Jatkoa putkivahvistin osastolta

Home Foorumit Kaikki muut Asian vierestä Jatkoa putkivahvistin osastolta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #67565
    Tubeman
    Jäsen

    Siellä oli puhetta autokatsastus jutuista..

    Tässä kotilähiöni parkkipaikalla on myös WWT:n hemuli aina autonsa kimpussa,auto on varsin ruostuvaa ranskanpeltiä takavuosilta.
    Yhtenä päivänä helmapeltien päissä näkyi pienet tarrat ja menin katsomaan mitä hittoa siellä on.Heppu sanoi maalanneensa pohjan ja helmat laivojen pohjaan vedettävällä erikoismalilla joka on pirun myrkyllinen.Ajatteli olla ekomies ja varoittaa muita ko maalista joka aikaansai kuulemma pahan ihottuman jos sitä sai nahkaansa.

    #77078
    okabass
    Osallistuja

    Siellä oli puhetta autokatsastus jutuista..

    Tässä kotilähiöni parkkipaikalla on myös WWT:n hemuli aina autonsa kimpussa,auto on varsin ruostuvaa ranskanpeltiä takavuosilta.
    Yhtenä päivänä helmapeltien päissä näkyi pienet tarrat ja menin katsomaan mitä hittoa siellä on.Heppu sanoi maalanneensa pohjan ja helmat laivojen pohjaan vedettävällä erikoismalilla joka on pirun myrkyllinen.Ajatteli olla ekomies ja varoittaa muita ko maalista joka aikaansai kuulemma pahan ihottuman jos sitä sai nahkaansa.

    MOI

    Mun eräs kiipparikaveri paikkasi Kuplan kuljettajan puolen lattian pikku ruostereikiä (joita oli paljon) kynttilän steariinilla: tiputti aina pisaran reiän kohdalle. Ja sitten matto päälle ja kiireesti myyntiin. Ei kyllä uskaltanut myydä samalle paikkakunnalle.

    #77079
    Niskanen
    Jäsen

    Eksoottisia ruostekorjauksia on tullut nähtyä melko runsaasti. Velipoika harrasti erään Corollan kanssa pellin liimaamista helmakoteloihin. Sopivasti liimaa käyttämällä sai luotua illuusion hitsisaumasta ja massat sun muut tökötit vaan pintaan. Varsin laitonta puuhaa…

    #77080
    Murgo
    Jäsen

    Joo, suomalaisen autoilijan mielikuvitus tuntuu olevan rajaton. Yksi “hyvä” konsti mätiin helmoihin on myös pursottaa polyuretaanivaahtoa kotelon sisään, sen päälle sitten lasikuitu. Vaan osataan sitä muuallakin, takavuosina eräs amerikkalainen autoharrastajien lehti neuvoi muka ihan oikeana korjauksena paikkaamaan mädän lattian kanaverkolla ja lasikuidulla.  ::) Samoin joistain atlantin takaa tuoduista harrasteautoista löytyi isojakin kolarivaurioita jotka oli korjattu “leipomalla” lommot täyteen ämpärillisellä lasikuitukittiä edes yrittämättä oikaista niitä ensin.

    Jenkkilehtien suhtautuminen peltitöihin oli muutenkin ainakin 80-luvulla aika erikoista, esim. pellin hitsaamista pidettiin jonain keskiverto kotikorjaajan saavuttamattomissa olevana salatieteenä joka vaatii kalliita erikoislaitteita ja rautaista ammattitaitoa. Samaan aikaan Suomessakin kuitenkin joka toisella sällillä oli jo MIG-hitsauskone autotallissa ja ruostevaurioita hitsailtiin vähän väliä. Oli se kyllä sen verran ikävää hommaa etenkin talvella ulkona auton alla maaten tehtynä sulavan alustamassan ja valuessa hihaan, ettei ehkä nykyään enää huvittaisi.

    Kerrankin (90-luvun alussa) tein Amazoniin vaihdelaatikon vaihdon,kytkinremontin sekä uuden pakoputken keskellä talvea, auton alle pääsemiseksi piti ensin kaivaa käytävä autoa ympäroivään puolen metrin lumihankeen. Mutta halvaksi tuli, osat maksoivat yhteensä ehkä 400 markkaa (ehjä laatikko risan tilalle romiksesta 200 markalla).  ;D

    #77081
    Tubeman
    Jäsen

    Tuo kuumana valuva alustamassa on itsestään perkeleestä..yksi kaveri sai kyljellään auton alla ollessan korvakäytävään tipan sitä.Hyvä ettei tarvinnut lattiapeltiä alkaa oikomaan kun se kumautti kaalinsa jostain syystä siihen..  ;D

    Hakuninmaan katsastuskonttorilla oli kuulemma näyttely parhaimista DIY-auton osista mitä olivat napanneet talteen.Puinen ohjauslaitteen osakin kuulemma löytyi..

    Ulkona MIG-hitsaus oli tuhoon tuomittua,kaasuvaippa meni tuulen mukana,nykyinen täytelanka olis ollu kova juttu silloin.

    Kyllä myös näissä elektroniikka laitteissa jos jonkunlaista viritystä on ollut,paras eteentullut oli tunisialaisen
    TV-asentajan tekema SECAM-PAL konvertteri ASA 7000 väritöllön sisään,laite oli viety Suomesta sinne ja palautui toimimattomana sitten suomeen.Ko viritys oli käsittämätön hässäkkä tehovastuksia jotka kävi kuumana.Eipä tv-normimuutos nyt ihan noin käy.. kyseessä on eri juovaluku ja muutakin..Mitähän lie Jussuf ajatellut sitä tehdessään..  ???

