Engl Screamer
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Engl Screamer
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
18.7.2008, 07:16 #67564skebabJäsen
Heti aluksi pitää sanoa, että olen ihan “uuno” näissä putkiasioissa, mutta onneksi on elektroniikka-alan koulutus ja “hyvä korva”.
Nyt tarvitsisin apuja putkivalintaan Engl Screamer Compoon. Vahvistimen soundi on mun korvaan luvalla sanoen aivan kamala, vaikka olen lisännyt laadukkaan lisäkaiuttimen (olen toki koittanut myös lisäkaiutinta yksistään). Vika on se, että soundi on jotenkin kireä ja joudun säätämään treblen ja midllen “ykköselle” kun käytän särökanavia, mikä ei sekään luonnollisesti kuulosta hyvältä. Sama ongelma ilmenee myös säröpedaalien kanssa. Lämpöä pitäisi saada lisää, eli kaiketi sitä kuuluisaa vintagea.
Mulla on toisena vahvistimena Fenkun HR Deluxe ja olen ollut siihen todella tyytyväinen sen jälkeen kun vaihdoin elementiksi Celestion Vitage 30:n. Nyt pitäisi saada soundia sinne päin, paitsi että Englillä on tarkoitus soittaa hiukan rankempia “sointuja”. Kiitoksia etukäteen.
18.7.2008, 09:17 #77069vasuJäsenMielestäni (kokemuksiin perustuen) eri merkkisten putkien saundilliset erot ovat niin pieniä että esimerkiksi “kireä” saundisesta vahvistimesta ei tehdä “lämmin” saundista vahvistinta. Puhuttaessa joidenkin putkien vaikkapa 12AX7A välillä “kireä saundinen” / “lämmin saundinen” tarkoitetaan saundi eroa toiseen putkeen saman tyyppiseen putkeen (12AX7A). Vahvistimen perus saundia ei muuteta vaihtamalla toisen merkkinen putki tilalle.
Engl Screamer tapauksessa voisi kokeilla vaihtaa 12AX7A/ECC83 putken tai putkien tilalle pienenpi gaininen putki 5751 tai 12AY7 joilla voisi olla vaikutusta saundin “lämpiämiseen”. 5751 ja 12AY7 ovat eri tyyppisiä kuin 12AX7A mutta käyvät suoraan 12AX7A putken tilalle.
Lisäyksenä: Eri merkkisten putkien välillä on toki eroja mikrofonisuudessa, häiriö herkkyydessä, kestävyydessä ja tottakai myös saundeissa (saundi erot vain hyvin pieniä ja joissain vahvistimissa erot kuuluvat paremmin kuin toisissa).18.7.2008, 09:40 #77070tvahalaOsallistujaPresence-ruuvin kiertäminen kokonaan vastapäivään tekee Engl-vahvaimissa aikamoisen vaikutuksen, eikä vaikuta kliiniin saundiin.
18.7.2008, 09:51 #77071skebabJäsenMitäköhän nämä sitten käytännössä tarkoittavat ?
V1(input-tube): ECC 83 / 12AX7, FQ Grade;
V2, V3: ECC 83 / 12AX7 selected;
V4: ECC 83 / 12AX7, standard;Eli lähinnä tuo FQ Grade ja “valittu”. Kaiketi tuo FQ on laadukkain, mutta mitä mahtanee käytännössä tarkoittaa (putkitiedot luonnollisesti engn omilta sivuilta)
Tuota presencea olen kyllä koittanut väännellä, mutta ei ole auttanut ainakaan vahvarin omalla säröllä. Pitänee koittaa vielä “purkeilla”
18.7.2008, 09:59 #77072NimetönVierasEli lähinnä tuo FQ Grade ja “valittu”. Kaiketi tuo FQ on laadukkain, mutta mitä mahtanee käytännössä tarkoittaa (putkitiedot luonnollisesti engn omilta sivuilta)
Ettei vaan olisi mainosmiesten juttuja…
T: skepsis ry.
18.7.2008, 10:35 #77073tvahalaOsallistujaEli lähinnä tuo FQ Grade ja “valittu”. Kaiketi tuo FQ on laadukkain, mutta mitä mahtanee käytännössä tarkoittaa (putkitiedot luonnollisesti engn omilta sivuilta)
Ettei vaan olisi mainosmiesten juttuja…
T: skepsis ry.
