Efektiloopin lisäys Orangen vahvistimiin

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Efektiloopin lisäys Orangen vahvistimiin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #69010
    BlueNote
    Jäsen

    Moi. Monissa Orangen vahvistimissa vaikuttaisi olevan master-volume, joka on sijoitettu vaiheenkääntäjän jälkeen eli vaiheenkääntäjä on osa särösoundia. Mitä ootte mieltä, että näihin vahvistimiin modataan efektilooppi ennen vaiheenkääntäjää? Toimiiko soundillisesti?

    #87645
    moonshine
    Jäsen

    Ei se oikein toimi, koska tyypilliset efektilooppiin kytkettävät laitteet (kaiut, modulaatiot jne.) eivät useinkaan kuulosta hyvältä jos niitä särötetään, efektilooppia taas tarvii lähinnä kun haluaa lisätä efektiä vahvistimen etusen omaan särösoundiin koska puhtaan etuasteen kanssa efektin voi laittaa yhtä hyvin suoraan kitaran perään, kuten laitetaan myös erilaiset boosterit, säröt ja sen sellaiset. Toki voisit rakentaa uuden vaiheenkääntäjän pelkästään etuasteen osaksi, josta ottaisit (FET-)katodiseuraajalla matalaimpedanssisen lähdön ja saisit halutessasi tästä jopa balansoidun signaalin ulos (tosin signaalitason ja kaapeleiden pituuden johdosta siitä ei olisi suuresti etua, mutta sen saisi kuitenkin tehtyä yhden FETin hinnalla). Jos pääteasteessa on takaisinkytkentä niin tämäkään ei säilyttäisi soundia sellaisenaan ja toki se hieman muuttuu joka tapauksessa, mutta tulos olisi paljon parempi kuin jos kaiutettua ääntä särötetään rankasti vaiheenkääntäjässä.

    Jos ajattelen asiaa omasta näkökulmastani, en tekisi mitään efektilooppia vaan soittaisin vahvarilla sellaisella soundilla mikä siitä tulee ja hankkisin erikseen toisen vahvistimen jossa on efektilooppi valmiina, niihin sessioihin joihin sitä tarvisin. Loopin lisäämisessä on aina ongelmana se, että hyvään tarvii vähintään yhden tuplatriodin jota varten täytyy porailla reikiä ja tehdä uusia kytkentöjä. Orangen tapauksessa olisin ainakin huolissani tulevan vintage-arvon romahtamisesta, joten jättäisin modaukset peruttavissa oleviin komponenttimuutoksiin. Mutta kieltämättä kyseessä olisi melko vaativa modaus ja sikäli kiinnostava..

    #87646
    okabass
    Osallistuja

    Moi. Monissa Orangen vahvistimissa vaikuttaisi olevan master-volume, joka on sijoitettu vaiheenkääntäjän jälkeen eli vaiheenkääntäjä on osa särösoundia. Mitä ootte mieltä, että näihin vahvistimiin modataan efektilooppi ennen vaiheenkääntäjää? Toimiiko soundillisesti?

    Eikös joissain esim. Graphic M2 ole alkeellinen sellainen. Se on vain “echo”-nimellä. Ja muistaakseni send ja return on yhdessä stereo-jakissa.
    http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=1019

    #87647
    BlueNote
    Jäsen

    Eikös joissain esim. Graphic M2 ole alkeellinen sellainen. Se on vain “echo”-nimellä. Ja muistaakseni send ja return on yhdessä stereo-jakissa.
    http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=1019

    Tossa Graphic M2:ssa efektilooppi toimii varmaan ihan hyvin kun veikkaisin, että ton vahvistimen luonne on lähempänä puhdasta soundia kuin särötettyä.

    Tuli sellanen villi ajatus mieleen, että ottais efektilooppiin signaalin pääteastemuuntajan toisiosta ja returnin syöttäs vaiheenkääntäjälle mutta ongelma ois varmaankin saada vahvistin stabiiliks. Oon kyllä samoilla linjoilla siinä, että en lähtis modaamaan tällasia Orangen vahvistimia kun niiden luonne muuttuu sitten ihan täysin siitä mitä ne on suunniteltu olevan.

    #87648
    panman
    Osallistuja

    Tossa Graphic M2:ssa efektilooppi toimii varmaan ihan hyvin kun veikkaisin, että ton vahvistimen luonne on lähempänä puhdasta soundia kuin särötettyä.

    Moi! Riippuu nyt ihan siitä, mitä tuohon looppiin syöttää. Nauhakaiut(Echocordit, NG51)ei oikein toimi, ellei mene yhden tai mieluummin kahden asteen yli paralleelina. Tuolla lailla tulee liian kuumana efekti takaisin, eikä saa hyvää soundia aikaan.

    Tuli sellanen villi ajatus mieleen, että ottais efektilooppiin signaalin pääteastemuuntajan toisiosta ja returnin syöttäs vaiheenkääntäjälle mutta ongelma ois varmaankin saada vahvistin stabiiliks.

