Efektii rakentelun aloitus

Home Foorumit Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse Kitaraefektit Efektii rakentelun aloitus

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Valtonen
    Jäsen

Hei.
    Ajattelin aloittaa uuden aiheen koska taas on alkanut kiinnostaa kitaraefektien rakentelu. Haluaisin tähän hyviä vinkkejä rakentelun aloittelijoille. Itselläni kolvi pysyy kädessä sen verran että 9v jännitteitä uskallan rakennella/yritellä. Olen yrittänyt tehdä jotain simpeleitä boostereita/distortion pedaaleja omaksi huvikseni, mutta lopputulos ei aina ole ollut tyydyttävä. Siispä neuvoa kysymään:

1: Tarvitaanko piirilevyä vai voinko juottaa tuollaiset perusboosterin n.10kpl osat “samaan kasaan” ; nyt kuulostaa tyhmältä, mutta olen käyttänyt pahvia osien sijoitteluun ja juottanut eri komponentien osat suoraan toisiinsa yhteen kytkentäkaavion mukaisesti. (pahvi on siis ollut vain väliaikaisena apuna), vai onko piirilevyllä joku tietty osuus eri komponenttejen toimivuuteen
    2. Kuinka tarkkana pitää olla plugiin vievien johtojen yms. laatujen suhteen (signaalihäviö)?
    3. Voinko aiheuttaa harmia vahvistimelleni näiden “efektien” testailusta?
    4. Ovatko yleisesti netistä saatavat kytkentäkaaviot luotettavia, eli toimivia?

okabass
    Osallistuja

1: Tarvitaanko piirilevyä vai voinko juottaa tuollaiset perusboosterin n.10kpl osat “samaan kasaan” ; nyt kuulostaa tyhmältä, mutta olen käyttänyt pahvia osien sijoitteluun ja juottanut eri komponentien osat suoraan toisiinsa yhteen kytkentäkaavion mukaisesti. (pahvi on siis ollut vain väliaikaisena apuna), vai onko piirilevyllä joku tietty osuus eri komponenttejen toimivuuteen

>>>>>>>>>>Vero-levy on ok pieniin kytkentöihin. Tietysti oikea piirilevy (PCB) on parempi.
    http://images.google.com/images?hl=fi&client=opera&rls=fi&hs=xOX&resnum=0&q=veroboard&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi
    Suosittelen unohtamaan pahvin. Toki voi, ja kannattaakin monasti piirtää ruutupaperille jonkunlainen selventävä kytkentäpiirros.  Se sellainen “risukasa” tai “harakanpesä” kytkentä ei ole kovin luotettava.

2. Kuinka tarkkana pitää olla plugiin vievien johtojen yms. laatujen suhteen (signaalihäviö)?

>>>>>>>>>>>>Tarkoitat varmaan jakkiin? Normaali, monisäikeinen kytkentäjohdin on ok. Jos tulee häiriöitä, niin sitten koaksiaalia. Uraltonelta saatava teflonpiuha on luksusta; kannattaa ainakin kokeilla. Minä pyrin käyttämään vain sitä.

3. Voinko aiheuttaa harmia vahvistimelleni näiden “efektien” testailusta?

Tuskin. Pahin mikä tulee mieleen, on jos 9VDC pääsee kytkentävirheen takia suoraan inputtiin.  Mutta sen kyllä huomaa, ja ottaa tuulispäänä virrat pois. Yleensäkin on hyvä käytäntö olla valmis ottamaan tarvittaessa heti virrat pois.

4. Ovatko yleisesti netistä saatavat kytkentäkaaviot luotettavia, eli toimivia?

>>>>>>>>>>Riippuu sivustosta. Nämä GGG, AMZ, GEO, GYRAF…ovat minusta varsin luotettavia.  Yleisesti sellainen sivusto, jossa on jonkinlaista FAQ, foorumi, jne osastoa, missä rakentelijat voivat ilmoittaa havaitsemistaan virheistä.

http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=Links

Valtonen
    Jäsen

kiitos vastauksista! Hienoa ettei heti aloiteta aloittelijaa tyhmistä kysymyksistä alaspainamaan…

Lisää kysymyksiä:

1. Kolvin kuumuus? Kuinka helposti rikon osia turhalla kuumentamisella?
    2. Mitkä välineet hyviä ja mitä tarvitsen? Itsellä Ok kolvi ja tinaa tietenkin, mutta mitä muuta yleismittari? onko hyötyä kun ei ole tietoa sähköopista.