On tuo totta siinä mielessä, että nuo putket on testattu tiukasti mikrofonisuuden suhteen, highgain-kombo kun on.
18.7.2008, 11:00 #77074skebabJäsenJotta ei ihan pönttönä pidetä, niin toki “Tuota presencea olen kyllä koittanut väännellä, mutta ei ole auttanut ainakaan vahvarin omalla säröllä. Pitänee koittaa vielä “purkeilla”” tarkoittaa että kokeilla säröpurkkia + lo-gainia vahvarista… Tuskin tosin auttaa, koska kuten aiemmin kirjoitin, niin soundin ovat surkeat myös säröpurkeilla (samoilla jotka tuottavat todella mukavan soundin Fenkun kanssa).
Nythän joku saattaa kysyä, että miksi ihmeessä en tyydy pelkkään Fenkkuun… no siksi, että ei sekään ihan kaikkeen riitä ;D
18.7.2008, 11:06 #77075tvahalaOsallistujaEngl on mikä on… ei todellakaan saundinsa ole pyöreimmästä ja pehmeimmästä päästä. Siitä pitää, tai sille voi olla pahasti allerginen :).
18.7.2008, 11:26 #77076uraltoneOsallistujaOlen Vasun kanssa samaa mieltä että putkia vaihtamalla ei vahvistimesta tehdä eri vahvistinta. Merkitystä niillä toki on soundiin ja jos vaihdetaan eri tyyppii (12AX7->5751 tms) niin voi soundi muuttua paljonkin.
Omat kokemukseni kuitenkin Engl:stä ovat että ne soundaavat juuri tuolta mitä sanoit. Voin myös sen kertoa että saan paljon viestejä joissa kysytään miten saisi paranneltua Engl vahvistimien soundia. Ikävä kyllä on myös todettava että Engl:eissä on ollut paljon vikoja ja mikä ikävintä iso osa johtuu huonolaatuisista komponenteista (esim. elektrolyytit hajoaa alle parin vuoden ikäisinä!!). Tietysti aika halpoja nuo myös taitaa olla(?). Moni on varmasti eri mieltä soundi puolesta ja hyvä niin! Vahvistin pitäisi ensisijaisesti aina valita soundin perusteella.
Toivottavasti saat Engl:stä mieluisampaa soundia irti ja jos et niin ei kun verme torille 😉
Mukavia viikonloppua,
Mikko18.7.2008, 11:38 #77077skebabJäsenOlen Vasun kanssa samaa mieltä että putkia vaihtamalla ei vahvistimesta tehdä eri vahvistinta. Merkitystä niillä toki on soundiin ja jos vaihdetaan eri tyyppii (12AX7->5751 tms) niin voi soundi muuttua paljonkin.
Omat kokemukseni kuitenkin Engl:stä ovat että ne soundaavat juuri tuolta mitä sanoit. Voin myös sen kertoa että saan paljon viestejä joissa kysytään miten saisi paranneltua Engl vahvistimien soundia. Ikävä kyllä on myös todettava että Engl:eissä on ollut paljon vikoja ja mikä ikävintä iso osa johtuu huonolaatuisista komponenteista (esim. elektrolyytit hajoaa alle parin vuoden ikäisinä!!). Tietysti aika halpoja nuo myös taitaa olla(?). Moni on varmasti eri mieltä soundi puolesta ja hyvä niin! Vahvistin pitäisi ensisijaisesti aina valita soundin perusteella.
Toivottavasti saat Engl:stä mieluisampaa soundia irti ja jos et niin ei kun verme torille 😉
Mukavia viikonloppua,
MikkoKiitoksia (kaikille) ja pieni korjaus omiin löpinöihin; Okon Diablolla olen saanut “melkein hyvät” soundit, mutta se on kyllä pysyvässä parisuhteessa Fenkun kanssa ja toista en sentään osta ::) Palaamme asiaan tod. näk. ensiviikolla putkikaupan merkeissä, sillä G. Marxia lainaten “you bet your life”
T: Petteri
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.