Etuasteputken hehkuhurina
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Etuasteputken hehkuhurina
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.2.2007, 15:20 #66890palaniOsallistuja
Tuli tuossa rakennelua stereo waffari putkilla. Tuo on A-luokan SE peli missä voi käyttää päätteessä 6V6 tai 6L6 putkia tasurina on 5Y3. Kiinitin huomiota rakentelussa siihen että hurinat jäisivät lähes olemattomalle tasolle joka on tärkeää kun kuunnellaan musaa hiljaisella. Eli löytyy kuristimet jne. Nyt kysyisinkin että mikä on vähiten AC hehkuista välittävä putki eli vähiten hurinaa. Putket ovat 12AX7 tyyppisiä. Olen testannut JJ, nos jenkki Philips, C-Svetlana ja EH. Paras noista oli nos Philips. Kitara waffareissa tuota ei ole niin tullut ajatelleeksi ja niillä ei ihan hiljaisella soitetakkaan. Eli mikä olisi tuossa suhteessa kokeilemisen arvoinen putki.
28.2.2007, 18:30 #70507okabassOsallistujaTuli tuossa rakennelua stereo waffari putkilla. Tuo on A-luokan SE peli missä voi käyttää päätteessä 6V6 tai 6L6 putkia tasurina on 5Y3. Kiinitin huomiota rakentelussa siihen että hurinat jäisivät lähes olemattomalle tasolle joka on tärkeää kun kuunnellaan musaa hiljaisella. Eli löytyy kuristimet jne. Nyt kysyisinkin että mikä on vähiten AC hehkuista välittävä putki eli vähiten hurinaa. Putket ovat 12AX7 tyyppisiä. Olen testannut JJ, nos jenkki Philips, C-Svetlana ja EH. Paras noista oli nos Philips. Kitara waffareissa tuota ei ole niin tullut ajatelleeksi ja niillä ei ihan hiljaisella soitetakkaan. Eli mikä olisi tuossa suhteessa kokeilemisen arvoinen putki.
MOI
Tuollanen juttu löyty. Tämä Jerrold Tiers on Ampegin pitkäaikainen työntekijä, ja hyvin tietopuolinen kaveri.
Eli tuonkin perusteella kannattaa laittaa DC-hehkut etusputkille. Ja ei kun matka kohti DC-kauppaa. 😉 😉http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=295359&page=2
The main issue with the SVP-PRO is that unlike some other Ampeg equipment, it has AC filaments. Many modern tubes are bad for filament to cathode leakage, and that causes hum/buzz. The SVP-PRO is susceptible due to having AC filaments.
We wanted to convert it to DC filaments, but that never happened.
Nothing “wrong” with AC filaments, but they can hum if there is leakage.
Most likely there is nothing magic about your 12AU7 except the lower gain and likely less hum-causing leakage28.2.2007, 19:16 #70508palaniOsallistujaJoo mietin noitten DC hehkujen tekoa etuasteeseen. Luovun ajatuksesta lähinnä sen takia kun halusin pitää vahvarin konehuoneen yksinkertaisena ja esikuviensa mukaisena. Eli ei puolijohteita tai muita uudenaikaisia osia. Tuossa linkissä puhuttiin uusien putkien hurinaongelmasta. Huomasin tuon kun vanhat nos putket (Philips) olivat huomattavasti hiljaisemmat kuin uudet putket joita laatikostani löysin. Pitää varmaan kokeilla jotain Mullardia tai Telefunkenia jos niillä saisi viilattua sitä vähääkin hurinaa vähäisemmäksi. Hinta ei tässä käytössä ole este koska nos putket varmaan kestävät pitkään.
