Hyviä välineniksejä ja -jippoja

Home Foorumit Kaikki muut Yleinen Hyviä välineniksejä ja -jippoja

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    okabass
    Osallistuja

MOI

(En oikein keksinyt parempaa otsikkoa)

Tuli mieleen, että mitä sinänsä “pikku juttuja” (aineita, materiaaleja, jippoja, työkaluja) käytätte rakentelua ja korjaamista helpottamaan ja työn laatua parantamaan?

Itselle tulee mieleen mm.  suurennusvisiiri, hyvä työvalo, pikaliima, mikrokuituliina, ruuvilukite, juotostahna, lasiharja kontaktien puhdistukseen, ilmakompressori, hyvä liimamassa (Sikaflex,Würth), puhdistettu bensa puhdistukseen ja  PRF “ruskea” ja “sininen” spray. Lisäksi mulla on nokan edessä vastusten värikoodit (vaikka mittaan vastukset) ja Ohmin laki (ympyrä, jossa kaikki yhtälöt, Elfan luettelosta).

Nimetön
    Vieras

Kosmetologin tarkkuuspinsetit. Ihan ehdottomat. Ja semmoset automaattiset piuhankuorintapihdit vähän “modattuna” (no okei, säätöruuvi irtosi ja hävisi, mutta pihdit toimii nyt paremmin). Nyt niillä kuorii 5-6 ohuen piuhan päätä kerrallaan. Loistava efektipedaalien teossa. Nopeuttaa hommaa paljon. Sitten semmonen “kolmas käsi” johon saa piirilevyn tai mitä tahansa kiinni. Sitten on sellaisia pieniä muovisia “puristimia”… En oikein tiedä mitä ne on oikeasti. Vähän niinkun isoja pyykkipoikia. Erinomaisen käteviä väliaikaiskiinnityksiin. Etenkin jos hauenleuat on liian pieniä. Joista tuli mieleen muutama kymmenen kappaletta erivärisiä piuhoja missä on hauenleuka molemmissa päissä. Välillä on melkoista hässäkkää pöydällä niiden ja koekytkentälevyn kanssa.

Okabass:lla on nenän edessä vastusten värikoodit, minulla on kondensaattorien arvot uF/nF/pF taulukkona. Sitä ilman en tulisi toimeen millään. Sitten on muutama kansiollinen datalehtiä, yleisimmät putket, IC:t, trankut jne. omissa mapeissaan (vaatisi tuo setti päivityksen). Pari mapillista kytkentäkaavioita. Yllättävän käteviä joidenkin pienten ja isompienkin juttujen tarkistamisiin. Sitten on kirjallisuutta jonninverran myös. Itselläni kun ei pajalla ole (eikä tule olemaankaan) nettiä.

Sitten on tärkeimpänä tietenkin tuhkakuppi, colatölkkiteline ja pieni radio. 😀

Tarvetta olisi vielä automaattiselle siivoojalle.

EDIT: Ainii, tietenkin sitten löytyy audioprobe kera pienen trankkuvahvarin: http://www.geofex.com/FX_images/audioprb.gif
    Ja testi oskillaattori: http://www.geofex.com/FX_images/q+dosc.gif

okabass
    Osallistuja

MOI

Joo. Noita kellosepän työkaluja, juuri pinsettejä (oik.hyppyspihtejä  :D) ja luuppia (oik. luppa  😀 ) tulee joskus käytettyä. Sellaiset “puuleuat” ja hakkuuttomat pihdit on hyvät kun ei saa jäädä jälkiä. Samoin muovipuristimet, joissa magneettijalka. Sitten Dremel pienoispora on hyvin kätevä.
    Mulla on varmaan kymmenen mapillista netistä aikoinaan imuroitua putkijuttua, mutta nykyisin kyllä lähes aina haen kytkiksen (Tube Amp Book ja omat kokoelmat) tai putkidatan koneesta tai Netistä. Langaton yhteys ulottuu pajaan ja tietsikka on kannettava.

Tubeman
    Jäsen

Itse käytän kun sattuu vinkuintiankielinen saitti,BABELFISH nimistä Altavista systeemiä

http://www.babelfish.altavista.com

kääntää muuten pirun näppärästi koko saitin esim venäjästä englanniksi.

