Fostexit ja muut laajakaistat
Home › Foorumit › HI-FI tee-se-itse › Hi-Fi-vahvistimet › Fostexit ja muut laajakaistat
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
5.5.2008, 18:22 #67474uraltoneOsallistuja
Morjens,
Olisikohan täällä kiinnostusta jos uraltone ottaisi myyntiin Fostex -laajakaistaelementtejä? Itse olen ihastellut FE-207E kaiutimien soundia (nyt uudessa transmission line -kotelossa) jo pitkään. Mielestäni nämä ovat erittäin päteviä tee-se-itse projekteja, koska kustannukset pysyvät kohtuullisina ja (yleensä) designit ovat helppoja rakentaa. Ja toisaalta kaupalliset laajakaistakaiuttimet ovat usein todella kalliita. Internetin syövereistä löytyy lisäksi runsaasti infoa ja projekteja laajakaistoihin liittyen. Ja tietysti korkean herkkyyden vuoksi nämä toimivat erinomaisesti pikkuisten putkivahvistimien kanssa ;D
Lisätietoa:
http://www.fostexinternational.com/speaker_home.shtmlterv,
Mikko
UralTone5.5.2008, 19:23 #76411hellhoundJäsenHyvä ajatus! Itse ainakin tilaisin jossain vaiheessa kunhan rahaa siunaantuu…
5.5.2008, 23:18 #76412vasuJäsenOn ollut kovasti mielessä laajakaista elementillä toteutetun torvikajarin rakentaminen. Erityisesti Fostex FE103E elementillä Buschhorn mark II on ollut suunnitelmissa. Myöskin Jordan JX-92S on ollut mielessä (aika kova hinta tosin).
Siis, kiinnostusta löytyy erityisesti pienistä laajakaista elementeistä.6.5.2008, 06:00 #76413Sissi A3JäsenKäytin aikanaan varsin suuret määrät Fosterin kaiuttimia. Ne olivat erittäin hyviä hintalaatusuhteeltaan ja tasalaatuisia kaiuttimia (en äkkiseltään muista yhtään laatuongelmaa kyseisillä kaiuttimilla). Foster on maailman suurin ns. OEM kaiutintoimittaja. Yrityksellä on myyntiä myös omalla Fostex merkillä. Olettaisin näidenkin kaiuttimien olevan kohtuuhintaisia sekä hyvä- ja tasalaatuisia.
lisäys
Foster käytti kaiuttimiensa kartioissa suomalaista kartonkia.6.5.2008, 11:38 #76414uraltoneOsallistujaHienoa että kiinnostusta on muillakin kuin minulla! Koska kaikkia malleja tuskin pystyy ottamaan varastoon (kalleimmat maksaa yli 3000€ / kpl!!) vinkkejä kiinnostavista malleista otetaan vastaan 😉
Tällä hetkellä mietinnässä on ainakin (sulkeissa maahantuojan suositus jälleenmyyntihinasta):
Laajakaistat:
FE207E (125,80€)
FE83E (41,20€)
FX120 (143,20€)
FE103E (51.9€)Super tweeter:
FT17H (50.70€)Hinnat ovat tosiaan suosituksia ja lopulliset hinnat voi olla ihan jotain muuta.
Lisäksi jotain keloja yms oheistarviketta pitäisi varmaan saada varastoon.
terv,
Mikko
UralTone6.5.2008, 12:10 #76415hellhoundJäsen6.5.2008, 12:48 #76416uraltoneOsallistujaFE207E on (melkein) sama kuin FE206E mutta FE207E on magneettisuojattu. Eli käyvät ristiin ja kun hinta on melkein sama niin itse pidän 207:aa parempana vaihtoehtona.
terv,
Mikko15.7.2008, 12:33 #76417TomskuJäsenSaako Hämeen poika vähän kysellä tyhmiä, ja saada valaistusta sille, mitä oikeastaan on laajakaistaelementti? ??? En ole moiseen termiin koskaan ennen törmännyt!
16.7.2008, 01:09 #76418Tohtori RJäsenSaako Hämeen poika vähän kysellä tyhmiä, ja saada valaistusta sille, mitä oikeastaan on laajakaistaelementti? ??? En ole moiseen termiin koskaan ennen törmännyt!
näin tyhmänä mitään tietämättömänä sanoisin että kyseessä on elementti joka toistaa koko taajuusalueen eli kaijuttimen voi suunnitella/rakentaa 1-tie periaatteella vain yhden elementin varaan 😮
16.7.2008, 10:25 #76419jusmuOsallistujaKun ajetaan koko taajuuskaista yhdestä elementistä ulos, niin kärsiikö vasteen tasaisuus? Miten käy dynamiikan? Entä elementin suuntaavuus eri taajuuksilla? Tällaisia asioita tuli mieleen…
jusmu
16.7.2008, 10:34 #76420TomskuJäsenAijoo, se on siis semmonen, missä on varsinaisen bassoelementin kartion keskellä diskanttielementti? Näin kärjistäen.
