EL84-kysymys

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    hellhound
    Jäsen

Omistamaani VOX AC30:n on joku huoltomies muinoin laittanut lisää sulakkeita niin, että päätemuuntajalle on kokonaan oma sulakkeensa ja lopulle b+-jaolle omansa. Päätemuuntajan keskiulosottoon kytketty sulake on hidas 200mA (kone vie suunnilleen 200mA lepovirtaa, joten sulake on valittu vähän alakanttiin). Sulake väsähti soittelun aikana. Kone hiljeni, ja putket alkoivat muistuttaa joulukynttelikköä. Olenko oikeassa olettaessani, että koska korkein jännite tässä tilanteessa oli suojahiloilla, alkoivat ne hoitaa anodin virkaa. ???  Loiste tuli putkien sisältä, ei anodeilta.

Petteri

hellhound
    Jäsen

Hei haloo…Kai tähän nyt joku osaa vastata…  😉

Tubeman
    Jäsen

Mä oon uhkarohkee ja vastaan!  😀

Joo,niin siinä on varmaan käynyt kuten arvelit,suojahila toimii “apu-anodina” kun putki toimii oikein.hehku on seurausta sen rakenteesta,
    sehän on “teräslanka spiraali” kun itse anodi on plootua.

Suojahilan rakenne on ällisteltävissä tuosta mun avatar-kuvasta.Tosin se ei taida tihrustamallakaan näkyä siinä hyvin.

hellhound
    Jäsen

Thanks man! Toi sulakkeen palaminen tapahtui valitettavasti juuri sen jälkeen kun löin koneeseen Amperexin NOS-pääteputket, joten hiukan huolestutti, mikä on vikana. Onneksi kone oli auki kun härdelli tapahtui, niin sain nopeasti virrat pois eikä suhteellisen arvokkaille putkille tapahtunut mitään peruuttamatonta. Tuossa ei ole hirveästi ajateltu kun koneeseen ylimääräisiä sulakkeita on laitettu. Täytyy vähän muokata niiden sijoituksia ettei toi tapahdu uudestaan. Voxissa on suojahiloilla on ainoastaan 100 ohmin vastukset joten virta pääsee aika vapaasti kulkemaan vikatilanteessa.   
    Petteri

Tubeman
    Jäsen

Ei varmaan ole pahitteeksi mitata ne vastukset tuon jälkeen,ja vaihtaa uusiin jos niiden arvot on muuttuneet.

okabass
    Osallistuja

MOI

Joo. Jos anodi “irroitetaan” jännitteestä, toimii suojahila anodina- niin kauan kuin toimii.

Toivottavasti suojahilat eivät vioittuneet: ne ovat aika herkät.  Minusta putkivahvistimessa on kaksi paikkaa, johon ei pidä laittaa sulaketta: Bias-  ja anodijännite. Eli B+ sulake joko AC-puolelle ennen tasuria, tai heti tasurin jälkeen.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.