Grafiikka

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Sissi A3
    Jäsen

Vahvistimet alkavat olla siinä vaiheessa, että pitäisi ajatella maskin ja takapaneelin grafiikkaa. Olen ajatellut joko kaiverrusta tai syövytystä. Uraan tulisi musta maali. Materiaaleina ovat rauta (teräs) ja kupari. Ongelmana on, että en tiedä missä tämän kaiverruksen tai syövytyksen saisi teetettyä ja minkälaisia dokumentteja se edellyttää.

Levysoittimeen tulisi lisäksi tummasta kivestä päädyt. Jälleen pitäisi löytää tekopaikka. Onko jollakin tietoa miten näihin kiviin saa sopivat kiinnittimet, kun en halua niihin läpimeneviä reikiä. Myös pölykanteen on tulossa kivipäädyt ja keskiosat lasista eikä ole aavistustakaan niiden kiinnittämisestä, liima… Saranat olen saanut jo mietittyä.

Ylipäätänsä ulkoasuosat, materiaalit, menetelmät ja tekijät on ainakin minulle ongelma.

okabass
    Osallistuja

Vahvistimet alkavat olla siinä vaiheessa, että pitäisi ajatella maskin ja takapaneelin grafiikkaa. Olen ajatellut joko kaiverrusta tai syövytystä. Uraan tulisi musta maali. Materiaaleina ovat rauta (teräs) ja kupari. Ongelmana on, että en tiedä missä tämän kaiverruksen tai syövytyksen saisi teetettyä ja minkälaisia dokumentteja se edellyttää.

Levysoittimeen tulisi lisäksi tummasta kivestä päädyt. Jälleen pitäisi löytää tekopaikka. Onko jollakin tietoa miten näihin kiviin saa sopivat kiinnittimet, kun en halua niihin läpimeneviä reikiä. Myös pölykanteen on tulossa kivipäädyt ja keskiosat lasista eikä ole aavistustakaan niiden kiinnittämisestä, liima… Saranat olen saanut jo mietittyä.

Ylipäätänsä ulkoasuosat, materiaalit, menetelmät ja tekijät on ainakin minulle ongelma.

MOI

Joo. Huomasin saman vaikeuden kun tein tätä.
    http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=8
    Halvalla ja helpolla se ei oikein ainakaan itsetehden onnistu (ainakaan minulla). Kokeilin useita menetelmiä huonolla menestyksellä. Käytin lopulta -hermojen mentyä-mustesuihkusiirtokalvoa, ja lopputuos ei ole paras mahdollinen. Mutta omaan keikkakäyttöön ok.

Kultaseppäkoulu (Lahti) voisi syövytyksessä, käsinkaiverruksessa ja kivihommissa auttaa. Kelloseppäkoulussa (Tapiolassa, Espoo) on “vanhanaikainen” kaiverruskone. Siihen riittää minusta piirrustus, jossa mitat.  Nuo voisi joku oppilas tehdä. Ainakin ennen (-89) se oli mahdollista.

Yksittäiskappaleissa kilpifirmat ovat kalliita. Tuolla yksi varsin kätevä.
    http://www.schaeffer-ag.de/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=134&Itemid=241
    Sieltä saa ladata kätevän sunnittelusoftan, joka lähetetään firmaan ja parin viikon päästä valmis levy tulee postissa tms. Hintalaskurikin löytyy. Muistaakseni tuohon SVT-nuppiin levy olisi maksanut reilun €100.

Liimamassat mm. Würth, Sikaflex pysyvät lasissa/kivessä/metallissa varsin hyvin kiinni; tiedä sitten pysyykö tarpeeksi hyvin.

Sissi A3
    Jäsen

Halvalla ja helpolla se ei oikein ainakaan itsetehden onnistu (ainakaan minulla).

Ei se onnistu minultakaan. Olen tehnyt pitkään töitä laitteiden eteen enkä haluasi pilata niitä viimemetreillä. Tähän asti ne ovat syntyneet omista romuvarastoista lähes ilmaiseksi. Edes kohtuullinen satsaus ulkoasuun ei nosta projektien hintaa pilviin. Olen katsellut Mikon kuvagalleriaa tehdyistä laitteista. Siellä on paljon hienoja upeasti viimeisteltyjä laitteita. Tekijät ovat joutuneet varmasti ratkomaan samoja ongelmia.

