Harley Benton GA15
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Harley Benton GA15
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.5.2008, 11:36 #67494phiitJäsen
Tulipa ostettua moinen kun ei tosiaan ole hinnalla pilattu, mutta kertokaas oi viisaat mitä tällainen “kolvi pysyy kädessä” ihminen voisi tuolle tehdä, elementin ja putket kyllä vaihtaa heittämällä mutta onko syytä vaihdella muita osia? Soundi oli paketista vedettynä jo ihan kohtuullinen tuon hintaiseksi, hieman tuntui hurisevan muttei mitenkään haitaksi asti vaikka volumen käänsi täysillekin.
19.5.2008, 17:51 #76548harrykJäsen;)Tuolle vehkeelle voi tehdä ihan mitä vain tai olla tekemättä mitään ja soitella vain. Itse ostin viime syksynä tompalta HB GA5:n 99 eurolla ihan tutkimusmielessä. Sen oma saundi oli mielestäni tosi kehno ja niinpä vaihdoin kaiken muun paitsi ämyrin. Juttua ja kuvia tästä modauksesta löytyy kotisivultani http://www.bluetone.fi kohdasta Bluetone GAS. Peli on valitettavasti edelleenkin combo ja 8″ ämyrillä, joka on itseasiassa surkea ääneltään. Se menee mössöksi ja ruvelle jo pienellä luukutuksella eikä sovellu ainakaan särösaundien soitteluun. Ajatus on jatkaa hommaa jossain vaiheessa ja joko panna koko peli osineen kierrätykseen muihin projekteihin tai yrittää tehdä siitä nuppiversio, jolloin siinä voi käyttää mitä ämyriä haluaa. Jotkut ovat vaihtaneet näihin HB:n kiinanihmeisiin paremmat putket ja päätemuuntajan. Itse vaihdoin kaikki sisukset joten HB:stä ei ole paljoa jäljellä. Itse käytin koko projektiin n. 200 euroa, jolla tuli tehtyä aito point-to-point ns. high gain vahvari. t. Harry Bluetone
19.5.2008, 18:32 #76549NimetönVierasMinä tein omaan GA5 vahvariin BF champin. Ja mulla on vieläkin käyttämättä Harryn lähettämä (huippulaadukas :D) ulostulomuuntaja. Pitää kyllä johonkin budjettimasiinaan se änkeä.
Mutta mitä itse aiheeseen tulee, niin ehdotan taas omaa uutta suosikkiani: matchless lightning vekotinta. Thomanin sivuja mulkoilin, niin kyllä sen varmaan tuohon saa tehtyä, ainakin jos puolijohteilla tasasuuntaa (vaatii vähemmän tilaa chassiksesta). 10″ elementti saattaa olla rajoitus, mutta voihan olla että tuohon saa 12″ ängettyä?
25.5.2008, 11:02 #76550JassoJäsenTervehdys! Tilasinpa otsikonmukaisen härvelin ihan kokeilumielessä ja Uraltonelta JJ:tä putkiksi. (2x ecc83s, 2x el84 med.) Heräsipä vain kysymys laitteen biasoinnista eli onko jollakulla kokemuksia jo pääteputkien vaihdosta GA15 vahvistimeen? miten biasointi ko. laitteessa toimii? …niin ja olen tosiaan aloittelija putkivahvistinrintamalla ja tämä olisikin “harjoittelukappale” jotta voisi vähän syvemmin tutustua tekniikkaan. 🙂
25.5.2008, 12:42 #76551harrykJäsenTervehdys! Tilasinpa otsikonmukaisen härvelin ihan kokeilumielessä ja Uraltonelta JJ:tä putkiksi. (2x ecc83s, 2x el84 med.) Heräsipä vain kysymys laitteen biasoinnista eli onko jollakulla kokemuksia jo pääteputkien vaihdosta GA15 vahvistimeen? miten biasointi ko. laitteessa toimii? …niin ja olen tosiaan aloittelija putkivahvistinrintamalla ja tämä olisikin “harjoittelukappale” jotta voisi vähän syvemmin tutustua tekniikkaan. 🙂
Oma HB GA5 oli ns. single ended-versio eli yhdellä pääteputkella ja katodibiasoitu. Kun laitoin kaiken uusiksi, jouduin laskemaan katodivastuksen ja biaksen joka tapauksessa uudestaan. En tiedä onko tuo GA15 fixed bias vai katodibiasoitu. Kytkis olisi hyvä nähdä jotta tietää neuvoa eteenpäin. t. Harry Bluetone
