minulla kävi konkkarempassa twin reverbbi jossa koko levy oli ihan mutrulla (epäilinkin kosteutta aiheuttajaksi, ja tämä vahvisti epäilyni). No se kone kuitenkin toimi ihan ok siitä huolimatta.
Pientä nippelitieto droppailua tähän väliin myös: Sanovat, että Forrest White erosi F:n palveluksesta kun hän ei ollut tyytyväinen ensimmäisten trankkukoneiden piirilevymateriaaliin. Oli moinen hänelle ns. viimeinen pisara.
Mutta olihan mulla kysyttävääkin! Mites tuon lasikuidun kanssa, kun mulla on 1,0mm lasikuitulevyä, mutta en ole saanut siihen turretnastoja kunnolla kiinni (vasaralla ;D). Lienee vaan liian ohutta siihen? Mutta olisiko ideoita miten tuon levyn saisi käyttöön? Eyelet rinkuloille sopivaa kenties?
4.11.2007, 14:33 #74010hellhoundJäsenKiitos vastauksista,
Mä olenkin ihmetellyt sitä vahahommaa fendereissä, mutta prespaani ei ole käynyt mielessä. Prespaaniahan käytettiin myös mikkien kelarunkona…Prespaani on mielestäni jonkinlaista puristettua pahvia… Itse roudasin muuten eräältä paperitehtaalta telanpuhdistuskseen käytettävää levyä (doctor blade)… 🙂 Sitä on sekä lasikuituista, että kuitubakelliittista. Täytyy joskus hyödyntää… ilmaista kun oli… 😉4.11.2007, 18:26 #74011okabassOsallistujaMOI
Puhuvat 7enderin yhteydessä “Fish paper”-levystä.
http://www.oliner.com/fishpaper.htm
“The soul of tone”-kirjassa sivulla 323 kerrotaan, että 7enderillä levy lämmitettiin (kuivattiin) uunissa, vahattiin mehiläisvahalla ja pistettiin vakuumiin, reitettiin, eyeletit puristetttiin paikoilleen. Sitten vielä toistettiin lämmitys, vahaus ja vakuumi. Minusta se on väriltään ennemmin -tai ainakin useammin- tumman sinistä kuin mustaa.
Mun kohdalle on kerran sattunut kostunut kytkentälevy. Se vie lähelle hulluutta, kun olet saanut paikallistettua kohdan, josta epämääräinen rohina ja rusahtelu lähtee, vaihtanut ko. alueelta kaikki osat putkenkantaa myöten ja tilanne on mielialaa kohottavasti ihan ennallaan.
Onneksi löysin vinkkiä Netistä. Laitoin muoviprikat kiinnitysruuveihin levyjen väliin. Vaikka yleensä suosittelen pitämään CRC:t ym.WD-40 litkut erillään vahvistimista, niin tässä tapauksessa se pelasti tilanteen: lasetin CRC:tä levylle kuin rappari, ja rutina loppui.
4.11.2007, 20:01 #74012uraltoneOsallistujaMites tuon lasikuidun kanssa, kun mulla on 1,0mm lasikuitulevyä, mutta en ole saanut siihen turretnastoja kunnolla kiinni (vasaralla ;D). Lienee vaan liian ohutta siihen? Mutta olisiko ideoita miten tuon levyn saisi käyttöön? Eyelet rinkuloille sopivaa kenties?
Noille meidän myymille turreteille pitäisi olla 3mm levy. 2,4mm levy on vielä ok, mutta 1mm on jo aivan liian ohut. eyelet:t varmaan menee, tosin nekin on tarkoitettu 2mm levylle.