    Tuo tapa voi toimia jopa hyvin jollain tietyillä säädöillä ja voluumilla, mutta ei koko skaalalla, koska kyseessä on takaisinkytkentä. Jossain vaiheessa “söisi” efekti itsensä. Olen kyseistä joskus kokeillut Klangfilm/Siemens 6S Ela 2524a(vuodelta -56) vahvistimella. Olen sen modannut kitaravahvistimeksi, mm. takaisinkytkennät jouduin poistamaan. Siinä on 5V:n erillinen ulostulokäämi toisiossa. Muuntaja väliin tarvittin sovittamaan impedanssit. Koti-ja studio voluumeilla toimi hyvin Echocordien kanssa, mutta keikalle ei tuosta loopista ollut. Jotain hyvääkin: ei tullut hurinoita eikä sirinöitä, kuten muutoin tuppaa tulemaan.
    Esa

    #87649
    okabass
    Osallistuja

    Moi! Riippuu nyt ihan siitä, mitä tuohon looppiin syöttää. Nauhakaiut(Echocordit, NG51)ei oikein toimi, ellei mene yhden tai mieluummin kahden asteen yli paralleelina. Tuolla lailla tulee liian kuumana efekti takaisin, eikä saa hyvää soundia aikaan.

    Eikös se vanha oikea tapa ole kytkeä nauhakaiku yksinkertaisesti ennen vahvistinta. Näin ainakin kaikki tuntemani rautalanka-miehet tekevät. Eihän sen ajan vahvistimissa looppeja edes ollut.

    Mutta tuosta M2 skemasta. Niin tuohon kohtaan looppi kannattaisi laittaa. Oikeaoppisesti siihen täytyisi vaan lisätä yksi putki, esim 12AT7 tai 12AU7. Eli rakentaa putkilooppi. Esim. tälläinen:

    http://okabass.suntuubi.com/?cat=9&img=89
    Olisihan siitä siistimmänki saanut, tilaa oli vaan niin vähän. Toi on Kevin O'Connorin kirjasta.

    http://taweber.powweb.com/store/el_schem.jpg

    Dumbleator on myös hyvä looppi.
    http://music-electronics-forum.com/attachments/3697d1228381137-dumble-dumbleator-schematic.pdf

    #87650
    panman
    Osallistuja

    Kyllähän ne nauhakaiut on kytketty ja kytketään paljon vieläkin ennen vahvistinta, jolloin ne tulee sarjaan. Nuo edellämainitut loopitkin ovat sarjalooppeja, eli originaalisignaalikin menee efektin läpi. Se  tietenkin voi mennä ohittamalla monissa vempeleissä, mutta nauhakaiuissa se myöskin vahvistetaan. Siinä vaan vahvistuu turhaan myös puhinat ja muut metelit, kun taas paralleeliloopissa riittää useimmiten, kun vain kaiku vahvistetaan ja on luonnollisesti parempi sign./kohina suhde. Molemmilla tavoilla on hyvät ja huonot puolensa ja paralleeli on usein ongelmallinen syntyvien vaihevirheiden takia. Esim. on osoittautunut, että S65 ja S62 tuottavat hiukan eri vaiheessa olevan efektin etupäässä erilaisten vastakytkentöjen takia. Eli ei oo ihan helppoo sekään.
    Esa

    #87651
    okabass
    Osallistuja

    Kyllähän ne nauhakaiut on kytketty ja kytketään paljon vieläkin ennen vahvistinta, jolloin ne tulee sarjaan. Nuo edellämainitut loopitkin ovat sarjalooppeja, eli originaalisignaalikin menee efektin läpi. Se  tietenkin voi mennä ohittamalla monissa vempeleissä, mutta nauhakaiuissa se myöskin vahvistetaan. Siinä vaan vahvistuu turhaan myös puhinat ja muut metelit, kun taas paralleeliloopissa riittää useimmiten, kun vain kaiku vahvistetaan ja on luonnollisesti parempi sign./kohina suhde. Molemmilla tavoilla on hyvät ja huonot puolensa ja paralleeli on usein ongelmallinen syntyvien vaihevirheiden takia. Esim. on osoittautunut, että S65 ja S62 tuottavat hiukan eri vaiheessa olevan efektin etupäässä erilaisten vastakytkentöjen takia. Eli ei oo ihan helppoo sekään.
    Esa

    Ok. Toi O'Connorin looppi on tehtävissä myös rinnan/sarjaan loopiksi kytkimellä. Tuossa se on tehty vain sarjaan loopiksi.

    #87652
    moonshine
    Jäsen

    Hyvää kritiikiä on tullut, mutta tosiaankin efektit joita varten efektilooppi on tarpeen ovat niitä jotka eivät kuulosta hyvältä säröytyneenä. Reverbistä täydellä säröllä tuskin kukaan tykkää paitsi ehkä jossain noise-projektissa, nauhakaiun epäilemättä voi kytkeä vahvistimen eteenkin koska sen kaikuaika on niin pitkä verrattuna reverbiin ettei särö tee siitä siansontaa. Jollei tarvi efektejä jotka täytyy sijoittaa signaaliketjussa kohtaan jossa pääosa säröstä on tuotettu, ei tarvi efektilooppiakaan. Varsinkaan studiossa ei kannata käyttää looppia vaan sijoittaa huonosti säröä sietävät efektit signaaliketjussa mikrofonin jälkeen, ja yksinkertaisissa tapauksissa ne voi lisätä jälkikäteen digitaalisesti.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.