Kiertokytkin dpdt:n sijaan…
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Kiertokytkin dpdt:n sijaan…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.11.2008, 17:08 #67740wuchiOsallistuja
Tervehdys!
Katselin tuossa jäsen Svilon probleemaa emplexadori red platingin kanssa, ja huomasin että tuossa oli käytetty vintage/modern -kytkimenä kiertokytkintä. Aiemmin olen nähnyt vastaavassa tilanteessa käytettävän dpdt kytkintä.
Nyt ihan mielenkiinnosta kysyn miten tuo kiertokytkin kytketään kuten dpdt?
Järki lyö aina tyhjää noiden kiertokytkinten kanssa 🙂 Tarttis varmaan käyttää useammin.
Noh, kiitoksia vaivaanäkeville!
15.11.2008, 16:11 #78486wuchiOsallistujaNo niin sainpahan sen selvitettyä. Ei siihen mennyt kun viisi iltaa. Auttoi paljon kun keksi miten nuo kiertokytkimet toimivat 🙂
Kuten sanoin, käytin esimerkkinä tuota svilon ketjussa ollutta kuvaa tophat emplexador vaffarin kytkintä, eli tätä:
http://www.vilo.net/Emplexador/slides/IMG_1216.html
Itseäni hämäsi suunnattomasti kuvassa kytkimen oikeassa reunassa olevat 150k vastus maihin ja viereisestä tapista suojattu johto viereisen potikan(mastervol) keskitappiin. Mikäs näiden funktio tuossa on? Eihän nuo tapit ole keskenään yhteydessä? eikä siihen noiden tappien “pole”:en mene mitään johtoa mistä nuo johtuisivat jonnekin. Näyttää siltä kun siinä olisi vain kahdessa erillisessä tapissa vastus ja johto jotka ei ole kytkettynä mihinkään?
Jari
15.11.2008, 16:41 #78487ceesamiJäsenJaa-a, oiskohan tarjolla skemaa, mistä selviää mitä tuo vintage/modern -kytkin oikein tekee…?
15.11.2008, 18:05 #78488wuchiOsallistujaJaa-a, oiskohan tarjolla skemaa, mistä selviää mitä tuo vintage/modern -kytkin oikein tekee…?
No tätä jo koitinkin, mutta skema on vanhasta versiosta (mk I) jossa on muutenkin osien arvoja muutettu. Mutta tässä tämä:
http://www.schematicheaven.com/newamps/tophat_emplexador.pdf
Edit: Niin siis Mark II on muutettu niitä arvoja eikä päinvastoin 🙂
15.11.2008, 21:12 #78489wuchiOsallistujatossa skemassa on tuo mastervolumen keskitapista kytkimellä maihin menevä 100k vastus joka tuossa kytkimessä on tuo 150k vastus. Mutta yhdistyykö tuo masterille menevä johto ja tuo vastus missään kohtaa? jos esim tuo vastus olisi kytketty tuohon sisemmällä olevaan “pole”:en niin silloinhan tuo toimisi on/off kytkimenä kuten kytkiksessä? Mutta mielestäni molemmat ovat ulkokehällä noissa tapeissa? Jolloin molemmat vuorollaan kytkintä kääntäessä yhdistyy 'ei mihinkään', jos olen ymmärtänyt kytkimen toiminnan oikein.
15.11.2008, 21:33 #78490ceesamiJäsenMinusta näyttää skeman perusteella, että tuossa on 4p2t-kytkin. 100k vastus vaimentaa päätteelle menevää signaalia kun ylimääräinen vahvistusaste on käytössä. Näin volumetaso pysyy tai pitäisi pysyä samana vintage/modern -tiloissa.
15.11.2008, 21:54 #78491wuchiOsallistujaMinusta näyttää skeman perusteella, että tuossa on 4p2t-kytkin. 100k vastus vaimentaa päätteelle menevää signaalia kun ylimääräinen vahvistusaste on käytössä. Näin volumetaso pysyy tai pitäisi pysyä samana vintage/modern -tiloissa.
No niinpä niin 🙂 Kiitoksia.
Eli toisessa asennossa vastus kytkeytyy maahan ja toisessa asennossa johto mastervolumelle yhdistyy…mihin? en vieläkään ole varma olenko ymmärtänyt kiertokytkimen toiminnan oikein, mutta eihän nuo 'ulkokehällä' yhdisty mihinkään ellei tuohon sisäkehän 'pole':en ole kytketty jotain?
