Fender Champin muuntajien speksit

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Fender Champin muuntajien speksit

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    harryk
    Jäsen

;)Kaveri osti tuossa HB:n 99 euron putkivahvarin kotiharjoittelukoneeksi ja päätin sen innoittamana aloittaa uuden Bluetone Champ projektin näyttääkseni, että kotipolttoiset putkipelit hakkaavat nämä säälittävät kaukoidän piirilevyihmeet 6-0 ja vielä kohtuullisilla kustannuksilla. En usko, että pääsen tuohon maagiseen 99 euron ulosmyyntihintaan, mutta ehkä laatu on taas vastaavasti parempi. Joissain Champin kytkiksissä pääteputkelle tarjotaan A-luokassa aikamoista jännitettä (muistaakseni jotain 350 V). Onko porukalla kokemuksia ao. vehkeen rakentelusta ja miten tuo 6V6 on käyttäytynyt “soundwise” eri jännitteillä jos on kokemusta. Päätemuuntajan ensiöimpedanssi oli jossain kytkiksessä  n. 7 kohmia. Onko kokemusta eri päätemuuntajien käytöstä ao. pelissä? Tavoitteena on rakentaa se maailman paras Champ kohtuullisilla kuluilla. Sattuu vielä olemaan pari Weberin Classic 10″ alnico-ämyriä ylimääräisenä nurkissa. Ajattelin hyödyntää toisen niistä tässä “pyttipannu-projektissa”. t. Harry Bluetone

Hallen
    Jäsen

Terve,
    VIbro champin tein ja siinä käytin Hammond 125CSE muuntajaa.Minä käytin pri5000/sec8 ohmin tapseja ja kaiutin Red Fang 12″.
    Verkko puolella Uraltone TV3s.Muuntajilla alkaa olla jo HB hinta saavutettu,mutta
    onhan ne eri luokan pelejäkin.
    Mulla on myös  Epin Valve junior joka taitaa olla melkolailla sama kun HB joten kokemuksesta voin sanoa että soundivertailussa ei ainakaan tarvitse kalveta
    😉

harryk
    Jäsen

:DKiitti infosta! Tutkailin myös kuukelilla netistä infoa ja samansuuntaisia aatoksia oli tarjolla. 6v6-putkelle kyllä tarjottiin enimmäkseen pri 7-7,5 kohm/8ohm päätemuuntajia, mutta voisin laittaa piruuttaan oman kannan EL84:lle ja 6V6:lle ja ottaa OT:n joka sopii jotenkin molemmille putkille. Millä anodijännitteellä ajelet tuota 6V6-putkea ja teitkö mitään modauksia etupäähän tai muualle kytkiksessä? t. Harry

Nimetön
    Vieras

Pitää varmaan tähän alkuun heti mainita, että olen ehkä vähän huono vastaamaan tähän, kun en itse yleensä rakenna vahvistimia kovin “tieteellisesti”. En esimerkiksi mieti soundaako 330V anodijännite erilaiselta kuin 350V vastaava (lähinnä siksi etten taatusti kuulisi mitään eroa moisessa). Mutta myönnän olevani varsin intohimoinen 7endermies (sekä hyvässä että pahassa), mutta toisaalta mitä nyt noita tweed koneita kun on tehnyt, niin tulee melkein aina luotettua enemmän jonkinlaiseen intuitioon kuin raakaan mittausdataan (toki komponentti-arvot on kytkiksen mukaiset jne.), mutta toisaalta, kun kytkiksessä lukee “Voltages read to ground with electronic voltmeter. Values shown + or – 20%” ja Leo pikkutarkkana miehenä on moisen hyväksynyt, en näe syytä miksi minä en voisi hyväksyä… ;D

Itse olen käyttänyt sekä tweed että BF champeissa uraltonen tv3 verkkomuntajaa, enkä ainakaan keksi mitään valittamista. Yksi tweed malli (5F1) on vielä ilman koteloa työhuoneella, joten voin huomenna mittailla mitä sieltä tulee uudella (ei nos) 5Y3 tasurilla. Kyllä siellä melko pitkälle päälle 300V on. 340V näyttää 5F1 layoutissa olevan, eikä omani montaa volttia tuosta heitä. Käsittääkseni (ja muistaakseni) NOS tasurilla tulee vähän pienempi B+ jännite. Jotkut tuntuu ainakin ameriikan foorumeilla tekevän ison asian noista jännitteistä, mutta itse en ole kummempia kokeiluja tehnyt. Eli “soundwise” kokemusta ei ole. Sen verran olen vaan katsonut ettei lasi sula. ;D

Ulostulomuuntajana olen käyttänyt sekä varaosa fenderiä, että hammondin BSE universaalia (CSE olisi kai vielä parempi… kuulemma). Mutta tässäkin on se, että hammond on mennyt AA764 champpiin, ja tuo fenkku aina 5F1 malleihin. Eli en osaa antaa mitään suoraa vertailutulosta tästäkään. Mutta fiilispohjalta olen itse kääntynyt tweedeissä (champ, deluxe) noiden fender muuntajien suuntaan (en oikeasti osaa antaa mitään selitystä miksi). Tämä siis silloin jos ei tarvitse useampaa ulostulo impedanssia. 5k-7k noissa champeissa näkyy ensiössä käytettävän. Tuossa fender muuntajassa on 7k ensiö, joka lienee “se oikea”. Hammondista käytin 5k ensiötä.