Omissa jutuissani tämä on pistämätön apu,ilman tätä olisi skooppini suunnittelijan vuodatus jäänyt lukematta.

edit:Tarkoitus olis tehdä tuo ISOTEST-eristysmittari,se antaa 500V jännitteen ja voi testailla vanhat konkat
    sujuvasti.

Käsityökaluja kutakuinkin samat kuin aiemmin vastanneilla.

leka
    Jäsen

Mulla on näköjään aikalailla samantapaisia työkaluja kuin muillakin. 🙂
    Lisäisin ehkä vielä jotain nykerryksessä tarvittavaa:
    – Dormerin poranteräsetti / kartioterä / Makitan akkukoneen.
    – Bahcon peltisakset (oik. + vasuri).
    – funktiogenis

Huomasin että kun ostaa kunnon poravehkeet, verenpaine ei kohoa läheskään niin paljon kun pitää porailla reikiä.
    On tullut opittua kantapään kautta se tosiasia että työkalujen laadulla on paljon merkitystä värkkäämisen mielekkyyteen.

Surkein muisto poraamisen tuskasta on kun porasin kartioterällä putken kannoille reikiä noin 1mm peltiin (joo se lävistyspeli olis kova sana :)).
    Halpahallin 18V uusi akkukone lämpesi käsissä niin ettei enää pystynyt pitelemään. Akkuja sai ladata koko ajan eikä työ edistynyt mihinkään. Hirmuinen into olisi ollut saada vahvari kasaan mutta lopulta ilmeisesti koneen vaihteisto antoi periksi niin että sillä ei voi enää porata kuin esim. yhden 3mm reiän / akku.

Jos olisi paljon tilaa niin kyllä pylväsporakone olisi myös kova sana. Tietenkin joku pieni sorvikin olis kiva ja mig ja tic ja … 🙂

Mitä aineita käytätte? / Entä rasvanpoistoon?  ;D
    Mulla on ollut PRF:n puhdistussprayta, mutta se on aika kallista / olut ja tupakka tippuu kyllä ihan hyvin.

okabass
    Osallistuja

Jos olisi paljon tilaa niin kyllä pylväsporakone olisi myös kova sana. Tietenkin joku pieni sorvikin olis kiva ja mig ja tic ja … 🙂

Mitä aineita käytätte? / Entä rasvanpoistoon?  ;D
    Mulla on ollut PRF:n puhdistussprayta, mutta se on aika kallista / olut ja tupakka tippuu kyllä ihan hyvin.

MOI

Onneksi on pylväspora ja sorvi käytössä.

PRF-aineita olen käyttänyt. Partcolta saa n. 5 eurolla.

Puhdistettu bensa(sytkärib.) on hyvä rasvaisen lian poistoon esim. vanha putkilaite.

Boschin pieni ruuvinväännin IXO; yllättävän hyvin vääntää puuruuvejakin ja aina valmis.

http://scaptocs.bosch-pt.com/boptocs-sca/Product.jsp;jsessionid=67CA03083F76B235EBEC629500BA5820?division=hw&language=fi-FI&ccat_id=90633&prod_id=9290

Tubeman
    Jäsen

Puhdistetulle bensiinille on paremmanhajuinen vaihtoehto:Powerfairy ,15 min antaa vaikuttaa,jo lähtee kökkö.

harryk
    Jäsen

;)Itse suurimmat kiksit sain siitä kun ostin pari aukkolävistintä Mikolta noval- ja octal-kannoille sekä kunnon kartioporanterän pienempien reikien tekoon. Tämä on helpottanut alustojen reikien tekoa uskomattoman paljon ja säästänyt henkistä pinnaa muihin koitoksiin. Muut rakentamisreleeni ovat samaa maata muiden kirjoittajien kanssa. Hyvä juotin on myös ensiarvoisen tärkeä, sekä riittävä määrä monisäilökoteloja pienten komponenttien varastointiin. Työhuone alkaa vaan muistuttaa enemmän ja enemmän elektroniikkamyymälää kamapaljouden takia kun roinaa tulee tilattua aina enemmän kuin yhteen projektiin tarvitaan ja mielessä siintää jo muutama uusi hanke ennekuin edellinen on edes valmis. Uusin projekti jota aion kokeilla on Traiwreck Express tai Liverpool klooni. Noita pelejä on hehkutettu globaaleilla alan palstoilla paljon. Onko kukaan rakennellut noita ja mitä kokemuksia niistä on porukalla? t. Harry Bluetone

