Foorumilaisten omat vahvistimet ja musiikkityyli

Home Foorumit Kaikki muut Yleinen Foorumilaisten omat vahvistimet ja musiikkityyli

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    toyopet
    Jäsen

No niin, pysyy vaikkapa paremmin nyt mielessä nämä asiat kun ei sotkeennu toisen aiheen alle.

Laitanpa ensiksi musiikkityylin, eli soittelen kvartetissa ja tanssimusiikkia veivattu vuodesta 1991. Nyt hiukan vanhempana pystyi sitten toteuttamaan haaveitaan ja opettelin soittamaan kitaraa ja rautalankahan se kovasti tulee mukaan kuvioihin. Haitari oli se alkuperäinen soitin. Koskettimia ja rumpujakin kokeiltu välissä.

Vahvistin on AC15 kytkentäinen nuppimalli, jota en ole itse kasannut vaan se on Niskasen käsialaa. Etuasteessa EF86 ja 5751 (tällä hetkellä; 12AX7pitäisi olla). 2xEL84 ja tasuri, unohdin nyt sen *Z81?
    Itse värkkäsin kotelon ja kaiuttimet:

vahvistinjakaiuttimet.jpg

kaiutin1.jpg

kotelo.jpg

okabass
    Osallistuja

MOI

Hyvännäköinen stäkki. Mistä toi hieno etukangas on? Se on minusta tosi vintage.

toyopet
    Jäsen

Kangas on ihan tavallisesta kangaskaupasta. Se oli jotain “joulukangasta” eli ihan sellaista pienisilmäistä verkkoa, josta näkyy selkeästi läpi. Läpinäkyvyyden takia laitoin sitten sinne alle Bilteman kaiutinkangasta, mustaa ja joustavaa sekä halpaa. Ei näy läpi.

Niin, alemmassa kaiuttimessa on elementtinä wharfedale GSH-1230(Vox CC peruskaiutin) ja ylemmässä Celestion Vintage 30.

harryk
    Jäsen

;DTaisin itse aloittaa eilen tämän aiheen ja laitan vielä omat juttuni myös tähän osioon. Musatyyli bändillämme metsäkukista rautalangan kautta Village People-diskoilun kautta trad. rock-sceneen ja sieltä pink floydiin ja steely daniin päätyen loppujen lopuksi Robbie Williamsin Feel-biisiin, joka on mielestäni erittäin hieno kipale ja haasteellinen saada toimimaan. Bändissämme on kaksi kitaraa, basso, rummut ja kiipparit. Kitaristit ja kiipparin soittaja vokalisoivat kukin äänialansa ja musiikkityylin mukaan vuorovedolla. Bändillä 1-2 keikkaa vuodessa johtuen ikärakenteesta (keski-ikä yli 40 vuotta) ja väsymisestä putkikamojen roudailuun. Vahvarit ovat nykyään pelkästään Bluetone-putkivahvistimia joilla koko bändi soittaa. Kuvia vahvareista löytyy kotisivuiltani http://www.bluetone.fi. Soitan pääasiallisesti Dusty Road-nupilla, jossa on 2-kanavainen etuaste. Toinen kanava on Fender-henkinen ja toinen Marshall JCM800/2204-maailmaa. Päättäri on Fenkun fixed bias Deluxe 2x6V6-putkilla. Kaiutinkaappi on takaa puoliavoin 2 x Eminencen Red Fangeilla. Suurin osa komponenteista ja romuista on hommattu hovihankkija Uraltonelta. Kaikki kitarani ovat Nevalaisen Matin Flying Finn Custm kitaroita johtuen pääosin tuotteiden hyvästä laadusta ja vasenkätisyydestäni. t. Harry bluetone

okabass
    Osallistuja

MOI

Tuolla on joitain kuvia hälpättimistä, joita olen rakennellut.
    http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=9
    Olen vasta viime aikoina ottanut kuvia, kun se on digikameralla niin helppoa.

Mä olen soittanut kohta 32 vuotta ja siitä ammatkseni ehkä 24 vuotta. Kaikkea on saanut/joutunut soittamaan: hevistä humppaan. Ja on helpompi sanoa keiden kanssa en ole soittanut kuin keiden kanssa olen soittanut. Luonnollisesti klassista en ole soittanut (sähköbasso). Kokoopanot ovat vaihdelleet 2-n.50 henkilöön. Jos olisi pakko valita yksi suosikkibändi olisi se Deep Purple (-70-76).

harryk
    Jäsen

;DJoo tuo Purple on myös minulla sydäntä lähellä. Olin 15 vuotiaana nassikkana silloisessa messuhallissa muistaakseni vuonna 72 kuuntelemassa ao. bändiä sen ainoassa oikeassa kokoonpanossa. Olemme soitelleet myös Purplen biisejä, mutta EMME Smoke on the Wateria. Hyvä musa ei lakastu koskaan. Hauskannäköisiä härpättimiä nuo Okan pelit. t. Harry Bluetone 

Niskanen
    Jäsen

Järjettömän hyvännäköisiä nuo Bluetone vahvarit!

