Keinokuormat
Home › Foorumit › Kaikki muut › Yleinen › Keinokuormat
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.5.2008, 19:02 #67496jusmuOsallistuja
Nykyään on tarjolla monen merkkistä ja hintaista keinokuormaa.
Esimerkkeinä Weberit, THD:t, Uralin Hotmama, Marhallin powerbrake, Ultimate Attenuator ja varmaan monia muita. Onko kukaan päässyt testailemaan joitain näistä rinnan?
Omistan Hotmaman enkä ole siihen hirveän tyytyväinen. Monesti tuntuu ettei sopivaa volumerakoa löydy. Miksei volan säätö voi olla portaaton? Ja miksei sävysäätö voisi olla myös muullekin kuin linjaulostulolle?
Ultimate Attenuatorissa taisi olla portaaton säätö? Kuinkahan se on toteutettu? Tuntuvat muutenkin kehuvan.
j
21.5.2008, 07:34 #76575uraltoneOsallistujaterve,
Kiitos palautteesta!
Itse olen kokeillut THD:tä, tietysti hot mamaa ja weberin joitakin malleja, sekä monia erilaisia vaimennuskytkentöjä. Mielipiteeni on että kaikki edelliset hoitavat homman suunnilleen yhtä hyvin soundillisesti, ominaisuudet ja kestävyys hieman vaihtelevat. Kaikissa on sama ongelma: soundin dynamiikka ei säily ennallaan kuormaa käytettäessä. Marshall powerbrakea en suosittele, koska se on ainut jonka olen kuullut hajottaneen muutaman Marshall vahvistimen…
Hot Mamaan valitsin portaallisen säädön siksi että tehopotentiometrien luotettavuus ei ole läheskään samaa luokkaa kuin kytkin/alumiiniprofiilivastus -yhdistelmän. Hot mama 2 on ollut suunnitteilla jossa olisi portaaton vaimennus ja kaikki impedanssit valittavana, vaikka pidänkin tuon nykyisen hot maman kytkentää parempana. Portaattomasti säädettävän kuormaan saat tehtyä käyttämällä 33ohmin tehopotikkaa:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=2434
Ja laittamalla potikan yli 8 ohmin vastuksen, jos haetaan 8 ohmin impedanssia, 4 ohmin kun haluat 4 ohmin impedanssin jne. Potikan yli voi laittaa myös konkan joka lisää yläpäätä jne.
Helppoa, halpaa ja toimii yhtä hyvin kuin kaupalliset vastaavat ;DParhain terveisin,
Mikko
UralTone21.5.2008, 15:40 #76576jusmuOsallistujaTuossa pari esimerkkiä tuosta UltimateAttenuatorista:
http://www.youtube.com/watch?v=NZi3uoCH2o0
http://www.youtube.com/watch?v=glVp_1umcmMTaitaa olla portaaton säätö. Ja kuulostaa kyllä ihan hyvältäkin vielä.
21.5.2008, 15:54 #76577uraltoneOsallistujaMoro,
En nyt pysty kuuntelemaan noita klippejä tältä koneelta, mutta soundi mielessä noita ei pysty mielestäni arvioimaan kuin kokeilemalla itse. Mutta en epäile yhtään etteikö tuo Ultimate (onpas taas nimi valittu ;D) olisi toimiva laite.
terv,
mikko27.5.2008, 12:09 #76578jannneJäsenUltimate Attenuatorissa käytetään ns re-amping periaatetta, eli samassa paketissa on loadboxi, linjalähtö ja transistoripääteaste. Laite siis ottaa kaiutinsignaalista linjatasoisen signaalin omalle pääteasteelleen. Pääteasteen volumella hoidetaan kokonais”vaimennus”.
Periaatteessahan saman voi tehdä millä tahansa keinokuormalla, jossa on line-out lähtö ja jota voi käyttää ilman kaiutinkuormaa. Syötetään vain keinokuorman line-out toisen vahvistimen efektiluupin returniin. Vähän vastaava ratkaisu kuin Van Halenilla aikoinaan… 😮
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.