Hammond 1620 toision kytkennät

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Hammond 1620 toision kytkennät

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    ceesami
    Jäsen

Ei oikein aukea meikäläiselle nuo Hammondin sivuilla olevat ohjeet: http://www.hammondmfg.com/1608.htm. Minkä ihmeen takia noita lähtöjä pitäisi kytkeä tuolla tavalla ristiin rastiin yhteen ja puoli kahteen? Ja miksi minusta näyttää, ettei nuo impedanssit edes pidä paikkaansa noilla kytkennöillä?

tvahala
    Osallistuja

No, se on hinta siitä että haluaa käyttää korkealuokkaista päätemuuntajaa. Jos päätemuuntajan toiston haluaa ylettyvän koko kuuloalueelle ja ylikin on  pakko turvautua lokerokäämintään, toisinsanoen ensiön ja toision käämit jaetaan pienempiin osiin ja lomitellaan keskenään. Impedanssivaihtoehdot saadaan sitten yhdistämällä näitä osakäämeja eri tavoin rinnan ja sarjassa. Periaatteessa voisi tietysti käämiä toision yhteen osioon, mutta hajainduktanssi kyllä sulkee sitten korkeampia taajuuksia aika nopeasti. Että hammasta purren sitten vain :).

ceesami
    Jäsen

Jahah, tämä selvä. Mutta onkos minun laskuopissani nyt jotain vikaa, kun minä saan noiden skemojen perusteella impedansseiksi puolet siitä, mitä Hammondin jampat on tuohon kirjailleet?

tvahala
    Osallistuja

Kyllä nuo ihan oikein tuolla näyttäisi olevan, tuo impedanssi kun on suhteessa käämin kierrosten neliöön, eli kun laitat sarjaan kaksi 4 ohmin käämiä et saa 8 ohmin käämiä vaan 16 ohmin käämin.

ceesami
    Jäsen

Joo kiitos, näinhän se tottakai menee. Jotenkin meni aivot solmuun noista merkinnöistä. :-[

tvahala
    Osallistuja

Joo kiitos, näinhän se tottakai menee. Jotenkin meni aivot solmuun noista merkinnöistä. :-[

Mullekin enenevässä määrin tuttu ilmiö nykyään. Piru.

FLJORMAR
    Osallistuja

Laitan tänne vähän aihetta sivuavan kysymyksen. Kun ei ole tarkoitus laittaa impedanssi valitsinta, mitä niille lopulle johdoille olette tehneet? Meinaan jos katkaisee lyhyeksi tietysti tulee myöhemmin tarve käyttää kytkintä. Jos taas ei katkaise, eikö ne aiheuta “sirinöitä” ?

tvahala
    Osallistuja

Päät poikki, kutistesukkaa päälle, kerälle ja nippusiteellä kiinni sopivaan paikkaan. Ei ole ainakaan mulla aiheuttanut onkelmia.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.