Ensimmäistä putkipeliä rakentamaan..
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Ensimmäistä putkipeliä rakentamaan..
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.1.2009, 12:56 #67832WespaJäsen
Tervehdys!
On tässä nyt jo jonkin aikaa tullut puuhasteltua sekä pedaalien että putkivahvistinten modailun kanssa, ja nyt alkaa sitten jo kutina ensimmäisen oman putkivahvarin rakenteluun olemaan aika suuri. Tarkoituksena olisi kasailla yhden 6V6-pääteputken nuppi kotisoitteluun. Seuraavassa listaa ehdottomista ja ei niin ehdottomista ominaisuuksista:
– pääte 1x6V6
– etunen 2x12AX7
– sarjaefektilooppi
– 2 polkimella vaihdettavaa “kanavaa”, toinen mahdollisimman kliininä pysyvä, toinen vissiinkin cascaded gain stage -tyyppinen (tyyliin Marshall Silver Jubilee, ymmärtääkseni tällöin riittää tuo kaksi etusputkea?)
– pelkkä 8 ohmin kaiutinulostulo riittää hyvin
– ei tarvitse olla standby-kytkintä eikä välttämättä edes yhtä tone-potikkaa kummempia sävynsäätöjä
– fixed bias (voi olla katodikin jos siihen on hyviä syitä)
– dioditasasuuntausEli tuollaista listaa. Oikeastaan vain efektilooppi on “must”, muista voi sitten tinkiä jos menee liian vaikeaksi. Olisiko ihan hullu idea lähteä esimerkiksi Epin Valve Juniorista modaamaan tuollaista, onko mitään toivoa saada mahtumaan niin pieneen koteloon? Jos jossain olisi jo valmis skema suht samanlaiseen peliin niin hienoa. HarryK:n Bluetone Lead Junior Tubea jo hieman silmäilinkin, se vaikuttaa aika samanhenkiseltä kuin mitä minulla on mielessä. Ajatuksia?
15.1.2009, 16:45 #79200harrykJäsenTuo Bluetone Dusty Roadin etuaste voisi sopia tähän tarkoitukseeni. Jos aloitetaan pääteasteesta voi todeta, että yleensä se on single ended-päätteissä aina katodibiasoitu mikä on yksinkertaisempi tehdä kuin fixed bias omine kytkentöineen. Aktiivi efektiluuppi vaatinee yhden oman ECC83-putken. Itse olen laittanut ns. köyhän miehen luupin eli pre out ja power in liitännät, joiden väliin voi kytkeä vempeleitä joiden nominaalitason pitää olla yleensä 0 dB luokkaa kun efektipedaaleissa se on yleensä luokkaa -15-30 dB. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä, että tuo mainittu luuppi ei ole sovelias normaaleille kitarapedaaleille niiden matalan signaalijännitetason takia. Marsun crunch-kanava ottaa 2 ECC83-putkea ja Deluxe/Twin-tyyppinen clean-kanava yhden ECC83-putken. Sävynsäädöt kannattaa mielestäni laittaa molempiin kanaviin sillä niistä aiheutuva lisäkustannus-/vaiva ei ole kovin iso. Kanavanvaihdon voi toteuttaa releillä ja jalkakytkimellä kuten DR:ssä tai sitten jollain vahvistimen etupaneelin kytkimellä. Tällaisen vahvistimen voi rakentaa DR:n etupäästä, etsiä netistä joku aktiivi efektiluuppi sen perään ja laittaa sen perään joku single ended 1x6V6-pääteaste Fenderin Champin tyyliin. Toimiva leiska on myös aika tärkeä asia varsinkin high gain etuasteiden suunnittelussa kuten tuo marsu-kanava on. t. Harry
15.1.2009, 22:08 #79201WespaJäsenNo niin, siinähän olikin jo paljon hyviä ajatuksia. Loopin pitää tosiaan olla bufferoitu, koska siellä pidän nimenomaan pedaaleja, räkkipelit eivät ole meikäläistä varten. 😉 Sävynsäädöissä ajattelin säästellä juuri tuon mahdollisen/todennäköisen tilanpuutteen takia, tarkoituksena kun olisi rakentaa aika kompakti nuppi, jos se vain suinkin on mahdollista. Nuo ehdottamasi etu- ja pääteaste olisivat varmasti ainakin soundin puolesta aika ideaalit, mutta entäs koko kakun, aktiiviefektiluuppi mukaan lukien, toteuttaminen kahdella etusputkella? Näin on nimittäin asian laita treenivahvarina käyttämässäni Hughes&Kettnerin Edition Tubessa, siinä on puhdas ja särökanava ja sarjaefektiluuppi sekä vain kaksi etusputkea. Soundikin on hintaansa nähden vähintäänkin ok. Skemaa en nyt tähän hätään löytänyt.
Tiivistäen, mielelläni toteuttaisin projektin jollekin valmiille pohjalle (kuten vaikka mainitun Epin Valve Juniorin) koska itse kotelon väsäämiseen minulla ei ole ambitioita. Tokihan isompiakin koteloja löytää käytettynäkin, mutta mutta.. Joku tuossa Valve Junnun kopassa vissiin sitten viehättää silmää, toki sitäkin pitää sitten “hieman” modailla enemmän omaan makuun sopivaksi.. ;D
15.1.2009, 22:31 #79202NimetönVierasMinäkään en kytkistä tuohon edition tubeen löytänyt. Mutta sen mitä muutamista kuvista näki, taitavat olla efektiluuppi jne. toteutettu ihan puolijohteilla, kuten hyvin monissa uudemmissa laitteissa. Ja taitaa tuon “kaksi kanavaa” olla kuitenkin semmoinen kehitelmä, että “särökanavaan” vain lisätään vahvistusaste(ita) väliin.
