Katodi biasta säätämään…
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Katodi biasta säätämään…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.1.2008, 18:10 #67308NimetönVieras
Tämä menee taas sarjaan “aika tunnustaa kädettömyys”.
Teinpä nimittäin taas tuossa taannoin AA764 champin. Kiinnitin kuitenkin huomioni siihen, että tällä kertaa bias asettui mielestäni kovin kuumalle. Muistiinpanoni kertovat 470 ohmin vastuksella anodijännitteen olevan 367V, katodilla 23V. Tämähän siis tekee jotain 17,7W eli (Ua– Uk)/Rk=Ak ja Ak*(Ua– Uk)=Wa. Vai tekeekö? No jokatapauksessa, suurensin katodivastusta 680 ohmiin ja tulos oli kaiketi ok, 12,3W. Olin kuitenkin huomaavinani soundissa tummumista, ja ajattelin kokeilla vielä 560 ohmin vastuksella. Tulos: 14.01W. Melko jämpti maksimi 6V6 lampulle. Nytpä sitten pitäisi päättää mitä tuohon oikein laittaisi noin niinkun pysyväksi. Ja laskenko tuota nyt edes oikein? Hemmetti sentään. Pää ei nyt toimi.
4.1.2008, 18:36 #74995ceesamiJäsenKas kun juuri äsken lähti ovesta pihalle originaali tuollainen, niin pysty enää mittelemään… Muistaakseni kuitenkin melko kuumakalle oli sekin. Putkena oli muistaakseni vanha RCA.
Ensimmäisestä laskusta minä sain 16,8W. Jos anodin häviötehon haluaa tietää, niin tästähän pitäisi vähentää vielä screenin viemä teho. Speksien rajoilla kuitenkin mennään. Loimuaakos anodi punaisena?
4.1.2008, 18:45 #74996NimetönVierasLoimuaakos anodi punaisena?
Punoitusta ei ole näkynyt missään vaiheessa. Väittäisin kyllä että taustahurina lisääntyi nyt kun pistin pienemmän vastuksen siihen. Ei se kyllä vieläkään häiritsevää ole. Joutunee huomenna vielä kokeilemaan uudelleen sitä 680 ohmista ja kuulostella sitä soundin muuttumista. Tummuus tuota nyt minusta vähän vaivaa.
4.1.2008, 19:10 #74997ceesamiJäsenMinulla ei ole kokemusta kuin tuosta yhdestä hopeanaamasta, jonka omistaja tosiaan haki juuri pois. Ei se minun mielestäni mikään kirkassoundinen ainakaan ollut, mutta sinullahan on noista Champeista muistaakseni vähän enemmän kokemusta… 🙂
4.1.2008, 19:39 #74998vasuJäsenVibro-Champin skemassa on anodilla n.400V ja katodilla 24V 470ohmin katodivastus, eli n.19.5W
Voi olla ihan hyvä se 470ohmia. Sellaista olen kuullut että vanhojen Champpien 1W katodivastukset ovat ikäänkuin sulakkeena, kun katodivastus palaa “poikki” ei virta kulje ja muut komponentit pelastuu.
Saatko anodijännitettä tippumaan? 20V vähemmän vois olla parempi. Voi kokeilla vaikkapa ennen tasuria vastukset n.200ohmia tulee aidompi eli huononpi verkkomuuntaja ominaisuus.4.1.2008, 19:49 #74999ceesamiJäsenVibro-Champin skemassa on anodilla n.400V ja katodilla 24V 470ohmin katodivastus, eli n.19.5W
Mistä tuollainen skema löytyy? Tietääkseni AA764:ssä pitäisi olla n. 340-350 volttia. Siinä minun rassaamassani yksilössä oli muistaakseni luokkaa 360V, mutten ole aivan varma enää. Siitä on jo tovi kun sen huolsin.
4.1.2008, 23:16 #75000NimetönVierasMistä tuollainen skema löytyy?
