Koska on aika vaihtaa suotokonkat?
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Koska on aika vaihtaa suotokonkat?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2.12.2008, 19:04 #67773jaanilOsallistuja
Moi
Millaisista oireista tietää , että on suotokonkkien vaihtamisen aika vanhaan vahvistimeen. Itselläni on Traynonr merkkinen styrkka vm 69 http://www.informatik.uni-bremen.de/~dace/vb/traynor_bassmaster_mkii_yba1c.pdf. Konkat vaikuttaa alkuperäisiltä ja laite toimii ok . Jänitteet ovat kuitenkin selvästi pienemmät kuin kuin skemassa ilmoitettu , 537v skemassa päätepukien anodilla ja mitattu 420v. Pääteaste on muutettu katodibiassoiduksi 10ohm vastuksilla mutta tämä ei liene syynä noin suureen pudotukseen jänniteissä. Kitaran lähestyessä vahvistinta verkkohurina on aika voimakasta. Hurina lisääntyi selvästi kun siirsin mastervolan trebleltä vaiheenkääntäjän jälkeiseksi versioksi, mutta saundit paranivat kyllä . Eli mitä etua olisi kalliista konkkaremontista ja vaikuttaisiko em hurinoihin?
T Jaani2.12.2008, 19:32 #78720NimetönVierasMoi.
Omista huomioista ja muiden kertomuksista, mielipeeni on tarvittaessa.(Black huumori)
Uskoisin vahvistimesi soundin palautuvan konkkarempan myötä vahvistimelle ominaiseen soundiin.
Monasti riittää että verkkosuoto kondensaattorit ja katodikondensaattorit sekä pääteputkien hilabias kondesaattorit vaihdetaan.
En menisi koskemaan ns couplin capseihin eli singnaali konkkiin. Ellei niissä ole huomattavia muutoksia.
Vaihtaisin kannujen tilalle yksittäisiä esim sprague atom kondensaattoreita tms. Ja pyrkisin maadoittamaan ne alkuperäisiin pisteisiinsä.
BTW. Juuri soi raatio Helvar joka kai pohjautuu Saloroihin. Muutama konkka vaihdettu ja putkia. OK soundi.
Pari muutakin mmassa Salora milanoon pohjautuva maestro odottaa samaa… (Parempi soundi kuin Helvarissa vaikka, ilman kolmatta kajaria ja vanhat konkat)Tosin siinnä täytyy antaa kyytiä kaikille singnaalitien Televoxeillekkin, kun pihkaatuneita ovat jo… Tosin mietin konkkien arvoa…Täytyi lisätä.
En muuten suosittelisi kannukonkkien tilalle yksittäisiä.
Mutta.
Esim. Eräällä Helsinkiläisellä Champparillä oli kerran kerrottavaa Usasta tilaamastaan sinisestä (en mainitse nimeä) kannustaan. Josta Suojuksen liimat petettyään sininen-suojus tippui kombon pohjalle. Mutta mitä paljastuikaan, 5kpl IC patteri kondensaattoreita. Muutes Firma tekee huippu kajareita huokeesti.
Niin ja tästä eurooppalaisesta arvostetusta kannusta. Musta jossa punaisella tekstiä. Siinnä ei ole kuin yksi maadoituspiste. Jotta esim, siinnä ei saa sitä ensimmäistä kondesaattoriastetta eristettyä jälkimmäisistä. En tiedä tuoko se sitten hurinoita tms. Kun siinnä ei ole omia maadoituspisteitä?…
Ttaas täyty lisätä.
Jos haluaa vaihtaa niitä arvonsa muuttaneita singnaalitien konkkia. Mutta se soundi onkin niin hieno että haluaa pitää soundin. Kannattaa mitata kyseisen singnaalitien konkan uf tai pf arvo ja laittaa uutta saman arvoista kyseistä.Niin ja nyt kun hiukan tutki Traynorin schematicsta. Mieleeni tuli että sehän onkin aika Bassovahvari.
Eli aika pikku muutoksilla kunnon JTM45 kitaralle?
Niin ja jos modeja haluu niin joku muu kertoo?3.12.2008, 01:29 #78721moonshineJäsenKannattaa vaihtaa kaikki elkot heti, ennen kuin yksi posahtaa ja saa aikaan pahempaa vahinkoa. Kuvauksen ja oireiden perusteella tätä ei ole tehty aiemmin tai ainakaan vuosikymmeniin..
3.12.2008, 06:12 #78722TubemanJäsenKatso ensin missä asennossa on verkkojännitteen valintakiekko.Jos on 240V niin tuo jänniteheitto selittynee sillä.
3.12.2008, 08:07 #78723jaanilOsallistujaCode:Katso ensin missä asennossa on verkkojännitteen valintakiekko.Jos on 240V niin tuo jänniteheitto selittynee sillä.Eipä siinä ole valintakiekkoa. Itsekin hieman epäilin tätä ja ajattelin , että muuntajaa on jotenkin muutettu kun laite on tuotu eurooppaan aikanaan. Voisiko tämän vahtoehdon tutkia mittaamalla ? Paljonko pitäisi olla ac tä muuntajan ulostulossa jos haluaisi alkuperäiset jännitteet?