16.7.2008, 11:50 #76421Sissi A3JäsenAijoo, se on siis semmonen, missä on varsinaisen bassoelementin kartion keskellä diskanttielementti? Näin kärjistäen.
Kaiuttimet, joissa on erillinen diskantielementti keskellä, on kaksitiekaiutin. Yksitiekaiuttimissa ei ole erillistä diskanttia, korkeintaan kartioon kiinnitetty erillinen pieni torvi. Tuo koaksiaalinen kaiutinrakenne on periaatteessa ideaalinen. Silloin ei tapahdu jakotaajuudella suuntakuvion heilahduksia.
Kun ajetaan koko taajuuskaista yhdestä elementistä ulos, niin kärsiikö vasteen tasaisuus? Miten käy dynamiikan? Entä elementin suuntaavuus eri taajuuksilla? Tällaisia asioita tuli mieleen…
Yhdellä elementillä on käytännössä mahdoton kattaa koko kuuloaluetta. Vaste jää yleensä vajaaksi sekä ala- että yläpäässä. Pienellä kartiolla vaadittaisiin alabassoilla niin suuri kartiopoikkeama, että se ei ole yleensä mahdollista yksinkertaisilla rakenteilla. Ratkaisevaa on tulo kartion tehollinen pinta-ala kertaa poikkeama. Kun 10 tuuman elementillä poikkeama on 5 mm niin saman bassotoiston saamiseksi 3 tuuman elementillä vaaditaan 55 mm:n poikkeama. Toisaalta kokoalueen kaiuttimissa ei voida käyttää kovin suuria kartion pinta-aloja, sillä silloin vaste korkeilla taajuuksilla tulee hyvin suuntaavaksi ja yleensä liuskottuu. Suoraan edestä mitattuun vapaakenttävasteeseen sillä ei ole välttämättä vaikutusta mutta sivuilta mitattuihin kylläkin. Tehovaste kärsii joka tapauksessa.
Yleisesti monitiekaiuttimissa vierekkäisiä taajuualueita toistavien kaiuttimien kokoero ei saisi olla kovin suuri. Jakotaajuudella tapahtuu joka tapauksessa suuntaavuudessa muutoksia ja usein myös pääkeilan suuntaa muuttuu pystysuunnassa. Koaksiaalisella rakenteella tätä pystysuuntaista heilahdusta ei tapahdu. Siihen voidaan vaikuttaa jonkin verran myös jakosuotimella. Suuntaavuuden muutos näkyy tehovasteessa. Kaiuttimet pitäisi asentää alekkain, jolloin suurempi suuntaavuuden muutos tapahtuu pystysuunnassa ja vaakasuunnassa muutos on pienempi.
Olen sitä mieltä, että ilman mittalaitteita oikein toimivan kaiuttimen rakentaminen on mahdotonta. Kaiutinelementit, kotelot ja jakosuotimet ovat yksilöitä. Kaiutinsuunnitteluohjelmat antavat oikeansuuntaisen tuloksen. Sen jälkeen mittaamalla ja trimmaamalla haetaan lopullinen hyvin toimiva kaiutin. Vähiten virheitä tulee varmasti kokoalueen kaiuttimilla.
6.11.2008, 23:23 #76422lammaspaimenJäsen->Onko tämä asia enää vireillä? Itseäni kiinnostaisi joko FE206E tai FE207E. Ehkä edellinen, sillä se on paljon käytetty ja kehuttu torviprojekteissa. Jälkimmäinen toimii sitten paremmin refleksiviritteisissä koteloissa, joihin 206 ei sovi ollenkaan.
Ja valikoimiin sen verran, että FE166E on myös suosittu elementti nykyisin muodikkaissa torvikoteloissa.
8.1.2009, 20:56 #76423GooseOsallistujaMiltä noiden kaiuttimien laita vaikuttaa! Itse olen mielenkiinnolla aloittamassa rakentamaan Sissin El84 vahvistinta ja pitäisi sivussa saada tehtyä myös kaiuttimet! Nämä olis aika mielenkiintoiset… Niin ja ne halvat hifi-muuntajat! ;D
Eli Mikolle, että kiinnostusta löytyisi!
16.1.2009, 16:18 #76424MursuviiksiJäsenIlmoittaudun mukaan laajakaistaelementeistä kiinnostuneiden joukkoon! _o/
Parille FE207E:lle olisi varmaan käyttöä tovin päästä…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.