Efektin kytkinpolkimen johdotus

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Efektin kytkinpolkimen johdotus

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Mikko Rintala
    Osallistuja

Terve!

Olen huoltamassa vanhan ELKA-merkkisen (vahvistimen ja kaapin kanssa samaa muotoilua olevan) efektiboksia. Alkajaisiksi olen vaihtamassa polkimen piuhaa ja liitintä. Itse laitteessa on 3 efektiä (vibrato, jousikaiku ja “dizzy-tone”, tämä ilmeisesti jonkun sortin fuzz) ja pedaalissa on/off-kytkin kullekkin (= 3 kytkintä). Yllätyin hieman huomatessan että piuhassa menee seitsemän johdinta, kuvittelisin että homma hoituisi vaikka neljällä. Huomasin, että myös omassa kitaravahvarissani (Fender Supersonic22) 3-kytkimisen pedaalin liittimenä on 7-pin DIN ja arvailen että kyseessä on joku menneiltä ajoilta standardiksi jäänyt systeemi ja siksi päätin postata kyselyn tähän ryhmään.

Itse olen ihan vasta-alkaja elektroniikkajutuissa mutta huomannut, että suurin osa ongelmista korjaantuu usein puhdistuksella ja potikoiden / kytkimien vaihdolla. Piuhaa ihmetellessäni ajattelin, että jos nyt joutuisin kylmiltään kasaamaan moisen kytkinpolkimen, olisi omilla tiedoilla homma varmaan helpoiten hoidettavissa niin, että ihan äänisignaali kulkisi polkimeen ja riippuen kytkimen asennosta reitittyisi efektien läpi. Tää kuitenkin tuntuu höpsöltä siinä mielessä, et ääni kulkee ylimääräsen lenkin ja altistuu häiriöille jne. En oo vielä tutkinut piuhaa sen paremmin, mutta ajatuksena on uusia sekin.

Olen hankkinut 6-pin XLR-liittimen, jossa seitsemäs pinni rungossa ja 4m suojavaipallista 8-johtimista piuhaa. Ilman suojaavaippaa olis saanut notkeempaa piuhaa mutta mietin et jos kumminkin se ääni siellä piuhassa kulkis niin eikö sillon ois hyvä jos GND menis suojavaipassa? Ajattelin kyllä testata tätä ihan koittamalla eri yhdistelmiä efektistä äänikortin inputtiin.

Postauksen varsinainen kysymys on siis että voiko siellä piuhassa kulkea äänisignaali vai millanen kytkentä siinä sitten on ja miks niin monta johdinta?

• Tätä aihetta muokkasi 3 vuotta, 4 kuukautta sitten Mikko Rintala. Syy: otsikon tarkennus
Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.