3.12.2008, 09:06 #78724okabassOsallistujaCode:Katso ensin missä asennossa on verkkojännitteen valintakiekko.Jos on 240V niin tuo jänniteheitto selittynee sillä.Eipä siinä ole valintakiekkoa. Itsekin hieman epäilin tätä ja ajattelin , että muuntajaa on jotenkin muutettu kun laite on tuotu eurooppaan aikanaan. Voisiko tämän vahtoehdon tutkia mittaamalla ? Paljonko pitäisi olla ac tä muuntajan ulostulossa jos haluaisi alkuperäiset jännitteet?
MOI
Noin 380 VAC toisiossa-> n. 540 VDC. Tuossa 420 V ja 540 V on noin 30 % ero. Eli varmaan muuntaja vaihdettu: kenties jo maahantuojan toimesta. Tai sitten vahvistin nappaa syystä tai toisesta -esim. vanhoista elkoista johtuen- reilusti liikaa virtaa, ja se laskee jännitettä.
3.12.2008, 09:50 #78725TubemanJäsenCode:Katso ensin missä asennossa on verkkojännitteen valintakiekko.Jos on 240V niin tuo jänniteheitto selittynee sillä.Eipä siinä ole valintakiekkoa. Itsekin hieman epäilin tätä ja ajattelin , että muuntajaa on jotenkin muutettu kun laite on tuotu eurooppaan aikanaan. Voisiko tämän vahtoehdon tutkia mittaamalla ? Paljonko pitäisi olla ac tä muuntajan ulostulossa jos haluaisi alkuperäiset jännitteet?
Katoppas skemaa ja vertaa omaan laitteeseesi.Huomaatko mitään eroa virtalähteen osalta?
Skemaan on merkitty toisiokäämeiksi 400-0-400 ,mitens nuo tasuridiodit,mitä en on tyypiltään?Ne saattaa olla jotain
jopa germaniumdiodeja ?3.12.2008, 19:24 #78726GuitarManiac32JäsenTerve! Käytän taas muiden topicceja häikäilemättä hyväkseni 😉 Tässä tulee taas oikea n00b -kysymys. Rakentelin puolisen vuotta sitten Dumble-tyyppisen vahvarin. Kysyisin nyt teiltä vahvistinguruilta, onko normaalia jos suotokonkkien pintaan tulee ryppyjä? Voiko olla, että konkat lämpenevät paljon, ja päällä oleva alumiinikuori muuttaa muotoa ja “rypistyy” hieman. Yritän ottaa kuvia tilanteen havainnollistamiseksi. Virtalähteen schematic on tuossa: http://s51.photobucket.com/albums/f358/GuitarManiac32/Sekalaista/?action=view¤t=Dumblestylepower.jpg
Käsittääkseni tuossa on kaksi 100uF suotokonkkaa (350V) sarjassa, jolloin niiden pitäisi kestää 700V. Ekalle suotokonkalle tuleva jännite on kyllä hieman korkeahko (495V, kun muilla vaikuttaa olevan ko. kohdassa ~440-450V). Tämä taitaa vaan johtua siitä, koska käytin muuntajaa jonka toisio on 345-0-345, eikä 325-0-325 kuten schematicissa…
Eli noiden kahden 100uF/350V konkkien pinnat ovat hieman rypyssä, mitä niissä ei ostettaessa ollut. Ovatko konkat mahdollisesti menossa rikki, vai onko normaalia? Vahvari toimii kaikin puolin ja soundaa hyvälle.
4.12.2008, 12:25 #78727moonshineJäsenSkemaan on merkitty toisiokäämeiksi 400-0-400 ,mitens nuo tasuridiodit,mitä en on tyypiltään?Ne saattaa olla jotain
jopa germaniumdiodeja ?En usko, koska en ole kuullut germaniumdiodeista, jotka kestäisivät tasurina ja yleensäkin noilla on aika matala jännitekesto. Ennen pii-aikaa käytettiin joskus seleenitasureita, mutta silloin tuossa olisi luultabasti vain yksi silta eikä erillisiä diodeita. Nuo ovat kuitenkin vain jotain diodeja, joita valmistaja on saanut mahdollisimman halvalla joten 1N4007/UF4007:sta laittaisin tuohon tilalle mitään datakirjoja selaamatta.
4.12.2008, 14:47 #78728jaanilOsallistujaNoin 380 VAC toisiossa-> n. 540 VDC. Tuossa 420 V ja 540 V on noin 30 % ero. Eli varmaan muuntaja vaihdettu: kenties jo maahantuojan toimesta. Tai sitten vahvistin nappaa syystä tai toisesta -esim. vanhoista elkoista johtuen- reilusti liikaa virtaa, ja se laskee jännitettä.