Ja kyllä, kotipolttoiset voittaa helposti nuo halvat kiina-ilmiöt. Flippasin toki oman HB:ni champiksi: http://tg-music.com/index.php?p=vahvistimet&sub=4 Kitaristikaveri vei, eikä ole palauttanut. 🙁

EDIT: Ainiinjoo, mielenkiinnolla seuraan kyllä tätä sinun prokkista jos vaan jaksat raportoida.

harryk
    Jäsen

;)Elwood! Jake speaking. We have a mission from God to make one more Champ to this world to beat those HB chinese spring rolls! Mikä noista Champin kytkis-variaatioista tuntuu “soundwise” parhaalta vai onko niissä eroja? Nuo anodijännitteet vaan kiinnostaa siinä mielessä, että nyt ajetaan ns. A-luokassa päättäriä ja joku guru on sanonut, että pienempi A-jännite on silloin parempi. En tiedä itse onko siinä perää. t. Harry Bluetone Blues Brother 

Nimetön
    Vieras

;)Elwood! Jake speaking. We have a mission from God to make one more Champ to this world to beat those HB chinese spring rolls! Mikä noista Champin kytkis-variaatioista tuntuu “soundwise” parhaalta vai onko niissä eroja?

😀 Pakko se on vastata tähän että 5F1 on ehdottomasti oma suosikkini. Noita octal (6sj7) etusella olevia champpeja (5C1 ja 5D1) en tosin ole koskaan tehnyt, ja sellainen tulevaisuuden projektina häämöttääkin. Niiden ja 5F1 välillä on varmasti eroa.

Nuo anodijännitteet vaan kiinnostaa siinä mielessä, että nyt ajetaan ns. A-luokassa päättäriä ja joku guru on sanonut, että pienempi A-jännite on silloin parempi. En tiedä itse onko siinä perää. t. Harry Bluetone Blues Brother 

Tästäpä en tiedä kyllä… Itseasiassa katselin tuossa että 5E1 champissa on leiskassa 320V 6v6 anodilla (powerissa kuristin), ja siinäpä se ero on 5F1 malliin. 5C1 taitaa olla vielä pienempi B+ jännite (300V jos sain oikein selvää). Eli ainakin Leo kavereineen on jossain vaiheessa päättänyt nostaa jännitettä.

O'Connorin TUT kolmosessa on muuten hyvä champ osio. Siinä käydään läpi AA764 champpi varsin perusteellisesti. Itselleni ollut ainakin mielenkiintoinen “artikkeli”.

Nimetön
    Vieras

Jaa, nythän voin samalla mainita “the soul of tone” kirjasta. Yli 500 sivuinen järkäle fender vahvareista. Pitkä oppimäärä siis. Täynnä tarinoita, historiaa, knoppitietoa, analysointia, ylistyssanoja ja mm. todella tarkkoja värivalokuvia vanhoista koneista. Kaikenkaikkiaan pirun mielenkiintoinen kirja. Kirjan aikakausi painotuksesta kertoo jotain se, että puolivälissä kirjaa ollaan vasta vuodessa 1963. 😀

Mukana on vielä kaksi cd-levyllistä ääninäytteitä (jos joku niille painoa antaa) joissa on mukana mm. orginaaleja woodie koneita kyyditettynä strato, tele ja les paul kitaroilla. Onhan niitä mukava kuunnella ja vähän vertailla.

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0634056131 (Oikeasti Keith Richards on kirjoittanut vain esipuheen).

okabass
    Osallistuja

Jaa, nythän voin samalla mainita “the soul of tone” kirjasta. Yli 500 sivuinen järkäle fender vahvareista. Pitkä oppimäärä siis. Täynnä tarinoita, historiaa, knoppitietoa, analysointia, ylistyssanoja ja mm. todella tarkkoja värivalokuvia vanhoista koneista. Kaikenkaikkiaan pirun mielenkiintoinen kirja. Kirjan aikakausi painotuksesta kertoo jotain se, että puolivälissä kirjaa ollaan vasta vuodessa 1963. 😀

Mukana on vielä kaksi cd-levyllistä ääninäytteitä (jos joku niille painoa antaa) joissa on mukana mm. orginaaleja woodie koneita kyyditettynä strato, tele ja les paul kitaroilla. Onhan niitä mukava kuunnella ja vähän vertailla.

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0634056131 (Oikeasti Keith Richards on kirjoittanut vain esipuheen).

MOI
    Kiitos tiedosta. Tilaus Amazonilta lähti samantien. Tulee muuten halvemmaksi: hinnaksi tulee $45,78 eli €32,25 posti-,lähetys- ym. kuluineen.