Olen melko keltanokka vahvareiden saralla, mutta pikku hiljaa alkaa värkkääminen ja lukeminen tuottaa tulosta. Uraltone Jr:sta se kaikki alkoi. Sen jälkeen piti opetella kytkiksiä lukemaan hieman paremmin ja väänsin yhden 2-kanavaisen Voxin AC15 nupin. Sitten tein 2 kpl lisää AC15 pohjaisia 1-kanavaisia koneita, kuten ketjun alussa näkyy. Oman vahvarin oleen pariin kertaan modannut uuteen uskoon ja nyt se on 2-kanavainen AC15 (Normal kanava EF86:sella ja Top Boost). Viimeisimpänä tuli tämä JTM 45 projekti, josta kuvat jo nähtiin toisaalla. Välissä rakensin myös Mikon testirakennussarjana putkijousikaiku/tremolohärpäkkeen.

Varsinasena koulutuksena ainoastaan AMK:ssa suoritetut pari sähkötekniikan ja elektroniikan kurssia autoalan kurssien seassa sekä sähköturvallisuuskurssi.

Ja kotisoittelua vain harrastan. Joskus tuli pari vuotta klassisen kitaran tunneilla käytyä. Sielläkin olin melkoinen anarkisti sähkökitarani kanssa.:) Hevistä on siirrytty rautalankaan pari vuotta sitten, mutta vanhemman rokin soittelu on alkanut kiinnostaa ja ehkäpä kalustoa tulee muokattua sen mukaan.

The Shadows, Dire Straits ja helkkarin moni muu vähintään 20 vuoden takaa oleva musiikki on kova sana! Nyky soopaa en jaksa kuunnella.

okabass
    Osallistuja

Järjettömän hyvännäköisiä nuo Bluetone vahvarit!

MOI
    Joo. BT on tosi siististi tehtyjä. Hyvännäköinen tuo puukotelo. Pro-meininki.

Putkitekniikka on tavallaan hyvin simppeliä. Täytyy tietää ne muutamat olennaiset asiat. Esim. oon korjannu monta konetta, etten ole käyttänyt kuin yleismittaria. Päättelemällä ja eliminoimalla löytyy hyvin monet viat. Ei niinkään hienoilla laitteilla. Se on minusta osa lamppukoneiden viehätystä. Samoin,että hämmästyttävän yksinkertaisilla kytkennöillä saadaan hienoin soundi, mitä nyt ylipäätään musiikkivahvistimista voi saada. Ja etenkin vanhat koneet on monasti tehty todella käsityötä ja vaivaa säästämättä. Siinä menee hiljaiseksi kun sellaisen avaa.
    Oli sellainen Philips keskusradio modattavana kitarakoneeksi. Se oli ehkä vuodelta 1952 ja mallia EH2460. Käsittämätömän hienosti koottu: se olisi varmaan toiminut ilman tinaustakin.  🙂 Siinä oli EL34 800V jännitteellä, suojahilat 400V. Ja etunen pentodeilla(EZ40, EZ11). Pisteenä i:n päällä oli vielä näköviritysputki EM34.Tein siihen tarvittavat muutokset ja vaihdoin muutaman puken ja konkan.  Asiakas soitti 3-4 kertaa (ihan totta) kuinka hyvältä vanha peli kuulostaa. Sanoi, ettei hänen Twin reissue kuulosta lähellekkään yhtä hyvältä.

Niskanen
    Jäsen

Putkitekniikka on tavallaan hyvin simppeliä. Täytyy tietää ne muutamat olennaiset asiat. Esim. oon korjannu monta konetta, etten ole käyttänyt kuin yleismittaria. Päättelemällä ja eliminoimalla löytyy hyvin monet viat. Ei niinkään hienoilla laitteilla. Se on minusta osa lamppukoneiden viehätystä. Samoin,että hämmästyttävän yksinkertaisilla kytkennöillä saadaan hienoin soundi, mitä nyt ylipäätään musiikkivahvistimista voi saada. Ja etenkin vanhat koneet on monasti tehty todella käsityötä ja vaivaa säästämättä. Siinä menee hiljaiseksi kun sellaisen avaa.

Juu, ja viat ovat yleensäkin helposti korjattavissa noin mekaanisen työskentelyn suhteen, siis vanhoissa/hyvin tehdyissä koneissa. Kämpän lattialla makaa tällä hetkellä eräs Ampeg V-4B reissue ja on kyllä kamala kone. Pari piirilevyä päällekkäin, tietokoneista tuttuja lattakaapeleita (HYI HYI!). Nykysuuntaus näyttää kaikkea muuta kuin kutkuttavalta.

Minua ei kiinnosta oikeastaan yksikään uusi vahvistin, sillä vanhoissa tai itse väkerretyissä on sitä kaunista yksinkertaisuutta ja soundi kohdillaan. Ei mitään höpöjuttuja.