Ettei jäsen vasulla olisi jäänyt meleen AB764 kytkennän jännitteet… http://www.ampwares.com/ffg/schem/bronco_ab764_layout.gif Tuota kytkentää on myös käytetty vibro tsämpeissä.
Tietääkseni AA764:ssä pitäisi olla n. 340-350 volttia. Siinä minun rassaamassani yksilössä oli muistaakseni luokkaa 360V, mutten ole aivan varma enää. Siitä on jo tovi kun sen huolsin.
Jep. Omassa versiossani on kaikki jännitteet max. +5% ilmoitetusta. http://www.ampwares.com/ffg/schem/champ_aa764_layout.gif Murjaisen huomenna (näköjään jo tänään) sen 470 ohmisen vastuksen takaisin ja lakkaan bandmaster kaapin ja huolehtimasta.
Ainiin joo, tämä on äkkiä laskien viides champ kahden vuoden sisään. Saas nyt nähdä kauan menee vielä ennenkun opin tuon pienen pirun kaikki metkut. ;D
4.1.2008, 23:48 #75001vasuJäsenVibro-Champin skemassa on anodilla n.400V ja katodilla 24V 470ohmin katodivastus, eli n.19.5W
Mistä tuollainen skema löytyy? Tietääkseni AA764:ssä pitäisi olla n. 340-350 volttia. Siinä minun rassaamassani yksilössä oli muistaakseni luokkaa 360V, mutten ole aivan varma enää. Siitä on jo tovi kun sen huolsin.
Pittman'in The Tube Amp Book'issa oliskohan silverface Vibro-Champ (kun on skemassa Santa Ana) ei tainnut blackfacena ollakkaan? CBS Champ- Amp samassa kirjassa (skemassa myös eurooppalaisella muuntajalla) on myös samantasoisilla jännitteillä eli ennen ensiökäämiä 420V ja katodilla 24V (470ohm).
5.1.2008, 09:24 #75002ceesamiJäsenPittman'in The Tube Amp Book'issa oliskohan silverface Vibro-Champ (kun on skemassa Santa Ana) ei tainnut blackfacena ollakkaan? CBS Champ- Amp samassa kirjassa (skemassa myös eurooppalaisella muuntajalla) on myös samantasoisilla jännitteillä eli ennen ensiökäämiä 420V ja katodilla 24V (470ohm).
Toki oli:
http://www.ampwares.com/ffg/champ_vibro_bf.htmlEikö AA764:ää ollut sekä hopeisella että mustalla naamalla? Tuo minun mainitsemani yksilö oli tosiaan SF Vibro, ja se meni kyllä yksi yhteen AA764 skeman kanssa.
Mutta nuo mainitsemasi jännitteet näyttäisi tosiaan löytyvän AB764:sta. Muuta eroa noilla ei kai olekaan(?) Eli Elwoodin pelikin toiminee loistavasti tuolla alkuperäisellä 470 ohmisella. Pääteputken laadulla saattaa olla tietenkin merkitystä.
5.1.2008, 12:05 #75003NimetönVierasEikö AA764:ää ollut sekä hopeisella että mustalla naamalla? Tuo minun mainitsemani yksilö oli tosiaan SF Vibro, ja se meni kyllä yksi yhteen AA764 skeman kanssa.
Oli kyllä sekä mustana että hopeana.
Mutta nuo mainitsemasi jännitteet näyttäisi tosiaan löytyvän AB764:sta. Muuta eroa noilla ei kai olekaan(?) Eli Elwoodin pelikin toiminee loistavasti tuolla alkuperäisellä 470 ohmisella. Pääteputken laadulla saattaa olla tietenkin merkitystä.
AA ja AB kytkentöjen erot ovat juu aika pieniä. AB kytkennässä on “CBS tyylillä” muutamia lisäyksiä, mutta poweria lukuunottamatta hyvin samanlaiset kytkennät.