25.5.2008, 13:54 #76552ceesamiJäsenEdit: Enpä sanokaan vielä mitään, minua on ilmeisesti misinformoitu 😉
3.6.2008, 09:56 #76553JassoJäsenNoniin. Nyt on ensimmäiset testit otettu harrikasta ja täytyy kyllä sanoa että 133€ sijoituksena aivan loistava, soundi oli hyvinkin lähellä mitä olin hakemassa (rakastuin Fenderin pro jr:n lämpöön. :)) Oma kaiutinelementtihän tuossa on aivan perseestä mutta treeniksellä soitan kuitenkin marshallin 1965b 4×10″ (Celestion G10L) kaapin kautta. Etusputket vaihdoin JJ:n valmisteisiin ja soundi parani entisestään, originaalit mallia “made in china”. Päätteessä Sovtekin putket saavat ainakin toistaiseksi olla koska sen verran korvaa miellytti. EQ säädöillä ei juuri ole vaikutusta, saman huomasin epiphonen valve standardissa. Oiskohan tämä jopa sama laite hieman eri kuorissa, ulkonäkökin täsmäis? Tekniikkapuolen modaukset saavat hetken odottaa, seuraava projekti on kasata tuolle nätti kotelo, nuppimalliksi siis muutan koska tuolla omalla elementillä ei tee mitään. Nupin olisin ostanut jos sellainen olisi ollut tarjolla, onneksi muutostyö ei vaikuta kovinkaan monimutkaiselta ja saanpahan omannäköisen vahvistimen. 🙂
3.6.2008, 11:30 #76554harrykJäsenNoniin. Nyt on ensimmäiset testit otettu harrikasta ja täytyy kyllä sanoa että 133€ sijoituksena aivan loistava, soundi oli hyvinkin lähellä mitä olin hakemassa (rakastuin Fenderin pro jr:n lämpöön. :)) Oma kaiutinelementtihän tuossa on aivan perseestä mutta treeniksellä soitan kuitenkin marshallin 1965b 4×10″ (Celestion G10L) kaapin kautta. Etusputket vaihdoin JJ:n valmisteisiin ja soundi parani entisestään, originaalit mallia “made in china”. Päätteessä Sovtekin putket saavat ainakin toistaiseksi olla koska sen verran korvaa miellytti. EQ säädöillä ei juuri ole vaikutusta, saman huomasin epiphonen valve standardissa. Oiskohan tämä jopa sama laite hieman eri kuorissa, ulkonäkökin täsmäis? Tekniikkapuolen modaukset saavat hetken odottaa, seuraava projekti on kasata tuolle nätti kotelo, nuppimalliksi siis muutan koska tuolla omalla elementillä ei tee mitään. Nupin olisin ostanut jos sellainen olisi ollut tarjolla, onneksi muutostyö ei vaikuta kovinkaan monimutkaiselta ja saanpahan omannäköisen vahvistimen. 🙂
Onnittelut hyvän kaupan johdosta. Oma GA5 maksoi kait jonkun 90 €. Omassa pelissä tuli vastaan sama asia eli vahvarin oma ämyri on luokaton ja tavoite on muuttaa tuo Bluetone GAS:ksi muuttunut p-to-p vahvari johonkin nuppikoteloon. Loppui vaan mielenkiinto ao. muutosasiaan kun tuli eteen muita mielenkiintoisempia uusia projekteja. t. Harry Bluetone
4.6.2008, 05:19 #76555phiitJäsenTervehdys! Tilasinpa otsikonmukaisen härvelin ihan kokeilumielessä ja Uraltonelta JJ:tä putkiksi. (2x ecc83s, 2x el84 med.) Heräsipä vain kysymys laitteen biasoinnista eli onko jollakulla kokemuksia jo pääteputkien vaihdosta GA15 vahvistimeen? miten biasointi ko. laitteessa toimii? …niin ja olen tosiaan aloittelija putkivahvistinrintamalla ja tämä olisikin “harjoittelukappale” jotta voisi vähän syvemmin tutustua tekniikkaan. 🙂
Oma HB GA5 oli ns. single ended-versio eli yhdellä pääteputkella ja katodibiasoitu. Kun laitoin kaiken uusiksi, jouduin laskemaan katodivastuksen ja biaksen joka tapauksessa uudestaan. En tiedä onko tuo GA15 fixed bias vai katodibiasoitu. Kytkis olisi hyvä nähdä jotta tietää neuvoa eteenpäin. t. Harry Bluetone
Tuossa joltain saksalaiselta forumilta löytynyt kytkis, modaus ideoineen? Olisko tästä apua?
