Epi Junior Combo MOD
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Epi Junior Combo MOD
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
5.11.2008, 14:32 #67727ndaanJäsen
Hei,
Ostin juuri Epiphone juniorin (versio 2). Siihen on vaihdettu GT'n putket, ei muuta. Mitä tuohon kannattaisi vaihtaa, että soundi ja teho paranisivat? Kauitin, muuntaja …?
En ole modannut ikinä putkivahvistinta joten ajattelin antaa ammattilaisen hoitaa asennukset. Ensin pitäisi kuitenkin tietää mitä osia ostaa tuohon.
Kiitos.
5.11.2008, 14:45 #78360harrykJäsen;)Jos ymmärrät englantia, käy katsomassa foorumia http://www.sewatt.com, joka on täynnä epin modeja ja tarinaa siitä mitä modeja kannattaa tehdä ja mitä ei. Rakensin myös itse epiä vastaavan HB:n GA5 vahvarin kokonaan uusiksi. Siitä löydät lyhyen jutun kotisivuiltani kohdasta Bluetone GAS eli http://www.bluetone.fi. Noiden lukemisen jälkeen voit miettiä kannattaako modata jotain vai olkenkaan koko konetta. t. Harry
5.11.2008, 15:09 #78361ndaanJäsenKiitos vastauksesta. Käyn lukemassa tuolta!
En tiedä onko juniori biasoitu putkien vaihdon yhteydessä. Miten tämän voi tietää?
Luulin, että ko vahvistin on on kova voluumiltaan, mutta tämä tuntuu puhuvan suht hiljaa. Täytyy vääntää volaa asentoo klo 12 ennen kuin tapahtuu jotain tuntuvaa. Normaalia?
5.11.2008, 16:06 #78362harrykJäsenKyse on katodibiasoidusta ns. single ended pelistä, jossa on yksi pääteputki kiinteällä katodivastuksella. Näitä katodivastuksia harvemmin vaihdetaan putken vaihdon yhteydessä. HB:n oma 8″ ämyri on surkea jos siihen yrittää ajaa yhtään volaa. Jos haluat ottaa riskin, hommaa parempi mökäri tuohon peliin, mutta äkkiä olet laittanut vaihto-osiin enemmän rahaa kuin uuteen toimivaan ja hyväsaundiseen peliin. Tein itse tuon oman muutoshommani lähinnä epätieteellisessä tutkimusmielessä tutkiakseni kannattako tuollainen muutostyö tehdä. Lopputulos on sama kuin talonrakennuksessa. On paljon helpompaa rakentaa uusi talo kuin korjata ja muuttaa vanhaa. M.O.T. t. Harry
6.11.2008, 15:34 #78363hellhoundJäsenHellou,
Olen rakentanut yhden Junior-nupin kokonaan uusiksi ja modannut useita muita hieman pienemmässä mittakaavassa. HarryK on varmasti oikeassa, että combona tuo on aika surkea, mutta nuppi on hintaansa nähden asiallisesti tehty ja melkoisen käyttökelpoinen laite. Mulla on parhaillaan huollossa yksi 70-luvun vibro champ josta on kaiutin jöötinä… Kohta saadaan varmaan kokemuksia 8″ parempilaatuisesta kaiuttimesta kunhan saa siihen uuden ämyrin hankittua.
Vahvistimesta saa aika hyvän pienillä muutoksilla;
— Isompi päätemuuntaja. Hammond 125ESE tai DSE. Olen itse käyttänyt pelkästään ESE:tä. Ei siis mitään champ-kloonimuuntajia. Raudan koko on tuossa ratkaiseva tekijä ja ei mielestäni kannata laittaa tilalle mojohintaista muuntajaa joka on saman kokoinen kuin alkuperäinen. Muuntajalla on suuri vaikutus…soundi muuttuu paljon selkeämmäksi ja auktoritettiä tulee enemmän.
— Vahvistin on aika tummasoundinen. Itse laitoin ekan vahvistusasteen jälkeisen megan (R6 tai R7, ei muista…) vastuksen tilalle potikan ja sen kaveriksi konkan(olisiko ollut 2nanoa…ei muista sitäkään). Potikka toimii tavallaan yläpään boostina, vaikutus ei ole huima, mutta se kirkastaa soundia sopivasti. Myös muita konkkia voi tarpeen mukaan vaihtaa.
— Potikka kannattaa vaihtaa parempaan. Alkuperäisillä on taipumus alkaa pitää ääntä.
—Putkivalinta on noin yksinkertaisessa laitteessa melkoisen tärkeä yksittäinen asia. (Hyviä NOS-pääteputkia kannattaa muuten etsiä vanhoista putkiradionraadoista… Monet Mullardit ja Telefunkenit ovet vielä ihan täydessä vedossa ;D)Monilla Junioria koskevilla sivustoilla pyritään saamaan koneesta enemmän säröä… mielestäni siinä mennään männikön puolelle aika pahasti. Hyvässä yksikanavaisessa vintagestyrkkarissa pitää olla riittävästi dynamiikkaa, että soundin saa puhdistumaan pelkällä volan säätämisellä. Sirinää ja särinää voi sitten tarvittaessa taikoa polkimilla (ei suositeltavaa :P)…
Voin tehdä muutokset vahvistimeesi jos kiinnostaa.
Petteri
20.12.2008, 14:57 #78364kjt63OsallistujaItsekin aloin modaamaan Valve Jr-nuppia kun halvalla sellasen sain. Tokihan rahaa varmaan uppoaa yhden UralTone Jr rakennussarjan verran ja lopputulos huonompi. Mielenkiitoinen vaan testata saako siitä miten parannettua omiin äänimieltymyksiin sopivaksi. Samalla voi tutkia eri komponenttien vaikutusta saundiin jne. Sitten voi vaikka kaivaa montun maahan ja tyrkätä koko projekti sinne, jos oikein pieleen menee. UralTone Jr kun on jo valmiina hyvä ettei sitä viitti alkaa modaamaan saati sitten roskiin heittämään. Sais vaan joskus sen kotelon rakennettua 😉
Aika kuumaksi laitettu tehdasasetuksilla BIAS. Anodihäviö (plate dissipation) oli mittauksilla 14,45w kun se varmaan pitäis noilla EL84 putkilla olla 12W?
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.