Ja kyllä, 470 ohmisella tuo minun kone toimii mainiosti. Ihan turhaan aloin vaihtohommiin. Mutta pitihän sekin kokeilla. Päättärin laadusta en osaa sanoa, EH:n putkia olen jotenkin jumiutunut käyttämään (saan niitä helposti ja edullisesti paikallisesta musaliikkeestä). Ihan hyvin ovat kyllä toimineet, tai eivät ainakaan ole käsiin hajonneet.
5.1.2008, 17:23 #75004vasuJäsenAA764 löytyy Champina ja Vibro-Champina, kummallisia juttuja. AA764 taitaa olla tosiaan myös hopeanaamaisena ja CBS Champ on varmaan tullut myöhemmin olisko Rivieran aikoihin.
Champissa kannattais käyttää vähän kalliinpia N.O.S putkiakin kun ei tarvita kalliita sovitettuja pareja. Itsellä on Sylvania vuodelta -63 (5F2-A Princeton).5.1.2008, 18:02 #75005NimetönVierasAA763 on vielä mielenkiintoisempi. Samalla numerolla menee ainakin deluxe reverb, princeton reverb, super reverb, tremolux, showman… Tuohan nimittäin kertoo vain sen milloin kys. kytkentä on mennyt tuotantovaiheeseen, ei itse vahvistimesta mitään (vrt. 50-luvun merkintöihin). AA tarkoittaa ensimmäistä tuotantoversiota, AB toista (herää kysymys miksi bronco on merkattu AB763, kun sen pitäisi olla AAx67 ja champin AB763). Numerossa ensimmäinen on kuukausi, kaksi viimeistä on vuosi, mutta tämähän pätee vain ensimmäiseen tuotantoversioon. Milloin mahdollinen toinen versio on tullut ei varmaankaan selviä meille mistään… Näin niinkuin lyhyesti selitettynä. Kamalaa sillisalaattia nuo.
Pitää tuota putkihommaa katsella tässä… Vahvarissa olisi chassiksen pohjassa tilaa vielä yhdelle päättärille. Jos laittaisi rinnalle toisen 6v6 lampun. Tai sitten muutan tuon EL34 sopivaksi. ::)
5.1.2008, 18:26 #75006HallenJäsenAA763 on vielä mielenkiintoisempi. Samalla numerolla menee ainakin deluxe reverb, princeton reverb, super reverb, tremolux, showman… Tuohan nimittäin kertoo vain sen milloin kys. kytkentä on mennyt tuotantovaiheeseen, ei itse vahvistimesta mitään (vrt. 50-luvun merkintöihin). AA tarkoittaa ensimmäistä tuotantoversiota, AB toista (herää kysymys miksi bronco on merkattu AB763, kun sen pitäisi olla AAx67 ja champin AB763). Numerossa ensimmäinen on kuukausi, kaksi viimeistä on vuosi, mutta tämähän pätee vain ensimmäiseen tuotantoversioon. Milloin mahdollinen toinen versio on tullut ei varmaankaan selviä meille mistään… Näin niinkuin lyhyesti selitettynä. Kamalaa sillisalaattia nuo.
Moi
Olen aina ollut siinä käsityksessä että AA763:ssa olisi etunen samanlainen?
Nyt juuri en kerkeä tutkimaan onko näin. 😀5.1.2008, 18:36 #75007NimetönVierasMoi
Olen aina ollut siinä käsityksessä että AA763:ssa olisi etunen samanlainen?
Nyt juuri en kerkeä tutkimaan onko näin. 😀On ne ainakin hyvin lähellä toisiaan. Muutaman komponentin arvot voi korkeintaan erottaa ne. Jännitteet vaihtelee myös eri malleissa. Mutta toisaalta, eipä tuo mitään “uutta” ole F:n toiminnassa. Eroaahan 5E7 bandmaster ja 5E5-A pro toisistaan kaiutinkonfiguraation lisäksi kahden eriarvoisen vastuksen verran.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.