Kiekkokaikujen modaaminen
Home › Foorumit › Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse › Kitaraefektit › Kiekkokaikujen modaaminen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.8.2008, 19:30 #67581NiskanenJäsen
Nyt kun keskuskelu nauhakaiuista on käynyt kuumana niin hämmennetäänpäs lisää tätä soppaa aloittamalla mahdollinen monologi kiekkokaiuista. Ensinnäkin linkki:
http://www.penumbra.co.nz/allthegear.htmlSivun puolen välin tienoilla näkyy pari kuvaa maan päältä tyystin hävinneestä Meazzi Echomatic 1 kiekkokaiusta. Käsittääkseni niitä tehtiin vain muutamia kymmeniä, jos sitäkään.
Kuinkahan paljon itse kiekon ominaisuuksilla on vaikutusta kaiun soundiin? Meinaan kun noita Binsonin Echorec 2 kaikuja piisaa kyllä enempi ja vähempi huonokuntoisina myynnissä ja itsellänikin on yksi. Voisikohan sellaisesta modata tuollaisen Meazzin kiekkokaiun? Kytkis tuohon kiekkomeazziin kyllä löytyy (http://www.schematicheaven.com/effects/meazzi_factotum_echomatic_drum.pdf), tosin en ole varma sen aitoudesta/tarkkuudesta. Meazzissa soundi on Shadows levyjen perusteella pirun kolkko ja ruksuttava. Binson taas on loppujen lopuksi melko kirkassoundinen peli. Ihan liian hifi siis meikäläiselle. 🙂
4.8.2008, 12:14 #77180MurgoJäsenIhan uteliaisuuttani: onko tuo kiekko siis vain rautaa vai onko sen ympärille kietaistu magneettinauha? Nuo kuvat olivat sikäli valaisevia että vaikka kiekkokaiusta olen kuullut, niin olen aina kuvitellut sen kiekon olevan tietokonelevyn kaltainen eli äänipäät kiekon pintaa vasten, mutta näköjään ne ovatkin ulkokehällä 😛 Aina oppii uutta. Mikä tuon systeemin oleelline ero nauhakaikuun nähden on vai onko vain erilainen tapa toteuttaa sama asia?
4.8.2008, 13:41 #77181TubemanJäsenIhan uteliaisuuttani: onko tuo kiekko siis vain rautaa vai onko sen ympärille kietaistu magneettinauha? Nuo kuvat olivat sikäli valaisevia että vaikka kiekkokaiusta olen kuullut, niin olen aina kuvitellut sen kiekon olevan tietokonelevyn kaltainen eli äänipäät kiekon pintaa vasten, mutta näköjään ne ovatkin ulkokehällä 😛 Aina oppii uutta. Mikä tuon systeemin oleelline ero nauhakaikuun nähden on vai onko vain erilainen tapa toteuttaa sama asia?
Limpun runko lienee alumiinia (ei magnetoidu) ja silti löytyy massaa pitää se pyörimässä.Oma epäily miksi tälläinen on ylensä keksitty lienee tuskaantuminen
nauha-kaiun perinteinen mekanismiin.Joku voisi valottaa tosiaan onko rummun pinnalle viritetty nauhasilmukka ja laahaako äänipäät sen pintaan vai onko jokin välys?4.8.2008, 15:47 #77182mazaOsallistujaJa tuolla sivulla kerrottiin mm. että: It (like it's VOX and Meazzi couzins) featured a “memorydisk” which had a magnetic band around the edge.
Eli lienee about samaa kamaa kuin normaalinauha, mutta tuon kiekon ympärille vaan kiskastu.
4.8.2008, 16:29 #77183NiskanenJäsenJoo, Meazzissa taisi olla tosiaan nauhaa kiekon ympärillä, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Binsonissa ei ole nauhaa vaan kiekko on kait valmistettu metallilangasta kiertämällä kelaksi(?). Tässä siis makaavat äänipäät kevyesti jännitettynä öljyttyä pintaa vasten. Poistopään tehtävää hoitaa kestomagneetti.
4.8.2008, 18:37 #77184TubemanJäsenJoo, Meazzissa taisi olla tosiaan nauhaa kiekon ympärillä, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Binsonissa ei ole nauhaa vaan kiekko on kait valmistettu metallilangasta kiertämällä kelaksi(?). Tässä siis makaavat äänipäät kevyesti jännitettynä öljyttyä pintaa vasten. Poistopään tehtävää hoitaa kestomagneetti.
Tämähän menee mielenkiintoiseksi,varsinkin tuon Binsonin osalta,ei kait siinä ole hyödynnetty ikiaikaisen teräslankanauhurin tekniikkaa?
4.8.2008, 18:51 #77185NiskanenJäsenTämähän menee mielenkiintoiseksi,varsinkin tuon Binsonin osalta,ei kait siinä ole hyödynnetty ikiaikaisen teräslankanauhurin tekniikkaa?
En tiedä sanoa, kun en ole teräslankanauhurista ennen tätä iltaa kuullut. :-[ Sen tiedän sanoa, että oman koneeni kiekon pinnasta Raisiolainen kaikulaiteguru M. Lammi löysi ilmeisesti muutamia kohtia, joista langassa on katkoksia. Siksi kaikki äänipäät on rempan yhteydessä nostettu hieman alkuperäistä asemaa korkeammalle kiekon pinnalla.
Tässä linkin takana on yksi hieman liian etäältä otetu kuva omasta laitteestani. Pitäisi ottaa kiekon pinnasta lähikuva.
http://muusikoiden.net/dyn/users/28488.jpgTäältä historiatietoja:
http://www.binson.com/#/history/45194628854.8.2008, 19:11 #77186TubemanJäsenKyllä näköjään tuon historiikin perusteella on yhteneväisyyksiä ,laitam linkin jossa B&O:n levysoitin/lankanauhuri yhdistelmää entisöidään,
jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä.Lankanauhuri tosin toimi samoin kuin “nauhanauhurit” eli kelalta-kelalle.Dunamiikastta ja äänenlaadusta en mene sanomaan mitään..Ei ilmeisesti ihan skeida koska näitä tehtiin vielä 1951 jolloin varsinainen polyesternauha oli jo keksitty. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.