28.2.2007, 19:55 #70509okabassOsallistujaJoo mietin noitten DC hehkujen tekoa etuasteeseen. Luovun ajatuksesta lähinnä sen takia kun halusin pitää vahvarin konehuoneen yksinkertaisena ja esikuviensa mukaisena. Eli ei puolijohteita tai muita uudenaikaisia osia. Tuossa linkissä puhuttiin uusien putkien hurinaongelmasta. Huomasin tuon kun vanhat nos putket (Philips) olivat huomattavasti hiljaisemmat kuin uudet putket joita laatikostani löysin. Pitää varmaan kokeilla jotain Mullardia tai Telefunkenia jos niillä saisi viilattua sitä vähääkin hurinaa vähäisemmäksi. Hinta ei tässä käytössä ole este koska nos putket varmaan kestävät pitkään.
MOI
Oletko kokeillut nostaa hehkun potentiaalin n.80V? Voihan sen hehujen tasasuuntauksen hoitaa vaikka putkella.28.2.2007, 20:09 #70510palaniOsallistujaEn ole noin korkealla jännitteellä kuin 80 V , ihan normaali 15 – 20 V on nyt käytössä. Tuo olisi tietysti helppo lisätä jännitteenjaolla poweriin. Jossain muistan nähneeni valmiin kytkennänkin. Putkitasuri hehkuille olisi kyllä jo hieman överiä tässä vahvarissa, melkein jemmaan jo dioditkin turretlevyn alle ennen ;D ;D
1.3.2007, 06:00 #70511TubemanJäsenKatselin vanhojen viihdelaitteiden hehkutusratkaisuja skemoista,niissä on aika monenlaista ratkaisua hurinanpoistoon,putkien sijainti hehkupiirissäkin ratkaisee,esim hf-putket jotka vastaa etuasteen putkea
vaffarissa oli pääsääntöisesti hehkupiirissä kauimmainen,ja kuristin-konkka rakennelma erotti muista putkista sen.En usko että tuo putkia vaihtamalla korjaantuu,vahvarin kokonaisuuttaa katsomalla saattaa asia kirkastua.Saatkos jonnekin näytille kuvia vekottimesta? Mistä muuten päättelit että hurinat tulee hehkuista?1.3.2007, 08:00 #70512okabassOsallistujaKatselin vanhojen viihdelaitteiden hehkutusratkaisuja skemoista,niissä on aika monenlaista ratkaisua hurinanpoistoon,putkien sijainti hehkupiirissäkin ratkaisee,esim hf-putket jotka vastaa etuasteen putkea
vaffarissa oli pääsääntöisesti hehkupiirissä kauimmainen,ja kuristin-konkka rakennelma erotti muista putkista sen.En usko että tuo putkia vaihtamalla korjaantuu,vahvarin kokonaisuuttaa katsomalla saattaa asia kirkastua.Saatkos jonnekin näytille kuvia vekottimesta? Mistä muuten päättelit että hurinat tulee hehkuista?MOI
Ajattelin samaa hehkuista.
Joskus käytettiin ekana putkena EF86 triodiksi kytkettynä. Anodi oli maissa ja suojahilalta signaali ulos. Maadoitettu anodi toimi kuulemma hyvänä häiriösuojana (Faradayn häkki). Muistaakseni ekassa TM jutussa (vuodelta -55) Voima-vahvistimesta käytettiin ko. kytkentää.Tuota yhden RC-suotimen lisäämistä “kärkiputkelle” kannattaa myös harkita. Jos lasket ekojen putkien jänniteen alemmas -180-200V -kohina pienenee (jos sitä halutaan vähentää).