Minulla on vahvistimistani kuvat, joista selvinnee ongelma. Yritän saada ne näytille jonnekin sopivaan paikkaan. Laitteisiin ei tule erillisiä kilpiä vaan grafiikat pitäisi saada kuoriosiin.

uraltone
    Osallistuja

Kysele pieniltä kilpi, laser yms pajoilta tekisivätkö firaabelina, tai vaikka ihan virallisesti, projektisi. Moisia pajoja on suomessa pilvin pimein. Googlella löytyy.

Monet firmat hyväksyvät kuvat monessa eri tiedostomuodossa, kysymällä selviää mikä on paras vaihtoehto. Jos ei ohjelmia löydy koneelta niin ilmaisen 2D CAD-ohjelman saa ladattua täältä:
    http://www.solidedge.eu.com/isapi/pagegen.dll/pages?campaign=home&page=free_2d&lang=en

Olen kokeillut tuota ja näyttää erittäin pätevältä ja helpommalta kuin monet muut.

Mikko

Nimetön
    Vieras

Senverran tässä voisin itsekin väliin huudella, että onkos kukaan kokeillut saako niihin mustiin hammond koteloihin kaiverrettua koneella, vai lohkeaako maali?

uraltone
    Osallistuja

Senverran tässä voisin itsekin väliin huudella, että onkos kukaan kokeillut saako niihin mustiin hammond koteloihin kaiverrettua koneella, vai lohkeaako maali?

En ole itse kokeillut, mutta olen nähnyt kuvia lopputuloksista ja todella siisteiltä ovat näyttäneet. Kaiverrukset oli tehty halpis (siis muutamien tuhansien hintaisella:-) CNC-jyrsimellä.

Mikko

Nimetön
    Vieras

En ole itse kokeillut, mutta olen nähnyt kuvia lopputuloksista ja todella siisteiltä ovat näyttäneet. Kaiverrukset oli tehty halpis (siis muutamien tuhansien hintaisella:-) CNC-jyrsimellä.

Mikko

Pitänee käväistä paikallisissa (niissä molemmissa) kilpikaivertamoissa jämäkotelon kanssa. Saavat kokeilla.

Sissi A3
    Jäsen

Sain kotisivut toimimaan, joten…

Tuolta löytyvät kuvat projekteista

http://www.hovirinta.net

Levysoitin on varsinainen tavoite ja testivahvistin syntyi sivutuotteena kun pitää testatata kytkennät jossakin ennen lopullisia rakenteita. Päätevahvistimesta on toimiva proto. Sävynsäädöistä ja RIAA-korjaimesta on toistaiseksi vain simulaatiotulokset. Muutan vielä testivahvistimen pääteasteen PL84-putkille ja lähtötehoksi tulee 2×15 W. Testivahvistimen metalliset maski ja takalevy puuttuvat vielä (kuvassa on tilapäiset osat) samoin muuntajien suojat (posket). Levysoittimessa on piilossa kotelon sisällä 6 putkea (2xPC900, 2xPCF86 ja 2xECC81). Pääteputkina on näkyvissä PCL84. Kytkentäkaavio koskee testivahvistinta.

Noihin laitteisiin pitäisi ne grafiikat saada.

tvahala
    Osallistuja

Hyvän näköisiä ovat! Ja varmasti myös hyvän kuuloisia. Oma köykkä-projekti on kesän ollut telakalla, mutta nuo nähtyä tuntuu taas tiettyä kutinaa…

Nimetön
    Vieras

Sain kotisivut toimimaan, joten…

Tuolta löytyvät kuvat projekteista

http://www.hovirinta.net

Hienon näköisiä todella! Vähän menee ohi aiheen taas, mutta onko nuo testivahvistimen oikealla ja vasemmalla reunalla olevat “tangot” jotain keittiökaapin ovenkahvoja? 😀 Itse nimittäin olen sellaisia käyttänyt muutamassa isommassa efektilankkuprojektissa suojina. Käteviä.

