JMP50 1987 clooni

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    hagglund
    Osallistuja

Rohkaistuin tuosta Juniorin kasaamisesta sen verran että päätin rakennella itselleni tuon Ceriatonen layoutin (http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/Plexi50LeadCeriatone.jpg) perusteella perusteella tuommoisen kopion. Tube Amp Doctorilta löytyi 100W:sen chassis johon sen tein. Pikkasen osia seiltä ja loput Uraltonelta. Pikkasen lisäominaisuuksia kuten PostPIMV ja ulkoiset BIAS-tapit sekä potikka päälle biaksen säätöön koska sille oli chassiksessa jo paikkakin. Ajattelin että jos ei toimi siihen voi melkein rakentaa mitä vain.

Ihme ja kumma se toimi kertalaakista.  ;D

Olen kyllä lukenut että ovat kovaäänisiä vehkeitä mutta että Silver Jubileen 4×12 8ohm kaapilla, inputit jumpperoituna volumet noin ykkösellä niin melkein korvat soi kun puolisen tuntia soittelee. Mulla on juuri nyt kaverin JMP 2204 lainassa ja siinä on samaa “vikaa”. H***vetin kovaäänisiä vehkeitä.  😮

Pari asiaa kumminkin ihmetyttää:

1. Bright kanavasta kuuluu vähäisen kitaran ääntä vaikka kaikki volumet on nollassa. Normaali kanavassa tätä ei ole. Olisikohan joku maadoitusjuttu. Jos joku osaa sanoa mistä tarkistella niin kertokaa ihmeessä aloittelijalle.

2. Kun on soittanut valmiiksi ja laittaa Stanby:n siten että ääntä ei kuulu homma on edellen ok. Kun katkaisee virrat virtakytkimestä niin parisen sekuntia tulee ääntä takaisin jos samalla soittaa kitaraa. Vaikuttaisi että jokin konkka purkautuu. Liittyköhän jotenkin tuohon edelliseen ihmetyksen aiheeseen.

Muuten olen hyvin tyytyväinen muuta haluan lisää säröä. Ibanezin Tube Kingin TK999:n kun laittaa eteen ollaan siinä saundissa josta minä pidän. Kun alunperin tein tuon modauspenkiksi niin ajattelin että leikin sen kanssa kunnes saan sitä suunnilleen sitä mitä haluan.

Tämä harrastus on koukuttavaa. Nyt pitää vielä koteloa tehdä. Ideoita on.

alsu
    Osallistuja

Vuotavat volumet yleensä ratkee…jos ja kun katot skeemasta ja volumepotikan yhteydestä löytyy “bright cap” ohituskonkka niin se on siinä. Jos saundi on pikku- / soitteluvolumeilla ok tai yhtään liian kirkas niin juota tai nippase konkka toisesta navastaan irti (ei tietenkään virrat päällä 😉 ) ja kokeile sitten. Yleesä asettuu tuolla konstilla. Sitten oma lukunsa on laitteet joissa on optoja kanvan vaihdossa etc.

Hemmetin vaikee tutkia pelkkää leiskaa verrattuna oikeeseen skeemaan l. kytkikseen mutta tuossa bright channelissa on ton mikserivastuksen rinnalla konkka bright kanavassa (470 k // 500pF). kokeilepa sitä. Tosin tän jälkeen molemmat kanavat onkin sitten samanlaiset. Kaipa se on oikeesti juttu se että antaako tuon pikkusen “vuodon”häiritä sitten.

Säröytymiseen löytyy vaikk mitä konstia. Yksi on kytkeä nuo “rinnan” olevat ekan putken triodot sarjaan, mallia esim. tuolta:

http://el34world.com/projects/hotswitch.htm.

Muuten Marsun villitsemiseen asiaan löytyy :

http://tone-lizard.com/Marshall_Myths.htm

Tuohon virtojen sammumiseen ja sen ääntelyyn veikkaisin syyn löytyvän “bleeding resistorien” olemisesta ja puuttumisesta. Kokeilisin että mitä vaikutta jos laittaa 220k – 330k vastukset konkkien rinnalle, nopeuttaapa sit että pääsee ropaamaan.

Ite varmistan vielä ropaamisen aikana hauenleukajohdolla virtakiskosta maihin ettei vaan pääse hama käymään. Tosin se on sitten musitettava irrottaa ku kokeilee .

PArhaiten noihin juttuihin tuntuu pääsevän hahmoll ekun on joku laite jota uskaltaa ropailla ja sitten tutkia…vaikk akirjoista että miten se teoria sitten käytännön takana jne.

Ukko75
    Osallistuja

Minulla oli samanlainen tapaus omassani, että vaikka vahvarin volume on nollassa niin kitara kuuluu läpi. En vain tiedä mistä se johtui, tuohon aikaan kokeilin paljon erilaisia juttuja sen kanssa. En ole ihan varma vaikka kuulkuisi vieläkin läpi kokeilen ja ilmoitan kuinka on. Tuskin on mitään vaarallista. Minulla on “bright konkka” paikalla volumepotikassa jota ei tuossa ceriatonen layoutissa ole.

Minulla tekee saman tempun että sammuttaessa kuuluu kitara vielä läpi vähän aikaa. Siihen auttaa kun sammuttaa ensin standby kytkimen ja odottaa n 30s ja sitten virta katkaisijan, niin silloin ei kuulu.

Keinokuorma on kova sana näiden kanssa.

Tämä on todella koukuttavaa! Alunperin ajattelin vain rakentaa itselleni vahvistimen omaan käyttöön kun ei ollut varaa ostaa aitoa marsua. Nyt olen jo rakentanut toisenkin vahvistimen käyttäen tekosyyksi sitä kun jäi ylimääräisiä osia lojumaan.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.