FBT-projekti lähellä maalia.

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet FBT-projekti lähellä maalia.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #67061
    Dingleberry
    Jäsen

    Moi, kiitos vastauksista.

    Joo. Tämä alkaa mennä todella mielenkiintoiseksi. Arvelin että helpompi edetä projektin kanssa on, kun tylysti piirtää siitä pahvit.
    Oon tässä sitten selvitelly tuon kyseisen vahvarin sisuskaluja tovin. Se pääteputkien hilaetuvastusjuttu ratkesi sillä tapaa, että…
    Se on sellanen se italialainen design, että pääte ja poweri on omalla chassiksella combon pohjalla ja etunen sekä tremolo ja kaiku omalla chassiksella sit combon päällä. No olihan ne hilavastukset siellä, mutta ne oli siellä etupuolen chassiksella missä vaiheenkääntö myös… Ja minä kun mittailin päätettä erikseen ilman että chassiksien välinen kaapeli oli kytketty… Aina oppii jotain uutta. Vaiheenkääntökytkentä oli aika mielenkiintoinen, en ollut aikaisemmin livenä moista nähnyt. Samanlainen mitä joissain vanhoissa gibsoneissa. Etuasteen kytkennät ovat myös vallan italialaisia.

    Nyt on jännitteet ok.
    Kuinka ollakaan anodijännite pompsahti huomattavasti ylemmäs kun virtaa ei juokse enää nin paljon. Nyt aika tarkkaan 462V. Ei varmaan vielä liian kova 6L6:sille vaikka aika yläkanttiin kumminkin . Nyt mitä laskin niin katodivastusta (tällä hetkellä 300ohm) voisi silti hieman suurentaa. KAtodilla oli nyt 35,8V joten nopea laskutoimitus 35,8/300 antaa arvoksi 119,33333 ma, joten vähän korkealla on. Toinen nopea laskutoimitus kertoi, että 470-510ohminen vastus vois olla aika passeli. 510 antas aika tarkalleen 70ma ja 470 antas n.76ma.
    Tuskin noissa suurta soundillista eroa on, joten onko syytä valita 510 ihan vaan putkien pidemmän iän vuoksi? Vai meinaako tuo muutama milliampeeri mitään siinäkään suhteessa?
    Vastuksen lienee syytä olla tehonkestoltaan vähintään 10W?

    -T

    #72286
    okabass
    Osallistuja

    MOI

    Olipa erikoinen systeemi. Aika ajattelematonta suunnittelua minusta.
    Tuskinpa muutama mA vaikuttaa juurikaan. Jos löytyy isompitehoinen vastus helpolla ja mahtuu, niin ei varmasti haittaa. Katodikonkkaa ei kannata laittaa ihan lähelle k. vastusta. Peli saattaapi soundata hyvältä. Ja ainahan voi muuttaa etuskytkentää.

    #72287
    Dingleberry
    Jäsen

    Tervepä terve.

    Päädyin sellaiseen ratkaisuun, että laitoin kaksi 1K/10W vastusta rinnan. Sattu oleen tuossa paikallisessa bebekissä eikä maksaneet juuri mitään.
    Silläpä tuo ratkes vallan mallikkaasti. Tilaahan siellä chassiksessa on vaikka kuinka, joten vastuksen(vastukset) saa laitettua tosi ilmavasti ja hyvin erilleen konkasta. Pääasia kai se tuossa on, että lämpö pääsee haihtumaan kunnolla. Luulis nyt tuon 20W tehonkestoa riittävän ihan huolella ettei välttämättä ihan tulikuumaks lämpiäkään.

    Ensimmäiset kunnon äänet on otettu ja olen myyty. Olen niin pitkään ja taas pitkään metsästänyt tuota kermaista soundia jonka luulin olevan kadonnut n. 50 vuotta sitten.

    Etusta varmaan muokkailen ihan kokeilumielessä, että millasia eri sävyjä sieltä irtoaakaan. Siinä on Tosi jännästi nuo kaks eri inputtia per kanava. Eka on niinkun “bright” ja toinen nyt vois olla vaikka “normal”. Ekassa on pikkukonkka suoraan signaalitiellä leikkaamassa alapäätä (ja signaalitasoa) pois ja voin todella kertoa että on bright. Toisessa on taas 47k vastus sarjassa ennen hilaa. Saa heittää melkein kybälle volan ennen kuin alkaa muroutumaan.

    Täytyy nyt varmaan alkuun kokeilla ihan perinteisemmällä topologialla toteutettua etusta, kun siinä ei oo kuin vola ja tone, niin tosi helppo tehä kaikenlaisia kokeiluja.

    Ykköskanavassa oli aika mielenkiintoinen (lue: vaarallinen) tone-kytkentä. Suoraan etuputken anodilta menee johto potikan ykkösnastaan ja potikan keskinastan ja maan välillä 4n7 konkka. Tämähän käytännössä tarkoittaa sitä, että potikalla juoksee kovat voltit, vai olenko ymmärtänyt väärin? Näyttää alkuperäiseltä viritykseltä. Olisi luultavasti turvallisempaa siirtää se anodilta lähtevä johto kytkentäkonkan tasasähköttömälle puolelle vai mitä sanoo mestarit? Entä jos kolvaan potikan keskinastan maihin ja siirrän konkan ykkösnastan ja anodin välille? Vaikuttaako se soundiin millä tavoin jos tuollaisessa r/c piirissä vastus ja konkka vaihtaa paikkaa?
    Tässä kai tärkeimmät tälläkertaa.

    -T

    #72288
    Tubeman
    Jäsen

    Tuosta “vaarallisesta” etupään kytkennästä:Mittaapas mitä siellä on jännitteitä,harmi ettei tästä FBT:stä ole skemaa,näkisi miten siellä kytkennät on.Voipa olla ettei tuo etuaste ole ihan perinteinen sekään.

    Nämä poikkeukselliset ratkaisut voi aiheuttaa perinteisiin kantti kertaa kantti anglosaksisiin laitteisiin tottuneille sydämen tykytystä,
    euroopassa on tehty omia ratkaisuja ihan hamasta 30-luvusta alkaen,tässäkin tapauksessa chassiksen jako muutaman osaan ei
    radiopuolella ole mitään uutta,ilman skemaa vianhaku tosin saattaa aiheuttaa jonkunverran lisääntynyttä kahvinjuontia jos menee
    oikein jonkun osan etsinnäksi.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.