Fender Bassman projektiksi
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Fender Bassman projektiksi
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.2.2007, 13:05 #66856mikkeJäsen
Onko kukaan tehnyt noita vanhempia bassokoneita? Miltä soundaa? Mikä malli olisi otollisin?
12.2.2007, 13:36 #70094LauriOsallistujaOlen rakentanut bassman 5E6-A vahvistimen, helvetin hyvältä kuulostaa bassolla sekä kitaralla. 5F6-A taitaa olla se klassisin vaihtoehto.
http://www.ampwares.com/ffg/ tuolta löytyy kytkentäkaaviot ja layoutit.
12.2.2007, 15:20 #70095mikkeJäsenMenikö tuo suoraan alkuperäisellä layoutilla? Mitä maksoi osat?
12.2.2007, 15:37 #70096LauriOsallistujaMenikö tuo suoraan alkuperäisellä layoutilla? Mitä maksoi osat?
Hyvin pitkälti meni alkuperäisen layoutin mukaan, jotain pieniä muutoksia tein. Yhden tasasuuntausputken laitoin pelkästään ja säädettävän biasin tein siihen myös. En muista kuinka paljon osat makso, mutta tais olla 400-500 euroa. Ja tietysti käytin hiilimassavastuksia.
12.2.2007, 18:27 #70097harrykJäsen;)Olen tehnyt joitain Bassmanista modatodattuja versioita varioiden eri pääteasteita ym. Tuo 5F6A on se mitä olen käyttänyt näissä lähtökohtana. Nämä vehkeet eivät tosiaan ole mitään ybergainvahvareita metallin soittoon, mutta oivallisia cleanin ja pikkuroson aikaansaantiin perussoitantaan rock ja blues genressä. Tuo 40-50 W tehoa on melko paljon metakkaa jos aikoo saada päätesärön myös mukaan. Joku on laittanut mastervolumen mukaan, mutta kuten sanottu, mitään hekumallisia etuastesäröjä ei noista irtoa. Osille tulee hintaa väkisin n. 400-500 € riippuen ehkä eniten muuntajista, putkista, potikoista ja siitä millaisen viimeistelyn haluaa mm. kotelon osalta saada aikaan.
12.2.2007, 18:49 #70098LauriOsallistuja;)Olen tehnyt joitain Bassmanista modatodattuja versioita varioiden eri pääteasteita ym. Tuo 5F6A on se mitä olen käyttänyt näissä lähtökohtana. Nämä vehkeet eivät tosiaan ole mitään ybergainvahvareita metallin soittoon, mutta oivallisia cleanin ja pikkuroson aikaansaantiin perussoitantaan rock ja blues genressä. Tuo 40-50 W tehoa on melko paljon metakkaa jos aikoo saada päätesärön myös mukaan. Joku on laittanut mastervolumen mukaan, mutta kuten sanottu, mitään hekumallisia etuastesäröjä ei noista irtoa. Osille tulee hintaa väkisin n. 400-500 € riippuen ehkä eniten muuntajista, putkista, potikoista ja siitä millaisen viimeistelyn haluaa mm. kotelon osalta saada aikaan.
Saahan bassmanista hyvää säroä ja vaikka kuinka paljon, kun vaan vääntää sitä volumea tarpeeks isolle, aika kova meteli siitä vaan sitten lähtee. Master volumelle en ole keksinyt mitään järkevää käyttöä koskaan missään kitara- tai bassovahvistimissa. Soundin paskentajaks master volume on oiva peli, mutta jotkut niitäkin jostain kumman syystä vahvistimiin haluaa.
12.2.2007, 19:22 #70099okabassOsallistujaMaster volumelle en ole keksinyt mitään järkevää käyttöä koskaan missään kitara- tai bassovahvistimissa. Soundin paskentajaks master volume on oiva peli, mutta jotkut niitäkin jostain kumman syystä vahvistimiin haluaa.
Jaa. Master volassa on useita eri kytkentöjä, ja pari yleisintä mm. Marshall ja 7ender SF, ovat minusta ne huonoimmat. Eli Soundi muuttuu mm. ohenee ,kun MV on pienellä. Parilla tietyllä kytkennällä MV on oikein toimiva säätö.
13.2.2007, 08:34 #70100harrykJäsen:DKuten edellisessä viestissäni sanoin, ei Bassmanista järkevää säröä saa pienillä volyymeilla. Olen tehnyt viimeisimpään Bluetone Melissa vahvariini master volumen ns. PPI-pohjalta, jolloin stereopotikka on vaiheenkääntäjän jälkeen. Tällöin saadaan myös sen särö mukaan kokonaissaundiin. Tämä master volume-kytkentä on tähänastisista mielestäni käyttökelpoisin. Kytkis siihen löytyy kotisivuiltani kohdasta Melissa. Osoite on http://www.bluetone.fi Paras äänimaailma säröineen varmaan saadaan ns. nupit kaakossa joka marsussa tarkoittaa yhtätoista ja ilman master volumea. En ole ainakaan enää itse siinä tilanteessa sen vahvarin vieressä soittelemassa infernaalisen möykän vuoksi.
13.2.2007, 10:30 #70101HeikkiJäsenTuskinpa kukaan bassmania rakentaa, jos haluaa hiljaa soitella kitaralla. Eikä varmaan kukaan kitaristi mitään 50-100w kitaravahvistinta osta/rakenna, jos aikoo vaan hiljaa soitella. Jos haluaa säröä hiljaisemmilla volumeilla, niin siihen on ihan omat pelinsä.
