Kiina Hifi

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    palani
    Osallistuja

Onko kukaan foorumilla kokeillut noita Kiinassa valmistettuja putki hifilaitteita. Tuntuvat jakavan mielipiteitä puolesta ja vastaan muilla foorumeilla. Kauppiaat ainakin kehuvat noita kilpaa. Ainakin minusta nuo näyttävät konehuoneen puolelta perinteisillä osilla ja tekniikoilla valmistetuilta. Saattaa ainakin muuntajien laatu olla tuohon hintaan maksimissaan keskitasoa.

Oho olin esimmäinen ;D

uraltone
    Osallistuja

Ei ole kuulokokemuksia, mutta tässä pari havaintoa joita olen kuullut noiden laitteiden kanssa työskennelleiltä asiakkailtamme tai korjaajilta.
    -Osassa tuntuu olevan ihan asialliset komponentit, mutta osassa ei. Kuulemma perus kiinaosastoakin löytyy eli Alps potikan tilalla on täysin identtisen näköinen Elps potikka jne. Eli kuvat ei kerro kaikkea!!
    -Design:t kopioituja, omaa suunnittelua hyvin vähän.
    -Samat pajat tekevät vahvistimia alihankintana monelle eri merkille.
    -Äänellisesti osa (ne hintavammat) on kuulemma ihan kelpokamaa. Varmaan hyvin vaihtelevia tässäkin suhteessa.
    -Sähköturvallisuus ei ole aina kunnossa!

Ja yksityishenkilö tuo EU:n alueelle sähkölaitteen vastaa hän sen turvallisuudesta ja direktiivien mukaisuudesta (ihan sama onko CE-merkki jos speksit ei täyty). Eli kannattaa varmaan ostaa suomalaiselta jälleenmyyjältä niin vastuu jää hänelle.

Mutta eikös mieluummin kannata rakentaa putkivermeet itse ;D Loistavan äänenlaadun lisäksi saa rakentamisen ilon kaupan päälle eikä tue kaukoidän halpatuotantoa monine ongelmineen…

palani
    Osallistuja

Joo itselle oon kaikki putkivahvarit niin “Hifi” kuin kitarapelitkin itse tehnyt ja teen vastakin. Kaverit vaan tuossa kysäsivät viimeisen putki “hifi”vahvarini kustannuksia ja rupesivat ihmettelemään kovaa osien hintaa. Saundi heitä kyllä miellytti ja innostus perinne vahvareihin kasvoi. Tuli puheeksi tämän jälkeen Kiina Hifi putkivahvistimet ja niiden suht edullinen hinta kukaan ei vaan ollut vielä päässyt koekuuntelemaan. Varmaan siellä Kiinassa näihin putkipeleihin vähintään keskitason komponenttejä laitetaan, kumminkin parempia kuin satasen parin kotiteatteri vahvareihin. Mielenkiintoinen pointti tuo sähköturvallisuus, ainakin kannattaa kysyä tuosta ostaessa.

Tubeman
    Jäsen

Enpäs ole kiinalaistekoista putkihifiä nähnyt,kaikkea muuta kyllä.Tuo osien kopiointi on raivostuttavaa,luulisi että omalla suunnittelulla
    saisi kilpailukykyistä aikaiseksi.

uraltone
    Osallistuja

Kaverit vaan tuossa kysäsivät viimeisen putki “hifi”vahvarini kustannuksia ja rupesivat ihmettelemään kovaa osien hintaa. Saundi heitä kyllä miellytti ja innostus perinne vahvareihin kasvoi. Tuli puheeksi tämän jälkeen Kiina Hifi putkivahvistimet ja niiden suht edullinen hinta kukaan ei vaan ollut vielä päässyt koekuuntelemaan.

Paljollako vaikka tuollaisen “asiallisen oloisen” 40-50W:n stereo putkipäätteen sitten Suomesta “veroineen päivineen” saa? Mielestäni ei voi oikein verrata kustannuksia jos tilaa jostain nyrkkipajasta verot kiertäen halpislaitteen jolla ei ole mitään takuuta tai edes varmuutta tuleeko sieltä mitään vahvistinta maksun jälkeen (harvat tietysti huijaa!).

Työkustannukset ovat kovat jos aletaan laskemaan tunteja, mutta hi-fi päätteen saa tehtyä varmaan alle 500€:lla niin että käyttä oikeasti laadukkaita osia. Hammond hi-fi sarjan p-p muuntajat ja uraltone tms verkkomuuntaja lähtee reilulla 200€:llä. Muut osat, mahdollisesti lukuunottamatta putkia, ovat halpoja, koska niitä on hi-fi vermeissä yleensä melko vähän eli kytkennät ovat yksinkertaisia. Itsellä on suunnitteilla simppeli, kohtuuhintainen mutta (toivottavasti) laadukas puhs-pull stereo pääte nimenomaan Hammond raudoilla. Jos käyttää Sowter tms erittäin korkeatasoisia päätemuuntajia nousee hinta mutta niin myös laatu toisiin sfääreihin verrattuna kiina hifiin 😉

Elikkä jos itse osaa tehdä niin päästään mielestäni kilpailukykyisiin hintoihin, mutta teetättää kannattaa vain “top-of-the-line” tavaraa, joka kaupassa kustantaa tuhansia ja tuhansia euroja… Mielenkiintoista tämä putki hifin maailma ;D

Jazzari
    Jäsen

Itselläni on Dared VP-16 vahvistin. 2x16W tehty 6V6 putkilla. Olen tyytyväinen ja testit myös kehuvat esim: http://www.6moons.com/audioreviews/dared2/vp16.htm

Tohtori R
    Jäsen

Itselläni taas kävi viimeisimmän rojektin kanssa niin että tuli itse tehtyä sitä kuulua “kiinahifiä”

kuulokevahvainta olin vailla ja kun ei vaimokekkaan vielä niin pahasti oo hermostunu “olkkarin mööpeleistä” ni päätin lyödä kotelon, muhentajan ja pillit tilaukseen…

kaikki muu löytyki sitte hyllystä kun harrastelen elektroniikkaa pääasiassa ihan muissa kun putkiasioissa niin osien laatu oli sitä partcon hyllykamaa (kiina)

esim potikka on sellanen halpa muovinen parin euron kikkare jonka kanavatasapaino varsinkin hiljasessa päässä heittää niin pahasti että häiritsee…

no tästä on nyt sitte hyvä lähteä potikkaa jne vaihtamaan ku huomas että vahvain kuullostaa muuten varsin hyvältä ;D

isompi rojekti joka on ollu pitkään tekeillä eli pushpull 2x60w pääte olkkariin ei saa kyllä ensimmäistäkään ääneen vaikuttavaa halpiskiinaosaa itseasiassa en huoli siihen edes potikkaa vaan rakensin 64 askelee releaskelvaimentimen jota prosalla ja piher pulssikiertokytkimellä ohjaan mutta signaalitieltä ei tietenkään ainuttakaan puolijohdetta löydy! sen päätin… turha säästää muutama euro ku rojektit on muuten sen verran kalliita ja lopputulos huononee sillä kiinaosalla radikaalisti!

ja laitetaan nyt sitte kuvakin… ;D

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.