JFETtien huonosta saatavuudesta

Home Foorumit Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse Kitaraefektit JFETtien huonosta saatavuudesta

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    placebo
    Jäsen

Rakensin tuossa jokin aika sitten Phase 45 -kloonin. Jouduin tyytymään J201:siin, koska 2N5485:sia ja 2N5952:sia ei löytynyt mailta eikä halmeilta (Suomesta). BF245:sia on kehuttu kanssa hyvinä Phaser-fetteinä ja niitä olisi löytynytkin Elfalta, mutta euron kappalehinta on kyllä mielestäni aivan liian korkea.

Jotkut hullut sovittavat noita fettejä tuhannesosavoltin tarkkuudella (yhdellä resistanssiarvolla). Mielestäni tärkeämpää on löytää pari, joka sovittuu kohtalaisesti suurella resistanssialueella. Itse laitoin R. G. Keenin JFET-sovittimeen 100 kilon trimmerin ja mittasin kymmenen J201:sen Vgs-jännitteen kolmesta pisteestä (10k, 50k ja 80k tms). Yksi pari sovittui koko alueelle kahden sadasosavoltin tarkkuudella.

Phase efektistä tulikin erittäin voimakas, ottaen huomioon että asteita on vain kaksi. Vain yksi mutta: J201. J201:stä pidetään “jyrkkäreunaisena” fettinä phaserissa. Matemaattisesti tämä tarkoittaisi oman teoriani mukaan sitä, että on -ja off-tilan välinen resistiivinen alue muuttuu jyrkästi Vgs:n funktiona (verrattuna esim. kahteen ensiksi mainittuun fettiin). “Jyrkkäreunaisuus” on helposti kuultavissa saundissa. 180-asteen kierto ei kuulosta “pyöreältä”, varsinkaan kierron loppumetreillä. Voimakkain efekti (180-asteen siirto) tulee ikäänkuin yht'äkkiä, nurkantakaa. Vaikea näitä on sanoin kuvata, mutta ymmärrän kyllä täysin, miksei J201:sta pidetä optimaalisimpana phaser-fettinä.

Phaserit ovat efektinikkarien peruskamaa, joten luulisi että kahdelle ensin mainitulle fettityypille löytyisi kysyntää Suomessakin(?). Hinnankin olisi hyvä olla kohtuullinen, sillä esimerkiksi Phase90:sen nelikon löytäminen syö jo ihan eri tavalla fettejä 😉

futhermucker
    Jäsen

Samaan törmäsin itsekin. Phase90 kloonia tarttis aloitella tässä, saksan maalta löysin noi matchatut kahden euron settihintaan. Etsiskelin Uraltonen valikoimista ensin. Mutta olis kyllä hieno homma jos niitäkin tästä “paikallisesta” löytäisi  🙂

uraltone
    Osallistuja

Kannattaa aina vinkata minulle jos haluaa jotain tuotteita myyntiin ;D Voisin mainittuja tyyppejä ottaakkin varastoon, hinta näyttäisi asettuvan  n. 20c tienoille / kipale.

Mikko

placebo
    Jäsen

Kannattaa aina vinkata minulle jos haluaa jotain tuotteita myyntiin ;D

Pistetään korvan taakse 😉

Voisin mainittuja tyyppejä ottaakkin varastoon, hinta näyttäisi asettuvan  n. 20c tienoille / kipale.

Mikko

Olisi hieno juttu!

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.