Kysymys verkkomuuntajan toisiosta

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Kysymys verkkomuuntajan toisiosta

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit

Hei kaikille,

tuli sellainen kysymys, että kuinka tarkka putkivahvareiden verkkomuuntajan toision arvot ovat? Jos esim. kytkentäkaavion mukaan verkkomuuntajan toisio pitäisi olla 325 -0-50-325, voiko käyttää ihan normaalisti verkkomuuntajaa, jonka vastaavat arvot ovat 345-0-60-345? Kannattaako lähteä alentamaan jännitteitä vai mennä suuremmilla arvoilla? Onko paljon vaikutusta soundiin tai muuhun toimintaan, putkien elinikään tms? Kiitoksia vastauksista 🙂

Nimetön
    Vieras

Tieto siitä mihin vahvistimeen muuntaja on tulossa helpottisi paljon…

Mutta niin. Hyvä kysymys. Luonnollisesti helppoa olisi vastata että “noudata sitä mitä vahvistimen suunnittelija on merkannut kytkentään”. 20V anodijännitteissä ei ole ero eikä mikään, ei päätteessä eikä etuasteessa. Asiaa tulee nimittäin ajatella prosentteina, ja 20V esim. 350V jännitteessä ei monen prosentin eroa tee (viittaan jälleen fenderin +-20% merkintöihin). Tuo bias täppä lähinnä katseluttaa, kun se on tuon 10V korkeampi. Jos säätöpotikkaa ei ole, saattaa olla että ainakin sitä joudut vähän rassaamaan. Kyllä minä lähtisin tuolla liikenteeseen. Jos ongelmaa on ilmetäkseen, niin jännitteitä on helppo pudottaa vaikkapa B+ kiskon vastuksia suurentamalla (tässä tapauksessa ei paljon isompia varmaan tarvitse). Paljon vaikeampaa olisi taikoa lisää jännitettä, kun ottaa sitä pois. Tai jotain. 🙂

Soundiin tai putkien elinikään moisella ei ole vaikutusta, kunhan putket biasoituu oikein, ja homma pysyy muutenkin hallussa (putkien maksimi arvot eivät ylity missään kohdin).

Kiitoksia hyvästä vastauksesta. Projekti olisi Brown Noten D´Lite. Voisihan sitä tilata suoraan Brown Notelta verkkomuuntajan, mutta tulee hieman kalliiksi. Mikko ehdotti Uraltonen TV19. Jos tuota bias-käämiä lähtisi alentamaan 60V:sta 50V:iin, eikös se kävisi esim. 10V 5W zenerillä? Vai olisiko parempaa konstia? Tuollaista olen lueskellut joiltain muilta foorumeilta. D´Litessahan on kyllä biasin säätöpotikkakin.

okabass
    Osallistuja

Kiitoksia hyvästä vastauksesta. Projekti olisi Brown Noten D´Lite. Voisihan sitä tilata suoraan Brown Notelta verkkomuuntajan, mutta tulee hieman kalliiksi. Mikko ehdotti Uraltonen TV19. Jos tuota bias-käämiä lähtisi alentamaan 60V:sta 50V:iin, eikös se kävisi esim. 10V 5W zenerillä? Vai olisiko parempaa konstia? Tuollaista olen lueskellut joiltain muilta foorumeilta. D´Litessahan on kyllä biasin säätöpotikkakin.

MOI

Biasin alentaminen menee ihan vastusjako-osastolla, koska virta on niin pieni. Voi hyvinkin olla, että säätöpotikan vara riittää.

MOI

Biasin alentaminen menee ihan vastusjako-osastolla, koska virta on niin pieni. Voi hyvinkin olla, että säätöpotikan vara riittää.

Kiitoksia avusta. Pitää kokeilla ensin, jos potikan säätövara riittää.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.