Hallen
    Jäsen

:DKiitti infosta! Tutkailin myös kuukelilla netistä infoa ja samansuuntaisia aatoksia oli tarjolla. 6v6-putkelle kyllä tarjottiin enimmäkseen pri 7-7,5 kohm/8ohm päätemuuntajia, mutta voisin laittaa piruuttaan oman kannan EL84:lle ja 6V6:lle ja ottaa OT:n joka sopii jotenkin molemmille putkille. Millä anodijännitteellä ajelet tuota 6V6-putkea ja teitkö mitään modauksia etupäähän tai muualle kytkiksessä? t. Harry

EI ole enään tässä muodossa olemassa, mutta muistiinpanojen kohdalta löytyy 353V anodijännite 5y3 putkella.Käytin JJ6V6s pääteputkea.
    Modauksia oli ensimmäiseksi GZ34 tasuri mikä sopii minusta 12″ kaiuttimelle oikein hyvin.Sitten tuli laitettua katodiseuraaja ja sen perään tonestack sekä mastervolume.Sen jälkeen piti päästä kokeilemaan fixed bias soundia niin tein säädettävän sellaisen.
    Vibraton muutin muotoon 6G9-A muistaakseni.
    Etupäässä oli jotain korvalla haettuja arvoja katodikonkille ja vastuksille.
    Katodi/fixed bias kytkin olisi saatava vielä ja miksei triodi/pentodi kytkinkin.

harryk
    Jäsen

;)Kiitoksia kaikille tässä vaiheessa mielipiteistä. Niitä tuli vielä toinen mokoma lisää tuolla EL34World-palstalla ja niinhän se on, että toinen tykkää äidistä ja toinen isoäidistä. Haluan tehdä tällä kertaa mahdollisimman simppelin mutta hyvä-äänisen pelin kotisoitteluuun ja kaverille näyttämiseen. Projekti käynnistyy varmaan lähiviikkoina kunhan saan tuon Bluetone Express koneen valmiiksi. Siinä alkaa se työläin vaihe eli tolexien liimailu ja muu kotelon viimeistely. Jos kaikki käy hyvin, saan kuvia siitä nettisivuilleni viikonlopun aikana. t. Harry Bluetone 

Nimetön
    Vieras

;)Elwood! Jake speaking. We have a mission from God to make one more Champ to this world to beat those HB chinese spring rolls!

Mission accomplished!

img4308rz1.th.jpg img4309wp9.th.jpg img4313gv2.th.jpg img4316es6.th.jpg

And now, it's a 106 miles to Chicago. We got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses.

hellhound
    Jäsen

Hellou, mä olen tehnyt muutaman DSE-päätteisen styrkkarin käyttämällä pääteputkina 6v6-el84-paria. Molemmat JJ:n valmistamia. Verkkomuuntajana TV3 ja tasurina GZ34. Hirveän pitkältä ajalta ei ole kokemusta, mutta ainakin yksi el84 meni aika äkkiä pimeäksi. Joku pinni oli irronnut putken sisällä liitoksestaan. Syy voi olla muukin kuin kovat olosuhteet. JJ6v6 kyllä kestää korkeita jännitteitä, mutta kasinelonen taitaa olla se herkempi putki jos meinaat kahta eri tyyppiä käyttää. On aika hieno soundi humppareiden kanssa tuollaisessa yhdistelmässä kun laittaa etuasteeseen ef86:n.

-Petteri

vasu
    Jäsen

Pari Champpia(tai oikeastaan Princetonia 5F2-A) olen tehnyt ja sellaiset on kokemukset että hiukan järeämpi päätemuuntaja saundaa paremmalta, viimeksi käytin Hammondin 125CSE ja olen oikein tyytyväinen. Verkkomuuntaja oli UralTonen TV3LE jolla anodijännite asettui aikalailla nappiin. 6V6GT putkia suosittelisin ehdottomasti jos valittavana on 6V6 tai EL84, 6V6 saundaa pienemmilläkin volumeilla hyvin. Kajarin valinta on mun mielestä Champissa tosi tärkeä ja parhaiksi on osoittautunut alnico-tyyppiset kajarit, Weberin Classic 10″ on varmaankin aika sopiva.
    Tuossa kuvia mun 5F2-A virityksestä jos ketä kiinnostaa: http://s106.photobucket.com/albums/m266/Vasu313/

harryk
    Jäsen

;DMoi! Hyvännäköisiä pelejä molemmat. Tuo tweed voisi olla myös päällysteenä tuossa tulevassa Champ-projektissani joka on telakalla kunnes saan tuon marsun 18W-hankkeen alta pois. Oletko Elwood aikeissa  lakata tweed-pinnan alkuperäisten tyyliin? t. Harry Bluetone

Nimetön
    Vieras

Oletko Elwood aikeissa  lakata tweed-pinnan alkuperäisten tyyliin? t. Harry Bluetone

Kyllähän siihen nitrolakka pitäisi päälle vielä sutia. Pitää vaan löytää jostain sopiva tila lakkaamiseen.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.