Kotelon syövytys?
Home › Foorumit › Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse › Kitaraefektit › Kotelon syövytys?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.9.2007, 08:24 #67160zhegeJäsen
Tarkoitus olisi kokeilla tuota kotelon syövytystä ja yksi asia askarruttaa. Kun en tuota pnp kalvoa jyväskylästä löytänyt, niin vaihtoehtona ostin tuota mustesuihkulle tarkoitettua valokuvapaperia. Pitääkö kuva tulostaa laserprintterillä, sillä kun tulostin kuvan mustesuihkulla ja kokeilin kuvan siirtoa niin kuva liukeni veteen kastamisvaiheessa? Kaikki vinkit on tervetulleita! Toivottavasti joku ymmärsi. 😛
22.9.2007, 10:56 #73173TubemanJäsenKannattaa varmistua materiaalin soveltuvuus lasertulostimelle,on tullut vaihdettua joitain kymmeniä kuumennin yksiköitä kun on tungettu
mustesuihkukalvo laseriin.22.9.2007, 12:57 #73174uraltoneOsallistujaTarkoitus olisi kokeilla tuota kotelon syövytystä ja yksi asia askarruttaa. Kun en tuota pnp kalvoa jyväskylästä löytänyt, niin vaihtoehtona ostin tuota mustesuihkulle tarkoitettua valokuvapaperia. Pitääkö kuva tulostaa laserprintterillä, sillä kun tulostin kuvan mustesuihkulla ja kokeilin kuvan siirtoa niin kuva liukeni veteen kastamisvaiheessa? Kaikki vinkit on tervetulleita! Toivottavasti joku ymmärsi. 😛
Miten ajattelit korvata tuon PNP kalvon valokuvapaperilla? Ts miten siirto pitäisi onnistua? Press and peel kalvo on aika omanlaista tavaraa… Olisi mukava kuulla jos tähän on jokin “kikkakolmonen” olemassa 🙂
PNP saa kyllä uraltone:lta mutta ikävä kyllä se on taas loppu varastosta.
Mikko
uraltone22.9.2007, 13:20 #73175zhegeJäsenTarkoitus olisi kokeilla tuota kotelon syövytystä ja yksi asia askarruttaa. Kun en tuota pnp kalvoa jyväskylästä löytänyt, niin vaihtoehtona ostin tuota mustesuihkulle tarkoitettua valokuvapaperia. Pitääkö kuva tulostaa laserprintterillä, sillä kun tulostin kuvan mustesuihkulla ja kokeilin kuvan siirtoa niin kuva liukeni veteen kastamisvaiheessa? Kaikki vinkit on tervetulleita! Toivottavasti joku ymmärsi. 😛
Miten ajattelit korvata tuon PNP kalvon valokuvapaperilla? Ts miten siirto pitäisi onnistua? Press and peel kalvo on aika omanlaista tavaraa… Olisi mukava kuulla jos tähän on jokin “kikkakolmonen” olemassa 🙂
PNP saa kyllä uraltone:lta mutta ikävä kyllä se on taas loppu varastosta.
Mikko
uraltonehttp://www.diystompboxes.com forumilla tästä luin ja ilmeisesti inkjet valokuvapaperia voidaan käyttää tuon pnp kalvon korvikkeena. http://modman.blogdrive.com/archive/27.html Ainut mikä tuosta tutorialista ei käynyt ilmi että käyttikö hän muste vai laserprintteriä. Pitänee kokeilla laserilla ja jos ei toimi niin hankin tuota pnptä..
22.9.2007, 15:33 #73176wolferJäsenOnko joku testannu jos toi positiv20-lakka ottaa kiinni alumiiniin?
22.9.2007, 18:04 #73177zhegeJäsenVastaanpa itse omaan kysymykseeni. Eli kuvan siirto toimii vain laserprintterillä, koska muste on ilmeisesti vesiliukoista noissa mustesuihkuissa.
Tuo valoherkän lakan käyttö olisi kieltämättä houkutteleva vaihtoehto:
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=60477.0Jos joku on tuota syövytystä suomen maalla kokeillut, niin olisi kiva nähdä kuvia koteloista! 🙂
22.9.2007, 18:38 #73178wolferJäsenDudiih, elikkäs näköjään toi lakka sitten tarttuu kiinni alumiiniinkin =)
Taidanpa hakea maanantaina tommosen purkin ja testata.. Ilmoittelen tuloksista tänne23.9.2007, 15:57 #73179zhegeJäsenDudiih, elikkäs näköjään toi lakka sitten tarttuu kiinni alumiiniinkin =)
Taidanpa hakea maanantaina tommosen purkin ja testata.. Ilmoittelen tuloksista tänneHienoa. Jos homma toimii niin melkein voisin itsekin tehdä valotusmenetelmällä kun en ole tuota siirtokuvasysteemiä ikinä kokeillut.. Tiedä sitten onko laadussa eroa..
24.9.2007, 11:47 #73180wolferJäsenNoniin, eli ensitesti suoritettu.
Tulos nyt on mitä on, mutta todisti että teoriassa ainakin mahdollista (ensimmäinen kerta kun käytän positiv20:stä kotona, niin piti vähän improvisoida; parin minuutin kuivaus föönillä, veikkauksella valotusaika jne.). Pohjatyö nyt oli nopeasti pari kertaa eestakasin 220:llä hiomapaperilla ::). Tuloksena nyt kummiskin alumiiniin syöpynyt (1nanomilli) logo.
