Fender pro junior
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Fender pro junior
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2.1.2009, 00:39 #67808HansJäsen
Päivää
Mulla on 8-vuotta vanha pro junior, ja ajattelin vaihtaa putket. Tarviiko kyseinen kompo bialisoida putkien vaihdon jälkeen, vaikka sinne tökkäis samallaiset uudet putket?Hans
2.1.2009, 07:30 #78940moonshineJäsenBiasointihan tehdään sen takia, että samantyyppisetkään putket eivät ole keskenään aivan samanlaisia. Kun taas kytkentäkaaviota katsoo, niin tuossa fenkun bias-piirissä on kiinteä vastus (eikä säätövastusta kuten useimmissa) joten tehdaskuntoista laitetta pitäisi modata, jotta biasia saisi säädettyä. Kun voxit kerran käyttävät EL84:sta 6W yli maksimitehohäviön ja hyvät pillit (Sovtek EL84M, JJ EL84, NOS) senkin kuulemma kestävät niin itse uskaltaisin kokeilla putkien vaihtoa, mutta ihan omalla vastuulla (vaikka kiinteä biasvastus indikoikin sitä ettei valmistaja pidä säätämistä kovin tarpeellisena.. tai sitten on vain säästetty osien hinnassa). Jos et ymmärrä mitä olen aiemmin kirjoittanut, vie masiina ehdottomasti liikkeeseen ja varmista ettei sinne vaihdeta mitään kiinalaisia uudenvuodenraketteja vaan jotain yllämainituista putkimalleista. Uraltonea uskallan suositella. Jos jollakulla on kokemusta tästä nimenomaisesta vahvistinmallista niin ilmoittautukoon.
2.1.2009, 11:39 #78941HansJäsenMoi
Juniorissa on kaksi pientä putkea (GT-12AX7 ja 12AX7 sovtek), pari isompaa (GT-EL84 sovtek).
Köyhä kun oon, niin otin halvemmat ei groove putkia, eli kaksi 12 AX7WA sovtek ja kaksi EL84/6BQ5sovtek.
Vieläkö kokeilisit omalla vastuulla?Hans
2.1.2009, 15:43 #78942HansJäsenIltaa
No, tökkäsin noi kyseiset putket pro junioriin, ja vingutin noin puolituntia. Ei paukkunut tai poksunut. Saundi oli suurin piirtein sama kuin alkuperäisillä putkilla. Pistääkö toi Fender omat leimat vaan putkiin (groove tube), ja nostaa putken hinnan viisin kertaiseksi?Hans
2.1.2009, 16:14 #78943harrykJäsenLuulen, että nuo kiinteällä bias-asetuksella tehdyt pelit on säädetty jo lähtöön niin kylmiksi, ettei isoa vaaraa ole kärväyttää sitä. Jos haluaa testata miltä peli kuulostaa kuumemmalle biasoituna, pitää siihen laittaa säädettävä bias jonka joku ammattimainen huolto tekee koht. nopeasti. Yleensä kyllä väitetään, että kuumempi bias saundaa paremmalle. Totta vai tarua – sen voi jokainen itse päätellä. t. Harry
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.