leka
    Jäsen

Täysin Off Topic mutta menkööt:
    Tuosta kamamäärästä sen verran että mun tädin mies jäi eläkkeelle ja antoi firmansa kaikki komponentit mulle tyyliin 'ne menee muuten roskiin'.
    Nyt mulla on noin 100000 1% vastusta / ~20000 konkkaa / satoja trimmereitä, potikoita, ledirimoja / satoja analogiapiirejä joita pääsee kolvailemaan.  ;D
    En taida tässä elämässä ehtiä noita kaikkia kolvaamaan vaikka aloittaisin tänään. 😛
    Pitäis kehitellä joku hurja laite johon noita voisi hyödyntää. 🙂

Tubeman
    Jäsen

Täysin Off Topic mutta menkööt:
    Tuosta kamamäärästä sen verran että mun tädin mies jäi eläkkeelle ja antoi firmansa kaikki komponentit mulle tyyliin 'ne menee muuten roskiin'.
    Nyt mulla on noin 100000 1% vastusta / ~20000 konkkaa / satoja trimmereitä, potikoita, ledirimoja / satoja analogiapiirejä joita pääsee kolvailemaan.  ;D
    En taida tässä elämässä ehtiä noita kaikkia kolvaamaan vaikka aloittaisin tänään. 😛
    Pitäis kehitellä joku hurja laite johon noita voisi hyödyntää. 🙂

Kuullostaa tutulta,taitaa kaikilla kolvaajilla olla paha tapa haalia rompetta johonkin projektiin jota ei sitten aloita,ja toinen on mittalaitteet..  😀

Mä yritänkin katsoa ennen kuin hankkii,onko kaapissa mahdollisesti jo olemassa ko.komponenttia,jotkut kyllä tietää ettei löydy,mutta ihan bulkkikamasta ei aina.Joihinkin korjaustapauksiin etsin kierrätysosan ja tsekkaan onko se
    kelvollinen eikä esim valmiiksi kuivunut elko.

harryk
    Jäsen

:DPitääkin joku kerta rakentaa joku kitaravahvari pelkästään romulaatikon ylijäämäosista. Pelkona on vaan se, että siitä voi tulla vahingossa se vuosisadan paras peli. Maailmalla se “Mojo” kuulemma edellyttää nimenomaan hiilimassavastuksia, 30-luvun paperikonkkia, 50-luvun putkia jne. näissä huippuvahvareissa. t. Harry

Nimetön
    Vieras

:DPitääkin joku kerta rakentaa joku kitaravahvari pelkästään romulaatikon ylijäämäosista. Pelkona on vaan se, että siitä voi tulla vahingossa se vuosisadan paras peli.

Tein näin tuossa reilu viikko sitten. Rakentelin AC nelosen vain osista mitä sattui löytymään. Ei vuosisadan paras peli, mutta ihan mukavasti soiva silti. 😀

Maailmalla se “Mojo” kuulemma edellyttää nimenomaan hiilimassavastuksia, 30-luvun paperikonkkia, 50-luvun putkia jne. näissä huippuvahvareissa. t. Harry

Samoin sokeiden kääpiöiden käämimiä muuntajia.

Juu, ja sitte ihan kauheesti keijupölyä, joka ainakin itelläni alkaa varastosta olemaan pahasti lopussa. :-[

placebo
    Jäsen

Lisäisin edellämainittuihin ruuvipuristimen ja pistepuikon. Ruuvipuristimeen saa laitekotelon jykevästi kiinni ja poraaminen sujuu vaivattomammin. Ruuvipuristin toimii itselläni myös “kolmantena kätenä”. Pistepuikolla (ja vasaralla) taasen saa pienen “aloitusjäljen” laitekoteloon, ja ensimmäisen reiän poraaminen sujuu huomattavasti mutkattomammin (kirjaimellisesti) 😀

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.