13.2.2007, 16:00 #70102NiskanenJäsenMaster volumelle en ole keksinyt mitään järkevää käyttöä koskaan missään kitara- tai bassovahvistimissa. Soundin paskentajaks master volume on oiva peli, mutta jotkut niitäkin jostain kumman syystä vahvistimiin haluaa.
Jaa. Master volassa on useita eri kytkentöjä, ja pari yleisintä mm. Marshall ja 7ender SF, ovat minusta ne huonoimmat. Eli Soundi muuttuu mm. ohenee ,kun MV on pienellä. Parilla tietyllä kytkennällä MV on oikein toimiva säätö.
Minulla on se TUT 1 kirjassa mainittu vaiheenkääntäjän jälkeinen kaksoispotikalla tehty mastervola. Mielestäni se on ihan toimiva. Ei kyllä mielestäni syö bassoja.
13.2.2007, 18:10 #70103okabassOsallistujaMaster volumelle en ole keksinyt mitään järkevää käyttöä koskaan missään kitara- tai bassovahvistimissa. Soundin paskentajaks master volume on oiva peli, mutta jotkut niitäkin jostain kumman syystä vahvistimiin haluaa.
Minulla on se TUT 1 kirjassa mainittu vaiheenkääntäjän jälkeinen kaksoispotikalla tehty mastervola. Mielestäni se on ihan toimiva. Ei kyllä mielestäni syö bassoja.
MOI
Joo. Se on hyvä kytkentä. Minusta paras minkä olen löytänyt, ja usealle laittanutkin, on tälläinen. Korvataan VK ylempi 1M vastus 1M potikalla, ja potikan keskikorvakkeesta putken hilalle. Taitaa tämäkin olla TUT kirjoista?
14.2.2007, 05:24 #70104NiskanenJäsenMOI
Joo. Se on hyvä kytkentä. Minusta paras minkä olen löytänyt, ja usealle laittanutkin, on tälläinen. Korvataan VK ylempi 1M vastus 1M potikalla, ja potikan keskikorvakkeesta putken hilalle. Taitaa tämäkin olla TUT kirjoista?
Ei tainnut olla tuossa ykkösessä ainakaan, ellei ole mennyt vain minulta ohi. Joku ennen vaiheenkääntäjää oleva kytkentä siinä kyllä oli esitelty.
Tässä vielä linkkinä jonkun nettiin laittama skema tuosta minun ylempänä kuvaamastani mallista.
http://blueguitar.org//new/schem/misc_mod/pi-m-vol.pdf
Itse en kyllä laittanut mitään 33K-100K vastuksia potikan keskikorvakkeen jälkeen kuten kuvassa näyttää olevan. Hyvin toimii.
15.10.2007, 08:06 #70105mikkeJäsenMinkä tyyppiseen musaan tuollainen Bassman kelepaa? Onko se alkujaan tarkoitettu bassokoneeksi vai kitarakäyttöön. Olisi kaiketi mukavan simppeli rojekti. Onko jollain soundiklippejä tarjolla noista?
15.10.2007, 08:40 #70106NimetönVierasMinkä tyyppiseen musaan tuollainen Bassman kelepaa? Onko se alkujaan tarkoitettu bassokoneeksi vai kitarakäyttöön. Olisi kaiketi mukavan simppeli rojekti.
Bassman oli tarkoitettu bassokoneeksi, mutta siitä tulikin “vahingossa” yksi maailman parhaista kitaravahvistimista. 5F6-A on varmasti eniten kopioitu fenderkytkentä. Mm. Marshall:n ensimmäinen kone oli käytännössä täysin suora kopio mutta nuppimallina. Mukavan simppelistä en tiedä. Verrattuna siis muihin tweed kytkentöihin. Bassman (ja twin myös) oli kuitenkin “top of the line”. Itse en tiedä mihin musiikkiin bassman ei sovellu (varmaan joku pikkusikari jazz on semmoinen ja kovimmat bluesmiehet… tai ainakin B.B. King soitti twinillä). Ehdoton rokkikone se on. Molemmat kanavat ketjussa ja jos vielä oikeasti täysille pääsee kääntämään… Tsiisus! ;D
Onko jollain soundiklippejä tarjolla noista?
Amerikkalaisilta vahvarifoorumeilta kannattaa etsiä. Mulla on yhdellä cd:llä muutamia hyviä, mutta en saa niitä mihinkään nyt just tähän hätään.
15.10.2007, 10:34 #70107javiaJäsenLoistava kone. Itse olen soitellut nyt viimeisimmät keikat R.I 59 bassmannilla johon olen modannut 6V6 päätteen ja tasuriputken. Viimekesänä oltiin tasavallan pressan lämppärinä ja itse Jukka Tolonenkin halusi kyseisellä bassmannilla keikkansa soittaa ja kyllä kuulosti todella hyvältä. Ja viimeksi kyseinen bassmanni oli amerikkalaisen Jazzikitaristin Jonathan Kreisbergin keikalla. Veti stereona vanhan blackface princeton reverbin ja tämä bassmanni kanssa ja kitarana vanha jazzikoppa gibsoni. Kyllä oli melkoiset soundiorgiat sillä keikalla. Eli bassmannit taipuu kyllä moneen lähtöön…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.