3. Miten olette itse aloittaneet rakentelun? Hyviä kaavioita, joiden osat saatavilla helposti.

Itsellä alkoi kun katsoin perus-fuzz:in  sisään ja ymmärsin että hinnasta 80% on tyhjää, osien jälkeen. Sitten vain kouluelektroniikkan ja osia kyselemään. Kaksi helppoa boosteria tungin yhteen poksiin (kunnon on/off kytkimiä en silloin osannut etsiä, ja tuntui että ne olivat kiventakana  ::). Onneksi nykyään on netti 🙂 Toinen taisi muistaakseni toimi ja soundi oli siinä huono, toinen eh… Ei ollekaan. Ja kun ihan harrastusmielessä noita tein
    jäivät sille tielle. Mutta nyt taas kiinnostus kasvanut rakenteluun, huvin ja ehm… vähän talouden vuoksi.
    T: Antti

Nimetön
    Vieras

kiitos vastauksista! Hienoa ettei heti aloiteta aloittelijaa tyhmistä kysymyksistä alaspainamaan…

Lisää kysymyksiä:

1. Kolvin kuumuus? Kuinka helposti rikon osia turhalla kuumentamisella?

Tuo kuumuus vähän riippuu kai kolvaajasta ja tinasta. Lyijytön kuulemma vaatisi vähän suurempaa lämpötilaa. Itse käytän lyijyllistä tinaa ja perus piirilevyjuotoksissa 370'C ja sitten esim. kitaran maadoituksissa tallaan ja potikoihin 400'C noin suunnilleen. Osia en ole kolvilla käräytellyt kyllä enää vuosiin. Tai en ainakaan muista. 😀 Transistorit on kuulopuheiden mukaan vähän arkoja lämmölle, samoin kytkimiä on sulatettu. Mutta tokihan kaiken saa rikki jos liikaa lämpöä antaa.

2. Mitkä välineet hyviä ja mitä tarvitsen? Itsellä Ok kolvi ja tinaa tietenkin, mutta mitä muuta yleismittari? onko hyötyä kun ei ole tietoa sähköopista.

No yleismittari on kyllä ihan ehdoton. Etenkin jos vekottimet ei toimi. Ja tietty se että moista vempelettä opettelee käyttämään. Se ei ole vaikeaa. Joissain mittareissa tulee mukana hyvätkin ohjeet.

3. Miten olette itse aloittaneet rakentelun? Hyviä kaavioita, joiden osat saatavilla helposti.

Aloitin öbaut 7-vuotiaana kun isoisä opetti pariston ja taskulampun polttimoiden avulla rinnan ja sarjaankytkentöjä jne. perusteita elektroniikasta. 10- tai 11-vuotiaana ala-asteen puukäsityötunneilla sitten innostuin enemmässä määrin tinahuuruista. Koukussa ollaan siis vieläkin.

Melkein voisi uskaltaa sanoa, että kaikki osat on nykyisin helposti/melko helposti saatavilla. http://generalguitargadgets.com/ tuolla on projects osiossa vaikka mitä mistä valita. Kuvat on selkeitä ja ohjeet hyviä. Sivusto on tätä kirjoitettaessa alhaalla, mutta auennee siitä kyllä.

Mutta nyt taas kiinnostus kasvanut rakenteluun, huvin ja ehm… vähän talouden vuoksi.
    T: Antti

Hehee… Taloudellinen hyöty vähän tuppaa haihtumaan siinä vaiheessa kun efektivarasto ylittäää moninkertaisesti omat tarpeet, eikä kaveritkaan niitä enää halua nurkkiinsa. 😀

kapa21
    Jäsen

-Yleismittari jo aikaisemmin kuvatulla “piippi-toiminnolla” Eli esimerkiksi juuri tinasiltojen jne löytymisen helpottamiseksi, jne.
    -Satsaa kunnon tinaan. Aiheesta jo aiemmin ja muissa topiceissa.
    -Halvallakin kolvilla rakentaa, mutta itse olen huomannut että ilmoitettu teho ja lämpötila ei pidä halvoissa aina paikkaansa. Hetken tarvii kolvailla, että pääsee “sinuiksi” kolvin kanssa.
    -Itse olen saanut lähinnä rikki kytkimiä jotka ovat yllättävän herkkiä liialle lämmölle. Esim. diodeja juttaessani olen käyttänyt pientä hauenleukaa siirtämään lämpöä eikä palaneita ole tullut.
    – Nuot tinaimurit, jne helpottavat kummasti työskentelyä.
    -Karhuntassu tai vastava piirilevyjen ja juotettavien komponenttien hapettumien poistoon ja puhdistukseen.
    – Noista elektroniikkaliikkeistä saa hyvästi ohjeita piirilevyjen tekoon ja myös välineet siihen. Ainakin sp-elektroniikka Oulussa on hyvä paikka.
    – Itse olen rakennellut efektejä n. 5 vuotta ilman kummempaa koulutusta alalle, mutta kaikki oppiminenhan on lopulta itseoppimista ;D Susia on tullut lukematon määrä, mutta myös onnistuneita laitteita pyörii nurkissa. Ensimmäisiä laitteita en kehtaisi näyttää kenellekkään… Hyvä puoli efektien rakentelussa on, ettei saa rahallisesti kovin suurta vahinkoa aikaan. Rahallisesti ei ehkä sitten loppupeleissä pärjää kuten aikaisemmin mainittiin, mutta ainakaan itselläni ei olisi ollut varaa ostaa kokeiltavaksi niin monenlaisia efektejä mitä on tullut rakenneltua. Lopulta niista valikoituu ne muutamat mitä käyttää ja itseä miellyttää. Särölaatikoita olen rakentanut ainakin kymmenen, mutta käytössä on vain kaksi eniten mieluisinta.
    -Kari

placebo
    Jäsen

http://generalguitargadgets.com/ tuolla on projects osiossa vaikka mitä mistä valita. Kuvat on selkeitä ja ohjeet hyviä. Sivusto on tätä kirjoitettaessa alhaalla, mutta auennee siitä kyllä.