Ja vähän aiheeseenkin. Käväisin tosiaan parissa paikallisessa kilpi- ja kylttiliikkeessä ja toisessa ehdottelivat ihan lasertulostusta. En sitten tiedä millaiset palikat sinne koneeseen menevät tai mahtuvat, mutta kuulemma pleksille ja alumiinilevylle (myös lakatulle) voi tulostaa suoraan myös hopeaa, kultaa ja valkoista väriä. Stratocasterin pleksin veinkin tulostukseen. Saapi sitten nähdä mitä siitä tulee ja kuinka kestävää.

Tuota kaiverrushommaa pitää käydä vielä ensiviikolla kyselemässä.

Ainiin, päädyn tekemään pariin seuraavaan projektiini tekstit ihan vaan semmoiselle tulostuskelpoiselle kontaktimuoville. Huono juttu on se, että ovat vain A4 kokoa, joten vähän se rajoittaa leveyttä, mutta vallankin siistiä jälkeä niinkin kotikutoiseksi konstiksi tuolla tavoin näköjään tulee.

Sissi A3
    Jäsen

Vähän menee ohi aiheen taas, mutta onko nuo testivahvistimen oikealla ja vasemmalla reunalla olevat “tangot” jotain keittiökaapin ovenkahvoja?

Niitähän ne ovat, Ikeasta peräisin. Siitä syystä myöskin vahvistimen maski ja takaseinä tulevat vastaavannäköisestä teräksestä samalla tavoin harjattuna. Muutoin koteloaihiona on toiminut Philipsin risa DVD-soitin DVD730. Levysoittimessa on vastaavanlainen kahva suojana levysoittimen ja putkien välissä. Se löytyi Biltemasta. Muutoin olen tehnyt mekaniikkaa kansalaisopiston metallityöpiirissä. Shassikset ovat  1 mm:n teräspeltiä.

Stratocasterin pleksin veinkin tulostukseen. Saapi sitten nähdä mitä siitä tulee ja kuinka kestävää.

Kertonet miten kävi.

Nimetön
    Vieras

Kertonet miten kävi.

Kyllä vaan. Pitää joku kuva siitä napata. Josko jo maanantaina saisi pleksin takaisin.

Nimetön
    Vieras

Kertonet miten kävi.

Kyllä vaan. Pitää joku kuva siitä napata. Josko jo maanantaina saisi pleksin takaisin.

No nyt sain (huonon) kuvankin. http://www.tg-music.com/images/IMG_4272.JPG tuo on siis ihan laserilla tuohon tulostettu. Ei irtoa ainakaan kynnellä tai plektralla raaputtamalla. Oikein siistiä jälkeä.

Ennekun kukaan ehtii sanoa mitään, niin eikö teillä muka ole tapana nimetä soittimianne?

Sissi A3
    Jäsen

No nyt sain (huonon) kuvankin.

Tulos näyttää hienolta. Menetelmä vaikuttaa olevan varteenotettava vaihtoehto gragiikan tekemiseen. Minkälaiset dokumentit tarvittiin?

Olen pähkäillyt tuon levysoittimen pölykantta. Materiaalina tulee olemaan lasi kivipäädyin (ellei hinta muodostu kohtuuttomaksi). Koko systeemi kasataan metallikehikkoon, johon kiinnitetään myös saranat. Löysin varsin mielenkiintoisen vaihtoehdon noihin laseihin.

http://www.baltasar.fi

Mielikuvitus pääsi valloilleen, miltähän lasinen vahvistimen maski näyttäisi.

Ennekun kukaan ehtii sanoa mitään, niin eikö teillä muka ole tapana nimetä soittimianne?

On käynyt usein mielessä, ei tosin soittimien kanssa vaan vahvistimien. Jonkinlainen oma logo olisi mukava ja johon voisi saada myös mallin. Täytyypä kysellä työpaikalla (Turun amk, meillä on myös teollisen muotoilun koulutusohjelma).

okabass
    Osallistuja

” Jonkinlainen oma logo olisi mukava… “

MOI

Toi on puolittain vitsinä tullut laitettua. Jos se muistuttaa jotain tunnettua logoa, on se täysin sattumanvaraista.  😉

http://okabass.suntuubi.com/datafiles/gallery/5/SVT1.JPG

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.