1.3.2007, 10:16 #70513TubemanJäsenArvostelematta laitteen toteutusta, kysymys:
Tuo tasuri putki,5Y3 on suorahehkutettu tasuri,eli sen hehku on myös katodi,
sinänsä erikoinen valinta rakenteensa puolesta.Joissain vanhoissa A-sarjan tasuriputkissa radioissa jotka on tämän 5Y3:n europpalaisia sukulaisia oli toteutus aika kätevästi tehty,jos nyt en ihan pieleen oivaltanut näissä niin hehkukäämi toimi osaltaan kuristimen virkaa hoitamassa ,ja varsinainen kuristin oli kuten nykyäänkin elkon tuntumassa.1.3.2007, 10:36 #70514okabassOsallistujaArvostelematta laitteen toteutusta, kysymys:
Tuo tasuri putki,5Y3 on suorahehkutettu tasuri,eli sen hehku on myös katodi,
Voima-vahvareissa oli toteutettu joissain malleissa esim 2 * EZ81 virtalähde.MOI
Ja vastaus: mikä onkaan kymysys?😉
1.3.2007, 10:58 #70515HallenJäsenEn ole noin korkealla jännitteellä kuin 80 V , ihan normaali 15 – 20 V on nyt käytössä. Tuo olisi tietysti helppo lisätä jännitteenjaolla poweriin. Jossain muistan nähneeni valmiin kytkennänkin. Putkitasuri hehkuille olisi kyllä jo hieman överiä tässä vahvarissa, melkein jemmaan jo dioditkin turretlevyn alle ennen ;D ;D
MOI
Jos poistat etuputket kokonaan pois millaista hurinaa
silloin tulee?
Eikös silloin olisi vain virtalähteen ja pääteputken aiheuttama pörinä?
Sais suuntaa mihin etuputki vaihdolla vois päästä. 😉1.3.2007, 11:38 #70516TubemanJäsenKatselin vanhojen viihdelaitteiden hehkutusratkaisuja skemoista,niissä on aika monenlaista ratkaisua hurinanpoistoon,putkien sijainti hehkupiirissäkin ratkaisee,esim hf-putket jotka vastaa etuasteen putkea
vaffarissa oli pääsääntöisesti hehkupiirissä kauimmainen,ja kuristin-konkka rakennelma erotti muista putkista sen.En usko että tuo putkia vaihtamalla korjaantuu,vahvarin kokonaisuuttaa katsomalla saattaa asia kirkastua.Saatkos jonnekin näytille kuvia vekottimesta? Mistä muuten päättelit että hurinat tulee hehkuista?MOI
Ajattelin samaa hehkuista.
Joskus käytettiin ekana putkena EF86 triodiksi kytkettynä. Anodi oli maissa ja suojahilalta signaali ulos. Maadoitettu anodi toimi kuulemma hyvänä häiriösuojana (Faradayn häkki). Muistaakseni ekassa TM jutussa (vuodelta -55) Voima-vahvistimesta käytettiin ko. kytkentää.Tuota yhden RC-suotimen lisäämistä “kärkiputkelle” kannattaa myös harkita. Jos lasket ekojen putkien jänniteen alemmas -180-200V -kohina pienenee (jos sitä halutaan vähentää).
Aika kätevä oivallus tuo pentodi triodikytkentäisenä,suojahilajännitettä on varmaakin sovitettu kokeilemalla koska se toimii parhaiten,ja kuinka tuo suojaus on pätenyt esim Telefunkenin ja Philipsin putkien välillä,Philips on iät ja ajat käyttänyt verkkorakenteista anodirakennetta ainakin EF85,EF89 tyypeissä kun TFK:lla se oli umpipelti.
1.3.2007, 12:55 #70517palaniOsallistujaEn ole noin korkealla jännitteellä kuin 80 V , ihan normaali 15 – 20 V on nyt käytössä. Tuo olisi tietysti helppo lisätä jännitteenjaolla poweriin. Jossain muistan nähneeni valmiin kytkennänkin. Putkitasuri hehkuille olisi kyllä jo hieman överiä tässä vahvarissa, melkein jemmaan jo dioditkin turretlevyn alle ennen ;D ;D
MOI
Jos poistat etuputket kokonaan pois millaista hurinaa
silloin tulee?
Eikös silloin olisi vain virtalähteen ja pääteputken aiheuttama pörinä?
