Elementit vaihtoon – impendanssikysymys

Home Foorumit Kaikki muut Yleinen Elementit vaihtoon – impendanssikysymys

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    dolphinblue
    Jäsen

Olen vaihtamassa elementtejä 3×12 -kitarakaappiin. Koska kitaravermeiden kanssa ei ole aiemmin tullut nikkaroitua, tässä mieltäni painava kysymys:

Haluaisin kaapille 16 ohmin impendanssin yhdellä sisääntulolla, tai jos se on suhteellisen helposti toteutettavissa, kaksi sisääntuloa (16ohm & 8 ohm). Miten minun pitäisi piuhoittaa elementit, ja minkä impendanssin elementit kannattaisi ostaa projektia varten?

Neuvot ja diagrammit ovat erittäin tervetulleita! 🙂

dolphinblue
    Jäsen

Googlasin asiasta lisätietoa, ja vastaan tuli oikeastaan vain kaksi ehdotettua vaihtoehtoa kolmen elementin kytkemiselle 16ohmiin:

Kaksi 16ohmin elementtiä kytketty rinnakkain, ja sitten kytketään ne sarjaan kolmannen 8ohm elementin kanssa

tai

Kaksi 8ohm elementtiä sarjassa keskenään ja yksi 16ohm elementti niiden kanssa rinnakkain.

.

…jos olen ymmärtänyt oikein, ongelmana näissä kummassakin vaihtoehdossa on se, että tehot eivät jakaudu tasaisesti; 50% tehosta on aina kahdella elementillä ja 50% yhdellä.

Onko olemassa siis parempaa tapaa kytkeä kolme elementtiä 16ohmiin??

Olen myös miettinyt, että voisiko tämän ongelman kääntää eduksi vaikkapa käyttämällä kahta “herkempää” elementtiä, kuten esim celestion alnico blue bulldog tai greenbackit (50%), sekä yhtenä elementtinä (50%) jotain tehokkaampaa, kuten celestion vintage 30..?

Varmaan tämän ketjun lukeneista joku tietää enemmän kaiuttimien kytkemisestä kun minä..? Apua!

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.