    #77082
    Murgo
    Jäsen

    Hakuninmaan katsastuskonttorilla oli kuulemma näyttely parhaimista DIY-auton osista mitä olivat napanneet talteen.Puinen ohjauslaitteen osakin kuulemma löytyi..

    Yksi puolituttu autokorjaaja myös aikoinaan näytti jonkun amispojan itse hitsaamaa turbopakosarjaa johonkin corollaan. Oli siististi tehty pakosarja, ei siinä mitään, mutta kaasu oli laitettu kulkemaan turbiinin läpi väärinpäin, eli keskeltä sisään ja kehältä ulos. Oli kai nähnyt turbokoneen joskus, katsonut että mitenpän se ilma siellä ahdinpuolella kulkee ja päätellyt ihan itse että kaipa se turbiinipuoli menee samalla tavalla.

    Ei vaarallista, mutta hauskaa, varsinkin kun tarinan mukaan katsastusmies oli muutoskatsastuksessa vain todennut että joo, hienostihan tuo on tehty ja lyönyt itsekseen naureskellen leiman paperiin. Kaveri sitten oli alkanut ihmetellä kun kulkee entistä huonommin vaikka on turbo, ja näyttänyt korjaajalle, jolloin karmea totuus oli valjennut.

    Sitten oli myös yksi röytäys joka päätyi kaverilleni. Vanhanmalliseen escortiin oli asennettu uudempi OHC-kone, joka ei mahtunut heittämällä koska öljypohja otti kiinni hammastankoon. No, innokas asentaja oli tietenkin muotoillut öljypohjan uusiksi, muuttei ollut malttanut irrottaa sitä tehdäkseen homman kunnolla, vaan oli vetänyt rälläkällä pari viiltoa pitkittäin, paukuttanut vasaralla sopivan syvennyksen ja hitsannut MIGillä viillot umpeen öljypohjan ollessa paikallaan. Saumat olivat melkoista tippaleipää kun öljyä oli tietysti koko ajan tihkunut hitsauskohtaan ja öljypohjan sisällä törrötti melkoinen määrä “viiksiä” sekä muuta epämääräistä röpelöä. Öljypohja myös vuoti melko reilusti.  😀

    #77083
    harryk
    Jäsen

    ::)Näyttää siltä, että Mikon pitää perustaa erillinen auto-osasto tälle foorumille. Tuntuu olevan mielenkiintoa sen verran noihin autopuolen asioihin. Täytyy todeta, että autoasiat menee meikäläiseltä ohi hilseen, mutta tig-/mig-hitsaustaitoa voisi tarvita joskus vahvarialustoja rakennellessa. Toinen autoihin liittyvä yhtymäkohta voisi olla 12 voltilla toimivat mobiilit putkikitaravahvarit. Voisi soitella bändin “kiertueilla” putkivahvarilla “keikkabussin ” takaritsillä. 😀 t. Harry Bluetone

    #77084
    Niskanen
    Jäsen

    Minulla olisi seuraavana projektina hommata joku vanha VW Caravelle T3 paku. Niissä on omat ongelmansa, mutta jessus niillä on hauska kesäisin matkustella kun auto tarjoaa vielä tilaa majoitukseenkin takaosastolla. Jos löytyy pihalta, niin tarjotkaahan rohkeasti. Masentavalle jätkälle masentava auto. ;D

    #77085
    toyopet
    Jäsen

    Minulla olisi seuraavana projektina hommata joku vanha VW Caravelle T3 paku. Niissä on omat ongelmansa, mutta jessus niillä on hauska kesäisin matkustella kun auto tarjoaa vielä tilaa majoitukseenkin takaosastolla. Jos löytyy pihalta, niin tarjotkaahan rohkeasti. Masentavalle jätkälle masentava auto. ;D

    Omat ongelmansa joo, näköjään oikein varta vasten kerjäät itsellesi ongelmia  ;D
    No jos jaksaa harrastaa, niin volkkari varmaan parhaasta päästä.

    Meillä oli muutama vuosi sitten carinasta helmat vähän pehmeitä (nyt taas uudelleen >:( ) ja isäukko, ammattihitsari kun on, sitten korjaili niitä. Ensin käski hommata tarvikepalat ja hommasinkin ja kuitenkin se sitten väänsi uudet pellistä (tällä kertaa ne vissiin kelpaa).
    Teki sitten vähän järeämmästä kuin tarvikehelmat. Helmat valmiiksi ja ei siinä sitten taas kerennyt kuin massaa vetämään päälle ja komean kiiltävän mustaksi massattuna emännys vei auton konttorille.
    Inssi oli ensin ruuvarilla koputellut helmoja sitten hakenut pienen vasaran ja viimein sellaisen järeämmän rengasraudan. Oli kuulemma ollut rouvalla pokassa pitelemistä, ei tullut reikiä kun ei ollutkaan mikään uretaani-lasikuitukötöstys. Taisi olla 1,5mm peltiä.

    No näin jälkikäteen ajatellen se olisi pitänyt maalata, niin ei tarvitsisi nyt uudelleen hitsata mutta ei sitä aina kerkiä.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.