Moi
Mittailin juuri jännitteitä toisiosta , siellä n 330 v-0- 330v ilman kuormaa ja vahvistin toiminassa n 322v-0-322v ac . Vahvistin oli helppo irroittaa kuormittamasta muuntajaa kun heti sen jälkeen ennen tasasuuntausta on kaksi sulaketta siis rinnakkain yksi kummassakin ulostulo piuhassa. Aika outo kytkentä? Eli jos ymmärrän oikein lienee turha yrittää saada tästä muuntajasta 540vdc?Katoppas skemaa ja vertaa omaan laitteeseesi.Huomaatko mitään eroa virtalähteen osalta?
Skemaan on merkitty toisiokäämeiksi 400-0-400 ,mitens nuo tasuridiodit,mitä en on tyypiltään?Ne saattaa olla jotain
jopa germaniumdiodeja ?Diodeissa lukee PH 204 , mitä lienevätkään sitten, en osaa sanoa. Pitäisikö myös diodit vaihtaa? Eräässä basman to Ultimate bluesmachine artikkelissa neuvottiin vaihtamaan lähes kaikki osat, mutta onko siinä mitään järkeä?
Mittasin myös suojahilan ja anodin jänitteet ja eroa oli vain 1v . Voisiko tämä johtua pääteputkien kulumisesta?4.12.2008, 15:43 #78729TubemanJäsenTerve! Käytän taas muiden topicceja häikäilemättä hyväkseni 😉 Tässä tulee taas oikea n00b -kysymys. Rakentelin puolisen vuotta sitten Dumble-tyyppisen vahvarin. Kysyisin nyt teiltä vahvistinguruilta, onko normaalia jos suotokonkkien pintaan tulee ryppyjä? Voiko olla, että konkat lämpenevät paljon, ja päällä oleva alumiinikuori muuttaa muotoa ja “rypistyy” hieman. Yritän ottaa kuvia tilanteen havainnollistamiseksi. Virtalähteen schematic on tuossa: http://s51.photobucket.com/albums/f358/GuitarManiac32/Sekalaista/?action=view¤t=Dumblestylepower.jpg
Käsittääkseni tuossa on kaksi 100uF suotokonkkaa (350V) sarjassa, jolloin niiden pitäisi kestää 700V. Ekalle suotokonkalle tuleva jännite on kyllä hieman korkeahko (495V, kun muilla vaikuttaa olevan ko. kohdassa ~440-450V). Tämä taitaa vaan johtua siitä, koska käytin muuntajaa jonka toisio on 345-0-345, eikä 325-0-325 kuten schematicissa…
Eli noiden kahden 100uF/350V konkkien pinnat ovat hieman rypyssä, mitä niissä ei ostettaessa ollut. Ovatko konkat mahdollisesti menossa rikki, vai onko normaalia? Vahvari toimii kaikin puolin ja soundaa hyvälle.
Eipä sen ekan elkon toinenpää olekkaan maissa vaan toisen elkon +navassa.Liekkö muut elkot vanhuuttaan ryppyisiä.. ;D
Saatkos kuvan näistä ryppyelkoista tänne,joissain elkoissa ON prässätty kuoreen eräälaiset “solat” pituus suunnassa.
4.12.2008, 16:00 #78730TubemanJäsenSkemaan on merkitty toisiokäämeiksi 400-0-400 ,mitens nuo tasuridiodit,mitä en on tyypiltään?Ne saattaa olla jotain
jopa germaniumdiodeja ?En usko, koska en ole kuullut germaniumdiodeista, jotka kestäisivät tasurina ja yleensäkin noilla on aika matala jännitekesto. Ennen pii-aikaa käytettiin joskus seleenitasureita, mutta silloin tuossa olisi luultabasti vain yksi silta eikä erillisiä diodeita. Nuo ovat kuitenkin vain jotain diodeja, joita valmistaja on saanut mahdollisimman halvalla joten 1N4007/UF4007:sta laittaisin tuohon tilalle mitään datakirjoja selaamatta.
Täytyypä varmistaa tuo germanium-diodien max.jännitteet vanhasta Siemensin kataloogista.PH204 diodit lienee Philipsin vanhoja piidiodeja.
5.12.2008, 05:53 #78731GuitarManiac32JäsenEipä sen ekan elkon toinenpää olekkaan maissa vaan toisen elkon +navassa.Liekkö muut elkot vanhuuttaan ryppyisiä.. ;D
Saatkos kuvan näistä ryppyelkoista tänne,joissain elkoissa ON prässätty kuoreen eräälaiset “solat” pituus suunnassa.
Kiitos vastauksesta. Ei ole prässätyistä urista kysymys (sellaiset on relekytkentään käyttämissäni Roedensteinin elkoissa). Yritin ottaa järkeviä kuvia eilen, mutta kun F+T:n pirulaiset on mustia, niin vaikea saada selvää kuvista. Kokeilen viikonlopun aikana saada kunnon kuvia.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.