Köykkä-projekti

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    tvahala
    Osallistuja

Köykkäläisen tässä ajankuluksi laittelen. Löytyykö jo kapineen rakentaneita jotka haluaisivat jakaa kokemuksia?

okabass
    Osallistuja

Köykkäläisen tässä ajankuluksi laittelen. Löytyykö jo kapineen rakentaneita jotka haluaisivat jakaa kokemuksia?

MOI
    Rakensin sellaisen parisataa wattisen Voiman vuonna -99. Se oli PL504 putkilla (6 kpl) ja toroidimuuntajilla. Erittäin stabiili, käyttövarma ja hyväsoundinen kone. Käytin sitä bassokoneena jotain 5 vuotta ilman ongelmia.

tvahala
    Osallistuja

Tämä tulee ihan puhtaasti hifi-käyttöön. Päätelampuiksi taidan laittaa triodit, putoaa säröt ja antoimpedanssi ufolukemille, tehoa häipyy tosin myös mutta äänen laatu on ainakin mulle tärkeämpää kuin määrä.

tvahala
    Osallistuja

Vilkaisin nuo PL504:n datasivut. Erikoinen putki, toimii varmasti myös OTL-kytkennöissä. Anodikuormalla ei taida äänipuolella olla mitään sovellusta.

okabass
    Osallistuja

Vilkaisin nuo PL504:n datasivut. Erikoinen putki, toimii varmasti myös OTL-kytkennöissä. Anodikuormalla ei taida äänipuolella olla mitään sovellusta.

MOI

Minäkin ihmettelin ko. putkea. Taisi se Köykkäkin olla aika erikoinen tapaus.  😉 Oliko se nyt tarkoitettu TV:n juovapääteputkeksi. Mutta erittäin hyvin hyvin se toimi. Ja halpoja olivat. Taisin saada Philipsiä ja RTF:ää  15 mk/kpl. Magnoval-kannat olivat vaikeasti löydettävissä. Mutta niitäkin sai sitten 7mk/kpl. Ja vielä keraamisina.
    Sehän on vaan hyvä asia, että päätemuuntaja voidaan kytkeä katodipuolelle. Muuntaja voi olla tavallinen jännitemuuntaja. Tai kun lisätään putkia, vahvistin voi olla jopa OTL. Olet varmaan katsonut Circlotron- haulla Netistä.

Tuolla muutama mielenkiintoinen PPP/OTL saitti. Kun katsoo esim. Graaf-vahvistinten hintoja, niin DIY todella kannattaa näissä OTL vahvareissa. Toi venäläinen 6C33C triodi on aika peli. Aika matala lähtöimpedanssi näkyy olevan neljällä lampulla.  http://members.aol.com/aria3/zout6c33.htm

http://www.audiodesignguide.com/otl/index.
    http://www.graaf.it/maineng.htm

tvahala
    Osallistuja

Joo, minäkin ajattelin ensin tekeväni OTL-elukan, mutta budjetti karkasi ulkoavaruuteen ja päädyin tuohon köykkäläiseen. KT77-putket triodeiksi kytkettynä antaa noin 15W RMS outputtia, 0.3 % säröllä ja 0.5 ohmin antoimpedanssilla, aika mahtavat lukemat ilman globaalia vastakytkentää. Hinta-arvio on noin 700 euroa kahdelta monoblokilta kun käyttää kunnon komponentteja.

okabass
    Osallistuja

Joo, minäkin ajattelin ensin tekeväni OTL-elukan, mutta budjetti karkasi ulkoavaruuteen ja päädyin tuohon köykkäläiseen. KT77-putket triodeiksi kytkettynä antaa noin 15W RMS outputtia, 0.3 % säröllä ja 0.5 ohmin antoimpedanssilla, aika mahtavat lukemat ilman globaalia vastakytkentää. Hinta-arvio on noin 700 euroa kahdelta monoblokilta kun käyttää kunnon komponentteja.

MOI

Ei paha hinta huippukoneista. Teetkö muuntajat itse?

Tubeman
    Jäsen

PL504 on töllön juovapääteputki,sen sisarputki on PL500 ,ja tehokkaampi vielä jota väritöllöissä hehkutettiin on PL519

tvahala
    Osallistuja

Ei tarvi itse käämiä, Welter Saksassa valmistaa sopivia ja ovat vielä sopuhintaisia, maahantuojakin löytyy.

vasu
    Jäsen

Olen tehnyt hifi-lehden 10/1995 E.Kotkavalkaman artikkelin mukaan suoraan Köykän vahvistimen ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Ainostaan standby kytkimen ja tasuridiodi (nopeat diodit ja konkat niiden yli, poisti sirinät) muutokset olen tehnyt, muiten artikkelin mukainen.

tvahala
    Osallistuja

Tuo lehti minullakin on kädessä, sen verran muutan kytkentää, että laitan triodi/pentodi kytkimen.

Matias
    Jäsen

Lämmitellääs tätäkin aihetta pitkästä aikaa.

Elikkä tykästyin kaverin köykkäläiseen ja päätin rakentaa itelle samanlaisen. Muut komponentit löytyy tietty helposti, mutta ongelmaa tuottaa noi päätemuuntajat. Radioduosta ei tietysti enää löydy, ja muuallakaan ei kyselyt ole tuottaneet tulosta. No mikäs siinä, tehdään itse kun vanhat lehdet on tallessa ja siellä on hyvät ohjeet. Mutta kun sain pari toisiokäämiä ja yhden ensiön käämittyä, olikin kelarunko jo täynnä. Vielä pitäis mahtua 3 toisiota ja 3 ensiökäämiä, eli ei mitään mahdollisuutta.

Tämän vuoksi kysyisinkin, ootteko käämineet itse muuntajia ja jos kyllä, niin ootteko seuranneet noita lehdessä ilmoitettuja kierroslukuja? Millaiset rautasydämet teillä on ollut. Mulla on uudenuutukaiset sydämet EI 96×45,7 ja sydämen poikkipinta on n. 15 cm2.

Ja jos tuo itse tekeminen ei onnistu, mistähän kannattais kysellä valmiita? Tuolla aikaisemmin oli jo mainittu tuo Welter, mutta mikä tyyppi heiltä olis tähän sopiva? Ja onko äänenlaatu yhtä hyvä kuin näillä Radioduon alkuperäisillä muuntajilla?

aksial
    Jäsen

Ohjeen mukaan protomuuntaja on 12cm2, levykoko E-L 84X106.

artosalo
    Jäsen
    Matias
    Jäsen

Joo, olen kysellyt tuolta Uraltonesta myös näitä, mutta tuo ensiöimpedanssi vaikuttaa aika suurelta. Kotkavalkaman mukaan sen tulisi olla n. 950 ohm, ja tasavirtavastuksen 2×35 ohm.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.