4.6.2008, 07:56 #76556phiitJäsenKysyinpä myös Thomannilta onko tämä katodiboasoitu vai fixed bias ja sieltä tuli vastaus: ???
“The GA-15 is fixed biased, no bias adjustment needed.
By the way: Only Tube amps with more than 30 watts
need a bias adjustment !”4.6.2008, 09:24 #76557lekaJäsenKysyinpä myös Thomannilta onko tämä katodiboasoitu vai fixed bias ja sieltä tuli vastaus: ???
need a bias adjustment !”Näyttäisi olevan oikein ammattilaisen vastaus. ::) ;D
4.6.2008, 10:12 #76558harrykJäsenKysyinpä myös Thomannilta onko tämä katodiboasoitu vai fixed bias ja sieltä tuli vastaus: ???
need a bias adjustment !”Tämä on samaa sarjaa kuin M-Boogien slogan jossa todetaan, ettei heidän vehkeensä tarvitse biasointeja mutta se vaatii, että asiakas käyttää vain heidän putkiaan. Tämä pätee vain tietysti silloin jos uudet putket ovat identtiset vanhojen kanssa, mutta tällä tavalla saadaan joka tapauksessa asiakas koukkuun. Tuo Tompan sanonta “This is fixed bias and does not need adjustment” on uskomatonta, sillä se bias-potikka on kait juuri sen vuoksi olemassa, että bias saadaan säädettyä sillä kohdilleen. Toinen väärinkäsitys liittyy siihen kun porukka kertoo säätäneensä pääteputkensa vaikka 43 milliampeeriin jolloin heidän mielestään bias on kohdallaan. Jokaisen putkien kanssa pelaavan olisi hyvä opetella käsite putken “maksimianodihäviöteho” in english “max. plate dissipation” joka kertoo onko putki jollain anodijännitteellä ja anodivirralla sulamispisteessä vai ns. turvallisella alueella. Voi olla, että olen tässä väärässä ja joku paremmin teoriaa tunteva korjaa kirjoitukseni. t. Harry Bluetone
10.6.2008, 07:30 #76559phiitJäsenJos en ole väärin ymmärtänyt niin fixed bias on mahdollista muuttaa katodibiasoiduksi? Kuinka tämä käytännössä tehdään ja onnistuuko helposti myös näille kiinan ihmeille? nimim. “ummikko etsii itseään putkivahvistinten maailmasta” 😉
10.6.2008, 08:07 #76560harrykJäsenJos en ole väärin ymmärtänyt niin fixed bias on mahdollista muuttaa katodibiasoiduksi? Kuinka tämä käytännössä tehdään ja onnistuuko helposti myös näille kiinan ihmeille? nimim. “ummikko etsii itseään putkivahvistinten maailmasta” 😉
On se mahdollista vaihtaa katodibiasoiduksi jos haluaa. En kuitenkaan usko, että se on tie autuuteen ja parantaisi vehkeen ääntä merkittävästi. Fixed bias antaa yleensä vähän enemmän tehoa eikä laite kompressoidu yhtä helposti kuin katodibiasoituna. Itse lähtisin muuttamaan vehjettä ensin putkien ja päätemuuntajan sekä ämyrin ym. osalta. Katodibiasoinnissa puretaan negatiivinen jännitesyöttö pääteputkille ja niiden katodien ja maan väliin laitetaan sopivan kokoinen vastus-/konkkayhdistelmä, joka mitoitetaan vastuksen osalta siten, että pääteputkien “legendaarinen” maksimi anodihäviöteho ei ylity ja putket sula. Esimerkkejä molemmista bias-vaihtoehdoista löytyy netistä vaikka http://www.schematicheaven.com palstalta, jossa on kattava kokelma tunnetuimpien putkivahvareiden skemoja. t. Harry Bluetone
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.