Oli sellainen Philips keskusradio modattavana kitarakoneeksi. Se oli ehkä vuodelta 1952 ja mallia EH2460. Käsittämätömän hienosti koottu: se olisi varmaan toiminut ilman tinaustakin.  🙂 Siinä oli EL34 800V jännitteellä, suojahilat 400V. Ja etunen pentodeilla(EZ40, EZ11). Pisteenä i:n päällä oli vielä näköviritysputki EM34.Tein siihen tarvittavat muutokset ja vaihdoin muutaman puken ja konkan.  Asiakas soitti 3-4 kertaa (ihan totta) kuinka hyvältä vanha peli kuulostaa. Sanoi, ettei hänen Twin reissue kuulosta lähellekkään yhtä hyvältä.

Varmasti komea peli. En ole 50-luvun tuotoksia nähnytkään. Eihän reissue hirviöitä kannata paljon verrata oikeisiin koneisiin. 😉

okabass
    Osallistuja

Moi

” Kämpän lattialla makaa tällä hetkellä eräs Ampeg V-4B reissue ja on kyllä kamala kone. Pari piirilevyä päällekkäin, tietokoneista tuttuja lattakaapeleita (HYI HYI!). Nykysuuntaus näyttää kaikkea muuta kuin kutkuttavalta.”

Samaa mieltä.  :-  Noi on just sellaisia himmeleitä, että jos aivastaa, tai laskee suolikaasua varomattomasti lähistöllä, niin jotain hajoaa.
    Noi piirilevyyn juotetut jakit on yksiä paholaisen keksintöjä. Katselin juuri kaverin bändin uutta päätettä. Siinä ei ole  jakit ollenkaan muttereilla kiinni. Pelkästään juotos pitää jakin paikallaan, niin kauan kun pitää. :-

hellhound
    Jäsen

Uusista vahvistimista vielä;
    Peaveyn Classic-sarja saa itselleni kauhean angstin aikaan. Se on korjaajalle niitä hirveimpiä kapistuksia maailmassa. On surullista kurkistaa modernin piirilevyvahvistimen sisään esimerkiksi vanhan voxin tai fenderin jälkeen. On se käsityön määrä ollut tuolloin niin erilainen. Tavallaan sääli, että moderneissa laitteissa on niinkin hyvä soundi laatun suhteuttettuna….Kuinkahan moni niistä mahtaa olla käytössä 40 vuoden kuluttua?
    Itse olen roots/bluesmiehiä vaikka kaikkea muutakin on tullut soiteltua(Raptaustojen soittaminen joskus muinoin oli aika ekstriimiä). Vahvistimina 66 Vox AC30 nonTB, sekä lukuisat omatekoiset Hellhound vahvistimet.

Petteri

harryk
    Jäsen

8)Viimeinen muu kuin Bluetone merkkinen vahvari minulla oli Peaveyn Delta Blues 2×10″ mökäreillä. Vaihdoin siihen heti Weberin alnico-ämyrit ja saundi parani, mutta siltikin jäi jotenkin ponnettomaksi joten se lähti myyntiin. Lisäkirvoituksena oli se, että lupauduin ainoan kerran eläessäni modaamaan erään kaverin Classicin (30W+1×12″ ämyrillä) hyvää hyvyyttäni. En meinannut saada piirikorttihässäkkää enää ehjänä takaisin ja tuskaa tuotti saada orange dropsit mahtumaan alkuperäisten rääpälekonkkien tilalle piirilevylle jossa foliotrakit olivat onnettoman ohuita ja heikon tuntuisia. Tuon kokemuksen jälkeen ei nimi piivi oikein enää innosta. Saa nähdä koska valveking-käyttäjät haluavat vaihtaa kunnon p-to-p-koneisiin. t. Harry

Heikki
    Jäsen

Itse tulee soiteltua vanhempaa rokki ja blues osastoa. Enimmäkseen soitan kitaraa itserakentamista 5E3 Deluxesta ja jousikaiusta, joita voi kuulla tuosta alla olevasta linkistä.

http://www.kolumbus.fi/johtaja.vuojolahti/musiikki/triplea.mp3
    http://www.kolumbus.fi/johtaja.vuojolahti/musiikki/mcneal.mp3

mhaimilahti
    Jäsen

bluesia sitä tulee soiteltua ihan omaks ilokseni  ja tekeleitä löytyy täältä:http://s131.photobucket.com/albums/p316/mhaimilahti/

Niskanen
    Jäsen

Perkule alan vääntämään kotisivuja putkivahvareiden tiimoilta. Orastava ensimmäinen versio on nyt jo olemassa, mutta asiasisältöä ei oikein ole, lähinnä täälläkin nähtyjä kuvia. Tässä kun kerkeää… Ideoita sivujen kehittämiseksi otetaan vastaan, mutta pistäkää vaikka YV:llä, niin ei tämä threadi tule turhaan täyteen näistä jorinoista.
    http://www.xdb.fi/eljas

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.