Induktiivinen wah

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Jonesi
    Osallistuja

Z.Vexin Wah Probea testailin ja sen innostamana ajattelin, josko moinen olisi mahdollista tehdä itsekin.

http://www.zvex.com/wahprobe.html

Tuo säteilyhäkkyrä ilmeisesti ohjaa LDR:ää, mutta miten tuommoinen säteilyhäkkyrä rakennetaan?

Sikälikin mielenkiintoinen projekti omalle kohdalle ettei olisi sitten spedulaudassa enää kaupan koteloitakaan laisinkaan, nykyiselläänkään Crybabyssa ei taida muuta alkuperäistä olla kuin kuoret 😉

Nimetön
    Vieras

Lähetin sulle @postia jossa aihetta käsitellään.  😉

Imre
    Jäsen

Saisinko minäkin postia 😉

Nimetön
    Vieras

Saisinko minäkin postia 😉

Et ennenkuin saan tietää @posti-osoitteesi. 😛

Imre
    Jäsen

jaa, eli — —-(at)gmail.com .. luulinpa että tuo olisi löytynyt käyttäjätiedoista, pitänee tarkistaa 😀

edit: en vielä tuota sivustoa ehtinyt tarkemmin tutkimaan mutta tuommostahan voisi käyttää myös muissa efekteissä kuin waheissa. Toisaalta mietin sitä että mitenkä käytännöllinen tuommonen olisi esim fuzz käytössä. O_o

Nimetön
    Vieras

Nyt pitäisi olla lähetetty…

hemmo
    Jäsen

Itsekkin aiheeseen tuohon ZVEXin probeen aikanaan tutuistuin jo ammatillisesta mielenkiinnosta ja voihan tuota theremin-periaatetta soveltaa nuinkin.
    Mutta jos vain potikatonta wahia/mitä tahansa efektiä haluaa, asiat voi tehdä _huomattavasti_ helpommin ja hallittavammin.
    Itse tein crybaby-kopioni (wah on suurinpiirtein standardikytkennällä) siten että LED/LDR pari hoitaa potikan virkaa ja saman LEDin kanssa opto-diodi laukoo releenä olevaa bypassin. Ei mekaanista kontaktia ja osat maksaa ~5 euroa.

Muistaakseni tuo wah probe ei mikään älyttömän monimutkainen kytkentänä ole, tuo theremin-puoli voi vain vähän tuottaa ongelmia ja tod.näk. melko hankalaa saada kunnollinen soittotuntuma, soittotilan olosuhteet, vaatetus yms. kun pakostakin vaikuttavat toimintaan koska taisi tuokin perustua 1920-luvulta peräisin olevaan periaatteeseen että tuolla metalli-levyllä kulloinkin “esiintyvällä” kapasitanssilla vain muutetaan vapaana juoksevan oskillaattorin taajuutta joka sitten vilkuttaa LED;iä tietyllä taajuudella/pulssisuhteella.
    “Oikeassa” thereminissä tuo oskillaattori summataan sitten toiseen kiinteään oskillaatoriin niin että tulos tulee audiokaistalle.

Itse radioalalla työskentelevänä en pidä tuota mitenkään mystisenä “säteilyhäkkyränä” enkä edes oikeastaan RF;nnänä vaan oikeastaan vain eräänlaisena kapasitanssi-lähestymissensorina.

Nimetön
    Vieras

Itsekkin aiheeseen tuohon ZVEXin probeen aikanaan tutuistuin jo ammatillisesta mielenkiinnosta ja voihan tuota theremin-periaatetta soveltaa nuinkin.
    Mutta jos vain potikatonta wahia/mitä tahansa efektiä haluaa, asiat voi tehdä _huomattavasti_ helpommin ja hallittavammin.
    Itse tein crybaby-kopioni (wah on suurinpiirtein standardikytkennällä) siten että LED/LDR pari hoitaa potikan virkaa ja saman LEDin kanssa opto-diodi laukoo releenä olevaa bypassin. Ei mekaanista kontaktia ja osat maksaa ~5 euroa.

Morley:n waheissa on käytetty tuota LED/LDR-systeemiä. Oma mielipiteeni on, ettei sekään hyvä ole. Tai siis niin hyvä kuin perinteinen potikka.

Mutta olet aivan oikeassa siinä, että tuo probe on todella kelju saada toimimaan kunnolla. Epävakaa ja epävarma. Kuten kaikki Zvex vekottimet.

hemmo
    Jäsen

Jeps, jälkikäteen itsellekkin paljastui että Morley tuota käyttää. En tiedä miten tuo niillä on toteutettu kun en ole koskaan vermeitä nähnyt tai skemoja jaksanut/tarvinut metsästää.
    Itse sain tuon omani mieluisekseni optista “porttiani” virittämällä, yhdellä LDR;llä + trimmerillä tuon perus-wahwahin potikan korvaus onnistuu mutta kuten mainittua, vaatii hiukan makustelua ja värkkäystä. Kahdella portilla ja kahdella LDR;llä tuntuman sai kohilleen hieman helpommalla (kokeiltu on) mutta tilanpuutteen takia päädyin yhteen.
    Pleksi, musta maali ja kärsivällisyys olivat avainasemassa tuon optiikan suhteen, mutta totta puhut, tuo on v-mäinen saada lineaariseksi ja käyttökelpoiseksi koko säätöalueella mutta toisaalta halutun toimintapisteen säätäminen sille polkimen asennolle mitä jalka haluaa käyttää onnistuu myös “helposti”.
    Itse arvostan omassa wahissani sitä että ei erikseen tarvitse mitään bypass-kytkintä polkea vaan wahi ohittuu silloin kun olen sen niin säätänyt tapahtuvaksi.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.