Sais suuntaa mihin etuputki vaihdolla vois päästä. 😉Joo vahvistin on käytännössä täysin hurinaton ilman etuasteputkia, jos tarkkaan kuuntelee saattaa jotain kuulua. Noilla nos 12AX7 putkillakin hurina on niin pientä että se ei kyllä häiritse. Tähän pohjasin ajatuksen että putkien merkeillä
voisi olla eroja, ja että jollain saman asian kanssa painineella olisi tietoa putkien eroista. Etuasteputket ovat hehkupiirissä viimeisinä, ja niistä otetaan pienempi vahvistus kuin kitaravahvareissa. Tuon 5Y3 tasurin laitoin hyvien aikaisempien kokemusten perusteella. On kestävä (nos Sylvania), antaa sopivasti virtaa tähän kytkentään ja anodien jännitteet putoavat juuri kohdalleen käytössä 6V6 putkilla. 6L6 pääteputkilla (jos näitä käytän) tasurina on Sovtek 5Y3 jolla jännitteet nousevat 35 V. Hurinaan tuo putkisetin vaihto ei tuo havaittavaa muutosta, ainoastaan vahvari lämpeää enemmän. Saundi on vaan enemmän mieleen 6V6 putkilla.1.3.2007, 14:51 #70518okabassOsallistujaMOI
Löysin sen EF86 kytkennän “Uusi Radiokirja”-opuksesta s.314. Siinä onkin anodi _ja jarruhila_ maissa. Kohina on kuulemma pienempi kuin oikeassa triodi kytkennässä. Kytkentäidea lienee alunperin Mullardin.
Jos joku haluaa kokeilla, niin tuossa arvot. Katodilla on 2k2 ja 25µF. Anodivastus 100k. Kytkentäkonkka 100nF. Hilavastus tässä tapauksessa 100k. B+ n.250V. Voin skannata koko preampin (EF86,12AU7, RIAA-korjaus, Baxandall-tone), jos kiinnostaa.
Toi URK on vieläkin ihan kelpo teos. Kannattaa lukea.
1.3.2007, 18:29 #70519HallenJäsenJoo vahvistin on käytännössä täysin hurinaton ilman etuasteputkia, jos tarkkaan kuuntelee saattaa jotain kuulua. Noilla nos 12AX7 putkillakin hurina on niin pientä että se ei kyllä häiritse.
Moro
Ootko muuten kokeillut “hyvällä” 12AT7 putkella?
Vai pilaisko vahvarin yleisilmeen?Mulla auttoi kerran yhden kitarapelin kanssa.
Taisin käyttää Mullardin 12AT7 putkea.4.3.2007, 15:57 #70520HallenJäsenJoo mietin noitten DC hehkujen tekoa etuasteeseen. Luovun ajatuksesta lähinnä sen takia kun halusin pitää vahvarin konehuoneen yksinkertaisena ja esikuviensa mukaisena. Eli ei puolijohteita tai muita uudenaikaisia osia. Tuossa linkissä puhuttiin uusien putkien hurinaongelmasta. Huomasin tuon kun vanhat nos putket (Philips) olivat huomattavasti hiljaisemmat kuin uudet putket joita laatikostani löysin. Pitää varmaan kokeilla jotain Mullardia tai Telefunkenia jos niillä saisi viilattua sitä vähääkin hurinaa vähäisemmäksi. Hinta ei tässä käytössä ole este koska nos putket varmaan kestävät pitkään.
MOI
Oletko kokeillut nostaa hehkun potentiaalin n.80V? Voihan sen hehujen tasasuuntauksen hoitaa vaikka putkella.Terve,
Nostin 35 voltista 78 volttiin ja GT12AX7 Mullard kopio sano sopparin irti. 😮
Luin jostain että 35-40v olisi hyvä.Tosin TUT3:ssa oli 75-100v muistaakseni.
Mulla on tässä Vibro-champ tyypin vibra ja tais olla just se etuputki jota vibrapiiri ohjaa hajota.
Tuli mieleen olisiko tämä bias tyypin vibra ollut syynä vai mikä? :- -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.