Hiwatt klooni värähtelee

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Hiwatt klooni värähtelee

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #112018
    Pasi Lönnberg
    Osallistuja

    Tein Hiwattin skemojen mukaisen etuasteen bassolle. Typistetty malli, kahdella putkella mutta esikuvansa mukainen normikanavalla. Ja hyvä saundi 🙂
    https://hiwatt.org/Schematics/DR_Pre4Input405.gif
    Kun gaini on klo 3:ssa ja soittaa bassolla keksintö alkaa oskilloimaan ehkä 5kHz taajuudella. Jos ei soita vehje ok. Saundi on siis tuossa vaiheessa jo terveesti murolla mutta ei kuitenkaan mitään Motörhead draivia. Ensimmäisen asteen gainin pudotus auttaa(poistin katodin ohituskonkan) mutta asia askarruttaa koska kyseessä ei ole mikään high gain kone. Putkia on vaihdettu, powerikin on tehty niin että molemmilla putkilla on omat RC-suodatus.
    Ongelma siis jossain V1:n kakkostriodin “ympärillä”…
    Onko hyviä tärppejä ?
    Pasi

    #112019
    Mikko Kankaanpää
    Avainmestari

    Morjens,

    Yleensä oskillointi johtuu “vääränlaisesta” johdotuksesta. Oletko kokeillut siirrellä sisäisiä johdotuksia kun laite oskilloi? Muuttuuko oskillointi?

    -Mikko

    #112021
    Pasi Lönnberg
    Osallistuja

    Terve
    Jäljet taitavat johtaa juuri johdotuksen suuntaan. Irroitin turret boardin chassiksesta (2U räkkikotelo) tutkiakseni asiaa. Totesin että värähtely poistui kun johdot olivat hieman “hajallaan”. Vaihdoin V1:n kakkostriodille menevän piuhan RG174 koksiksi. Auttoi hieman mutta ei tarpeeksi. Ongelma taitaa olla layoutissa koska turret boardilta kaikki johdot pl.hehkut menevät samaa reittiä kahdelle putkelle. Putket kotelon vasemmalla sivuseinällä ja turret board etuseinällä lähellä potikoita. Täytyypi reititellä uudelleen…

    #112022
    Mikko Kankaanpää
    Avainmestari

    Aika hyvin saa käsitykseni mikä kaapeli vaikuttaa ihan vain siirtämällä jokaista kaapelia erikseen muovitikulla. Jos oskilloinnin taajuus, voimakkuus tms muuttuu niin kaapeli on ongelma-alueella:)

    #112028
    EugPoh
    Osallistuja

    Tervehdys.
    Chassista ei pidä koskaan käyttää miinusjohtimena. Miinuslinjana käytetään väh. 1,5 mm2 johdinta joka kulkee asteelta toiselle piirikaavion järjestyksessä. Hienosti sanottuna väylätopologia. Tähtitopologia aiheuttaa ongelmia. Miinuslinja yhdistetään chassikseen vain sisääntulojakin miinusliittimeen. Miinuslinjan syöttöpää yhdistetään suotokondensaattorin miinukseen. Suotokondensaattorit tulee asentaa eristemateriaaleja käyttäen, jotta kannu ei muodosta yhteyttä chassikseen.
    Jos kyseessä on erillinen esivahvistin tuottaa lähtöjakki ongelmia. Se tulee asentaa muovi- tai pertinaksipalan avulla, jotta se on eristettynä chassiksesta. Lähtöjakin miinus yhdistetään miinuslinjaan heti suotokondensaattorien jälkeen.
    Yst terv.

    #112029
    Pasi Lönnberg
    Osallistuja

    Moi
    Ja ongelma ratkennut Kankaanpään ohjeiden mukaan. V1 pin 6:lle eli toisen vahvistinasteen anodille menevä johdin kulki vajaan parin sentin matkan V1 pin 2:ssa juotettuna olevan grid stopper resistorin rinnalla. Tästä sitten syntyi tuo positiivinen takaisinkytkentä. Eipä pitkää matkaa tarvinnut olla letkut rinnakkain…
    Maadoitukset on tehty juuri noin kuin EugPoh neuvoo. Sillä poikkeuksella että touvi on noin 1mm2 ja takaseinän lähtöjakin maa on kytketty tulojakin tähtipisteeseen. Tuossa on ideana jonkun sortin häiriösuojaus koska nyt ulostulo signaali kulkee maajohtimen kanssa parikierrettynä jakille asti. Täytyy vielä siirtää sekin tuonne suotokonkan miinukseen ihan kokeeksi.
    Kiitoksia paljon tuloksekkaista ohjeista 🙂

    #112205
    hertz
    Osallistuja

    Empä menis allekirjoittamaan hiwatt tapauksessa tuota, ettei chassista pidä käyttää maapotentiaalina.
    Kun tehdään täysklooni ko laitteesta johdotuksineen. (puhun siis DR-103 kloonista pääteasteineen) jossa jokainen pääteputki on maadoitettu suoraan Chassikseen.
    Toki etuaste pitää maadoittaa tähtipiste / väylä periaatteella.
    Monesti olen käyttänyt maadoitusperiaatetta, että tulojakki / etuasteasteet ja potikankuoret maadoitetaan omalla 1,5mm kuparijohtimella suotokonkan miinuspisteeseen ja taas driver / vaiheen kääntöaste omalla kuparijohtimella kyseiseen tähtipisteeseen, niin hurinat ovat minimiluokkaa.
    Yksi tämän putkivahvistinrakentelun “hienouksista” on kun laittaa ensimmäisen kerran sähköt päälle laitteeseen ja toteaa tuliko tehtyä vahvistin vai oskillaattori. Sitten vaan erilaisilla johdin ja kytkentämuutoksilla minimoidaan hurina ja muut häiriöt:
    terveisin ,Jyrki

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.