15.11.2008, 22:01 #78492ceesamiJäsenJohto mastervolumelta on koko ajan yhteydessä vaiheenkääntäjään, eli signaalitie ei katkea missään vaiheessa. 100k vastus tulee rinnalle aiheuttamaan kuormitusta edelliselle vahvistusasteelle, mistä johtuen signaali vaimenee. Muuten kytkimen asentojen välillä olisi huomattava tasoero.
15.11.2008, 22:13 #78493wuchiOsallistujaJohto mastervolumelta on koko ajan yhteydessä vaiheenkääntäjään, eli signaalitie ei katkea missään vaiheessa. 100k vastus tulee rinnalle aiheuttamaan kuormitusta edelliselle vahvistusasteelle, mistä johtuen signaali vaimenee. Muuten kytkimen asentojen välillä olisi huomattava tasoero.
Tämän ymmärsin kiitos sinun, mutta tuo konkreettinen kytkentä tuossa svilon kuvassa ihmetyttää. Eli jos tuo vastuksen rinnalle kytkentä tapahtuisi 1p2t vipukytkimellä, silloinhan johto masterilta menisi keski tappiin ja vastus maihin toiselta reunalta. Nyt näyttäisi siltä että tuossa kiertokytkimessä kytkentä olis tehty niinkun 1p2t kytkimellä vastus olisi kytketty toiseen reunaan ja johto toiseen, mutta keskelle ei mitään…? Vai enkö vieläkään ymmärrä kirtokytkimen toimintaa, hyvin mahdollista sekin 🙂
Olisipa kiertokytkin kokeiltavana 🙂
15.11.2008, 22:38 #78494ceesamiJäsenSen verta on olutta jo veressä, että menee silmät ristiin tuosta Sampan kuvasta 😉 Mutta selventäisköhän tämä yhtään: http://info.ee.surrey.ac.uk/Teaching/Labs/misc/RotarySwitchHowTo.pdf
15.11.2008, 23:03 #78495wuchiOsallistujaSen verta on olutta jo veressä, että menee silmät ristiin tuosta Sampan kuvasta 😉 Mutta selventäisköhän tämä yhtään: http://info.ee.surrey.ac.uk/Teaching/Labs/misc/RotarySwitchHowTo.pdf
kiitos linkistä! 🙂
Toi kyllä vahvistaa mun käsitystäni siitä että tuossa emplexadorissa on tuo johto masteriin ja vastus kytketty siten että menee ohi minun järkeilyn 🙂
Eli jos 4p2t kiertokytkimestä otetaan vaan yks setti eli 1 pole ja 2 tap, niin nythän tuossa on kytketty noihin kahteen tappiin. Tällöin kiertämällä tuota kytkintä vintageen tai moderniin niin ei tapahdu mitään tuon johdon ja vastuksen osalta?
Jos nyt haluaisin itse kytkeä tuon vastuksen maihin menon, laittaisin johdon masterilta pole:en ja vastuksen toiseen tappiin, jolloin kääntäessä kytkintä vintageen tai moderniin, kytkeytyisi mastervolumen keskitappi maihin 150k vastuksen kautta ja pois..kö?
16.11.2008, 07:20 #78496ceesamiJäsenToi kyllä vahvistaa mun käsitystäni siitä että tuossa emplexadorissa on tuo johto masteriin ja vastus kytketty siten että menee ohi minun järkeilyn 🙂
Toden totta, kyllä tuossa kuvassa näyttää niinkuin tuo olisi väärin kytketty. Voisikohan Svilo varmistaa asian?
Jos nyt haluaisin itse kytkeä tuon vastuksen maihin menon, laittaisin johdon masterilta pole:en ja vastuksen toiseen tappiin, jolloin kääntäessä kytkintä vintageen tai moderniin, kytkeytyisi mastervolumen keskitappi maihin 150k vastuksen kautta ja pois..kö?
Jep, näin minäkin asian käsittäisin.
16.11.2008, 10:19 #78497wuchiOsallistujaKyllä sitä kuvaa kytkimestä on nyt katsottu niin paljon, että aina kun sulkee silmät niin se näkyy päässä 🙂
Eipä se katsomisesta miksikään muutu, yhtä kummalliselta tuntuu.
Täytyy kysyä Svilolta selvennystä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.