Jos haluat välttämättä kahdella etusputkella tuon toteuttaa… Noh. Neljä triodia on aika vähän. Täytyypä katsella jos tässä jotain keksisi.
15.1.2009, 23:12 #79203NimetönVierasPiirtelin nopeasti eräänlaisen konseptijutun joka näin äkkisältään (ja keskellä yötä) tuli mieleen. Täma EI ole mikään suunnitelma jonka voisi ottaa noin vain käyttöön, vaan ihan jonkinlainen hahmotelma siitä mitä olet nyt kertonut ja parhaimmillaankin vain suuntaa antava ideakyhäelmä. Ainakin itseäni helpottaa, kun ideat hahmottelee paperille.
Yhden 6AT6 putken lisäämisellä saisi tuon efektiluupin kuntoon. Tuossa bufferissa kun 12AT7 toimisi paremmin kuin 12AX7. Tämä myös sitten vapauttaisi yhden 12AX7 puoliskon efektiluupin paluuseen. En nimittäin usko, että tuosta tulee ilman sitä tarpeeksi signaalia päätteelle.
16.1.2009, 08:57 #79204moonshineJäsenEfektiloopin toteuttaminen puolijohteilla ei varmaan haittaa jos sen saa kokonaan ohitettua, sillä puolijohteilla ne efektitkin on tehty suurella todennäköisyydellä.
16.1.2009, 12:38 #79205mazaOsallistujaEfektiloopin toteuttaminen puolijohteilla ei varmaan haittaa jos sen saa kokonaan ohitettua, sillä puolijohteilla ne efektitkin on tehty suurella todennäköisyydellä.
Joskin helpompaa mun mielestä on lisätä tuonne se yksi putki, kuin ruveta kyhäämään esim. opareille soveltuvaa virtalähdettä, piirilevyä ja muuta.
16.1.2009, 12:42 #79206NimetönVierasJoskin helpompaa mun mielestä on lisätä tuonne se yksi putki, kuin ruveta kyhäämään esim. opareille soveltuvaa virtalähdettä, piirilevyä ja muuta.
Olen tässä kohtaa kyllä täysin samaa mieltä.
16.1.2009, 12:49 #79207moonshineJäsenTuo on kyllä täysin totta, tosin voisihan triodin korvata IRF820-mosfetillä, erityisesti jos lähtö on toteutettu katodiseuraajalla. Tämä olisi erityisen kätevää, jos vain yksi putkenpuolikas olisi käytettävissä efektilooppiin (esim. 2 triodia puhtaaseen kanavaan ja 3 särökanavaan sekä 1 efektiloopin perään).
16.1.2009, 13:27 #79208WespaJäsenVaikuttaakos tähän efektilooppiseikkaan mitään se että en tarvitse ollenkaan loopin ns. normaalia toimintaa eli jos siihen ei ole kytkettynä mitään niin se ohittuu? Käytännössä minulla on ihan aina loopissa jotain, jos ei efektispeduja niin sitten vähintään lyhyt piuha sendistä returniin. Näin siksi että ainakin noissa meikäläisen kahdessa sarjavalmisteisessa kombossa loopin plugit ovat suht heikkoa laatutasoa –> lähes aina jää joku plugin karva palautumatta ja seurauksena vahvistin rätisee ja paukkuu omiaan, jos siis mitään ei ole looppiin kytkettynä. En tiedä millä tavalla tuo loopin “ohitus” yleensä on toteutettu, mutta se on tosiaan meikäläiselle täysin turha ominaisuus, ja jos sen poisjättämällä pääsee helpommalla niin ehdottomasti niin kannattaa tässä tapauksessa tehdä..
16.1.2009, 16:50 #79209F-JagOsallistujaVaikuttaakos tähän efektilooppiseikkaan mitään se että en tarvitse ollenkaan loopin ns. normaalia toimintaa eli jos siihen ei ole kytkettynä mitään niin se ohittuu? Käytännössä minulla on ihan aina loopissa jotain, jos ei efektispeduja niin sitten vähintään lyhyt piuha sendistä returniin. Näin siksi että ainakin noissa meikäläisen kahdessa sarjavalmisteisessa kombossa loopin plugit ovat suht heikkoa laatutasoa –> lähes aina jää joku plugin karva palautumatta ja seurauksena vahvistin rätisee ja paukkuu omiaan, jos siis mitään ei ole looppiin kytkettynä. En tiedä millä tavalla tuo loopin “ohitus” yleensä on toteutettu, mutta se on tosiaan meikäläiselle täysin turha ominaisuus, ja jos sen poisjättämällä pääsee helpommalla niin ehdottomasti niin kannattaa tässä tapauksessa tehdä..
Tossa Voxissa näkyy takapaneelissa olevan kytkimellä loopin ohitus. En o kattonu kytkiksestä mistä kohtaa se sen oikaisee. Ehkä ihan vaan todellakin linja jatkuu kytkimen kautta ikäänkuin siis olisi suora piuha jakista toiseen. Saman asia varmaan on pyritty hoitamaan loopin sisäänmeno/ulostulojakeilla vaihtokosketinkärjin silloin kun ohituskytkin ei ole päällä, ja loopin jakkeihin ei ole laitteita kytketty.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.