Fender Twinolux ec
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Fender Twinolux ec
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
16.6.2015, 08:15 #69371mauritOsallistuja
Moron! Ostin reipas pari vuotta sitte Fender Twinolux ec -mallin styrkkarin. Kapine on ollut oikeastaan voi sanoa lähes 3-4 iltaa viikossa kuumana useita tunteja. Nyt jo olen alkanut ihmettelemään, että olisko jo putkia menossa hajalle, koska heti käynnistyksen alussa, jos soittaa, niin kuuluu aavistuksen “säröä” soundissa ilman polkimia ja myöhemmin näyttää siltä, että pääteputket käy erittäin kuumana ja visuaalisesti palavat, kuin hehkulamput, elikkä mun kokemuksen mukaan ovat liiankin “valaisevia”?
Olen kyllä käyttänyt melko paljon vahvistimen tehopuolitusta, elikkä ns. sisäistä keinokuormaa. Onko kellään kokemusta, söiskö tämä putkia nopeammin..?
16.6.2015, 20:31 #89763T.S.JäsenOlen testaillut yhtä putkityyppiä useita merkkeja ja saman valmistajan sarjaa eri vuosikymmeniltä ihan ilman anodijännitettäkin .Minusta hehkut näyttää vaan erikoisilta roihuillta eriputkissa kun anodilieriön yläpäästä ja alapäästä näkyy erisuuruisia hehkulankoja.Josanodilieriö ittessään hehkuu jo punaisena keskeltä ei pitkään enää soitella.Mä en ole tämänalueen paras puhuja olen todennut vaan putki TVissä kun PL504 driveri ei toimi ja etujännitteet putkessa on sellaise että ei kestä tyhjäkäyntiä ilman tulevaa signaalia hehkuu punaisena koko putki.tarviis kai mitata katodivastuksen yli jännite että selviää todellinen virta käykö kuumana.? T.S.
17.6.2015, 08:36 #89764mauritOsallistujaToinenkin kysymys liittyen fender twinolux ec mallin bias säätöön? Elikkä “lontoonmurteen” kirjoituksissa puhutaan “tube bias”, elikkäs mitä tällä tarkoitetaan..? (-putki bias?)
Avasin takakannen, mut en löytänyt “bias-trimmeriä”…?
22.6.2015, 18:00 #89765F-JagOsallistujaToinenkin kysymys liittyen fender twinolux ec mallin bias säätöön? Elikkä “lontoonmurteen” kirjoituksissa puhutaan “tube bias”, elikkäs mitä tällä tarkoitetaan..? (-putki bias?)
Avasin takakannen, mut en löytänyt “bias-trimmeriä”…?
Tuolla biasoinnilla tarkoitetaan tässä pääteputkien biasointia, ja ainakin black face – silverface sarjan vahvistimissa on chassiksen päältä ruuvattava trimmeri. Twinoluxin kytkistä tai leiskaa ei mulla ole, mutta pikaisella vilkaisulla netistä selvisi, ettei siinä ole bias-säätöä, vaan vahvistin on katodibiasoitu (fixed bias). Saattapi olla, että se on vedetty aika kuumaksi särösoundeja varten. Biaksen muuttaminen tapahtuu ainoastaan vastusarvoja muuttamalla laitteen sisältä. Toinen lääke asiaan on, että käyttää sellaisia putkia, jotka sietävät hyvin kuumaksi säädettyä biasointia. Siinä parhaiten osannee auttaa tämän Uraltonen Mikko.
29.1.2018, 09:35 #89766mauritOsallistujaRupes styrkkari kuullostamaan, ku olis särö päällä koko ajan! Vaihdoin pääteputket TAD 6L6GC, nyt taas pelittää lämpöisesti. Edelliset kesti noin 2.5v (-käytän laitteen sisäänrakennettua keinokuormaa jonkun verran)
Mut mitä mieltä muut, meneekö putket liian nopeasti?
Olisko joku muu putki kestävämpi tähän Twinoluxiin..?
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.