Fender AB763 elkot

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    gardbla
    Jäsen

Hei. Minulla on Blackface Fender AB763 kytkennällä, jossa yksi 70mf/350V konkka pitäisi vaihtaa. UralTonesta ei löydy 70mf, joten voinko korvata sen 100mf/350V konkalla? Entä kun kytkennässä on kaksi 70mf konkkaa vastaavissa tehtävissä, niin pitäälö se toinenkin vaihtaa?

Sancho
    Jäsen

Itse vaihtaisin suosiolla molemmat konkat kerralla.

Vahvistimessa on ilmeisesti GZ34 tasasuuntaus putki? Sille maksimi kondensaattorin arvo on 60 m. AB763:n kytkennässä on kaksi konkkaa sarjassa eli yhteinen kapasitanssi 100 mF konkilla on tällöin 50 mF, eli sallituissa rajoissa liikutaan.

gardbla
    Jäsen

Kiitos nopeasta vastauksesta. Laitoin kaksi 100mf/350V elkoa ja taas pelittää. Edellinen poksahti kun olin onneton laittanut sen väärinpäin. Vahvistin soi, mutta äänen on ilmestynyt ajottainen särinä, varsinkin kovaa soittaessa. Olisikohan konkan poksahtaminen voinut rikkoa jotakin?

Sancho
    Jäsen

En osaa sanoa voiko konkan räjähtäminen rikkoa jotain muuta…

Combossa voi mikrofoninen putkikin aiheuttaa särinää, löysä ruuvi jne. Mikrofonisuutta putkissa voi etsiä koputtelemalla putkia esim. puutikulla (vahvistin päällä).

gardbla
    Jäsen

Kiitos neuvoista. Olen vaihtanut konkat, mutta jokin rätisee. Onko ideoita miten pätkivän liitoksen voisi löytää?

F-Jag
    Osallistuja

Kiitos neuvoista. Olen vaihtanut konkat, mutta jokin rätisee. Onko ideoita miten pätkivän liitoksen voisi löytää?

Wanhalla Fender Quadilla joskus soittaneena; se rätisi useinkin kuljetuksen jälkeen. Syy oli aina pääteputken kannoissa oleva huono kontakti. Putken liikuttelu, tai sitten (virrat pois) putken nosto pois paikaltaan ja painaminen takaisin kantaan auttoi. Tuota kontaktivikaa voi olla myös muilla putkien kannoilla, kun kerran ilmeisestikin vahvistin on aika iäkäs. Jos ei tuo auta suosittelen, että tosiaan koputtelet eristetyillä tikulla tms. juotoskohtia järjestelmällisesti. Arvovahvistimen toki voisi suoraan huollattaa vaikkapa Uraltonella. Tulisi taatusti kone kuntoon.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.