Säästelin tota FeCL:ä tahaltani ku jenkkipojilla oli kuplinu ja savutellu _niin_ kovasti, vaikka nekin kuulemma vaan oli pistäny vähän FeCL:ää. Lopussa kaadoin kyllä vähän reilummalla kädellä palleroita nesteeseen, ja kyllähän se kuplikin(vähän) ja sihisi(korva astiasta 10cm).
Testin loppufiilis: Metodi varmaan ihan toimiva kunhan tekee jokaisen momentin huolella.
Palaan kuvien kera asiaan kunhan saan jonkun efekti-projektin kotelointivaiheeseen!_PÄIVITYS_
Nojoo, tein nyt vähän suuremmalla yrityksellä kotelon. Lopputulos = njaah. Odotin että alumiinia olis syöpyny kunnolla, tyyliin 3mm koloja ::) Tulos onkin enemmän suuruusluokassa piirilevyn kuparikalvon syvyys. Ja FeCL liuos oli _erittäin_ vahvaa, piirilevyn syövyttäminen ei kauaa kestäny ;D
Pistän kuvia huomenna
2.10.2007, 06:39 #73181zhegeJäsenNoniin, eli ensitesti suoritettu.
Tulos nyt on mitä on, mutta todisti että teoriassa ainakin mahdollista (ensimmäinen kerta kun käytän positiv20:stä kotona, niin piti vähän improvisoida; parin minuutin kuivaus föönillä, veikkauksella valotusaika jne.). Pohjatyö nyt oli nopeasti pari kertaa eestakasin 220:llä hiomapaperilla ::). Tuloksena nyt kummiskin alumiiniin syöpynyt (1nanomilli) logo.
Säästelin tota FeCL:ä tahaltani ku jenkkipojilla oli kuplinu ja savutellu _niin_ kovasti, vaikka nekin kuulemma vaan oli pistäny vähän FeCL:ää. Lopussa kaadoin kyllä vähän reilummalla kädellä palleroita nesteeseen, ja kyllähän se kuplikin(vähän) ja sihisi(korva astiasta 10cm).
Testin loppufiilis: Metodi varmaan ihan toimiva kunhan tekee jokaisen momentin huolella.
Palaan kuvien kera asiaan kunhan saan jonkun efekti-projektin kotelointivaiheeseen!_PÄIVITYS_
Nojoo, tein nyt vähän suuremmalla yrityksellä kotelon. Lopputulos = njaah. Odotin että alumiinia olis syöpyny kunnolla, tyyliin 3mm koloja ::) Tulos onkin enemmän suuruusluokassa piirilevyn kuparikalvon syvyys. Ja FeCL liuos oli _erittäin_ vahvaa, piirilevyn syövyttäminen ei kauaa kestäny ;D
Pistän kuvia huomenna
Mitä mä tuolta isojen poikien forumilta luin, niin ymmärsin että ei se kovin syvälle pidä syöpyäkkään, jotta maali jäisi koloihin.. Joku sanoi että vahvassa FeCL liuoksessa olisi syövytysaika noin 3min välillä huuhtoen vesihanan alla. Minäkin ostin positiv 20 purkin ja mahd. viikonloppuna kokeilen, jos kotelot ehtii saapumaan.
2.10.2007, 07:03 #73182wolferJäsenNojuuh, kyllä noissa koloissa varmaan maali pysyiskin.. Kunhan ei himo hio sitä 😛
Kuvan pistän sitten kun saan kameran käsiini 🙂
2.10.2007, 07:18 #73183zhegeJäsenNojuuh, kyllä noissa koloissa varmaan maali pysyiskin.. Kunhan ei himo hio sitä 😛
Kuvan pistän sitten kun saan kameran käsiini 🙂
Juu. Muistaakseni niin puhuivat että kuvan tarkkuus kärsii jos liian syväksi päästää syöpymään. Oliko Kuvio kuinka yksityiskohtainen ja syöpyikö se tarkasti?
2.10.2007, 07:41 #73184wolferJäsenKuvion tarkkuus on aikalailla sama mitä omissa piirilevyissäni on. Tosin pintaan syöpyi reilusti “vintage”-raitoja, joka varmaankin johtuu pitkästä uittoajasta, niin ja asiaa ei varmaankaan auttanut että hioin kannen suoraks 200:n märällä paperilla (ainoa joka löyty kotoa). Jos oikeen siistin jäljen haluaa pitäis varmaan mennä 400-600:aan asti ennen positiv20-lakkausta.
Ja alotuspaperi ihan suosiolla joku 80-120 luokkaa, ellei välttämättä halua hioa monta tuntia..20.10.2007, 16:57 #73185zhegeJäsenNo nyt on ensimmäinen syövytys tehty. Kaksi koteloa syövytin ja toinen onnistui kohtalaisesti: Vielä hiomapaperia kaipaisi..
20.10.2007, 17:10 #73186NimetönVierasEi muuten ole ollenkaan pöllömpää jälkeä! Pitäisi itsekin kehitellä joku systeemi noiden koteloiden tekstittämiseen. Jaksais vaan alkaa… 😛
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.