Mikko
4.11.2007, 22:20 #74013hellhoundJäsenMOI
“The soul of tone”-kirjassa sivulla 323 kerrotaan, että 7enderillä levy lämmitettiin (kuivattiin) uunissa, vahattiin mehiläisvahalla ja pistettiin vakuumiin, reitettiin, eyeletit puristetttiin paikoilleen. Sitten vielä toistettiin lämmitys, vahaus ja vakuumi. Minusta se on väriltään ennemmin -tai ainakin useammin- tumman sinistä kuin mustaa.Ei sitten enää vaikeammin voinut tehdä? Hassua, että tehtiin noin paljon töitä, kun zender pyrki kuitenkin rakentamaan laitteet mahdollisimman simppelisti ja edullisesti… (ja kestävästi) Oliko tuolloin vaihtoehtoisia materiaaleja?
4.11.2007, 23:39 #74014okabassOsallistujaMOI
“The soul of tone”-kirjassa sivulla 323 kerrotaan, että 7enderillä levy lämmitettiin (kuivattiin) uunissa, vahattiin mehiläisvahalla ja pistettiin vakuumiin, reitettiin, eyeletit puristetttiin paikoilleen. Sitten vielä toistettiin lämmitys, vahaus ja vakuumi. Minusta se on väriltään ennemmin -tai ainakin useammin- tumman sinistä kuin mustaa.Ei sitten enää vaikeammin voinut tehdä? Hassua, että tehtiin noin paljon töitä, kun zender pyrki kuitenkin rakentamaan laitteet mahdollisimman simppelisti ja edullisesti… (ja kestävästi) Oliko tuolloin vaihtoehtoisia materiaaleja?
MOI
Kyllä painettu piirilevy (PCB) oli jo käytössä ainakin 50-luvulta. Leo taisi vain noudattaa mottoaan: “If it ain't broken, don't fix it”. Esim. Ampegeissa ja Dynacordeissa käytettiin painettua piirilevyä varmaan 60-luvun alkupuolelta. Ei tuo monivaiheinen systeemi välttämättä niin työtä vaativa ole: nuo levyt voidaan paistaa uunissa yön yli, kastetaan häkeissä sulaan vahaan jne.En minä keksi tuosta fish paperista oikeastaan mitään huonoa. Levy toimii helposti 50 vuotta; kestää kaikki juottelut (Kokeileppa juotella 10 kertaa jotain PCB täplää) ja sääolot. Lämpötilavaihtelut vahvistimessa ovat Suomessa ainakin luokkaa +80…-40 °C. Mun kautta on mennyt ehkä paritsadat 7ender-vahvistimet, ja tuo yksi ainoa ongelma on levyissä ollut. Tuota fish paperiä löytyi 7enderin vahvistimissa ainakin tuonne 70-luvun loppuun.
Muista aineista ainakin Pertinax ja bakeliitti-pohjaisia levyjä oli jo silloin 50-luvulla. Lasikuitua on valmistettu 1936 lähtien, en tiedä milloin alettiin käyttää piirilevyissä. Se lienee monta kertaa kalliimpaa kuin edellä mainitut.
Tuolla linkissä lisää PCB-turinaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Printed_circuit_board5.11.2007, 05:55 #74015TubemanJäsenVanhimmat PCB-levylle tehdyt laitteet mitä eteen on tullut,ajoittuu 60-luvun alkuvuosille,putkilaitteita olivat.
Pertinax ja vastaava oli jo 30-luvun vehkeissä,esim jänniteselektoreissa,sulakepitimissä,mutta ei varsinaisia
piirilevyjä.Ja jokainenhan on nähnyt pertinax runkoiset kytkentärimat joita löytyy esim putkiradioiden alustasta.Pertinax levy on hyvä juorukello jos komponentit alkaa käymään kuumana,sitä döfistä ei kauaa viitti haistella. 😀
5.11.2007, 09:13 #74016hellhoundJäsenOlen mäkin aika vanhoja piirilevyjä nähyt esimerkiksi Dynacon SCA-35:ssa ja Mark 3:ssa… ei ne hirveän luotettavan näköisiä ole….toisaalta ei uudenkarheitakaan piirilevykoneita niin kiva/helppo ole huoltaa. :-X
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.