Minulla on yksi parannusehdotus GGG:n johdotuksiin. GGG:n kaveri kokoaa maat piirilevyn laitaan yhdeksi isoksi köntiksi ja vetää tästä yhden johtimen sisääntulojakin maanastaan. Itse teen niin, että kokoan maat sisääntulojakin maanastaan ja vedän tästä yhden johtimen piirilevyn maahan. Tällöin välttyy piirilevyn laidan isolta “juotosklöntiltä” ja koko johdotuksen saa siistimmän näköiseksi.

Nimetön
    Vieras

Minulla on yksi parannusehdotus GGG:n johdotuksiin. GGG:n kaveri kokoaa maat piirilevyn laitaan yhdeksi isoksi köntiksi ja vetää tästä yhden johtimen sisääntulojakin maanastaan. Itse teen niin, että kokoan maat sisääntulojakin maanastaan ja vedän tästä yhden johtimen piirilevyn maahan. Tällöin välttyy piirilevyn laidan isolta “juotosklöntiltä” ja koko johdotuksen saa siistimmän näköiseksi.

Tämä on hyvä pointti. Itse teen suunnilleen samalla tavalla. Minulla vaan on tapana vähän liioitella aina piuhojen pituudessa, joten siisteydestä ei kannattane mainita mitään. 😀 Pitää vaan katsoa ettei mikään piuha pääse jakkien sekaan. Tai sitten käyttää semmoisia umpinaisia jakkeja.

Valtonen
    Jäsen

No niin.. kiitos taas. Katselin noita sivuja tällainen osui silmään

http://fuzzcentral.ssguitar.com/fuzzface.php

Ja tuolta tuo What's Inside…The Silicon Years…

Kun ei ole noita germaaniumeja saatavilla, ainakaan minun tietääkseni.

The transistors that were used in these versions included: BC108C, BC183L, BC109, BC109C, and BC209C.
    ( esim.  http://www.yeinternational.fi/index.php?main=64&productCat=2127&productID=4182)
    Onko kyse samasta transistorista mikä kaaviossa, silicon?
    Miltä kaavio mielestänne näyttää, onko tarpeeksi helppo aloittelijalle/osia joita vaikeasti saatavilla?
    Muuta huomioitavaa?
    Parempia kaavioita aloittelijalle?
    T:Antti

Nimetön
    Vieras

Kun ei ole noita germaaniumeja saatavilla, ainakaan minun tietääkseni.

On saatavilla ihan helposti. Partcollakin on AC128 trankkuja. Hinta on 0,65e/kpl (alv. 0%). Ei mitään huippulaatua, mutta eipä vaikka 10 kappaleen tilaaminen konkurssiin vie. Ja noistakin varmaan 7-8kpl saa käyttöön helposti, eli ei ne kelvottomia ole missään nimessä.

Ja perus fuzz on vähän semmoinen (etenkin germanium) että se on helppo kasata, mutta yhtä helposti se soundi on sitten aikas… Noh, ei niin hyvä. Siinä kohdin astuu tuo trankkujen valinta/säätäminen kuvaan mukaan. Ja melkein jokaisella futseja rakentaneella onkin sitten oma vastaus siihen miten se paras mahdollinen soundi kaivetaan esiin. 🙂

The transistors that were used in these versions included: BC108C, BC183L, BC109, BC109C, and BC209C.
    ( esim.  http://www.yeinternational.fi/index.php?main=64&productCat=2127&productID=4182)
    Onko kyse samasta transistorista mikä kaaviossa, silicon?

Juu, sama on.

Miltä kaavio mielestänne näyttää, onko tarpeeksi helppo aloittelijalle/osia joita vaikeasti saatavilla?

Kovastihan tuo futsilta näyttää. Helpommalla (ehkä) pääset, kun etsit verolevy layoutin… Osat on ihan peruskauraa. Eikä efektipedaaleihin osien löytäminen vaikeaa ole, kiitos intternetin. Nyt ei ihan heti muistu mieleen yhtään efektiä joka olisi jäänyt rakentamatta siksi ettei osia olisi löytynyt. Toiset osat vaan on vähän kalliimpia kun toiset…  :-

Muuta huomioitavaa?
    Parempia kaavioita aloittelijalle?

Jaa-a… Eipä näin äkkisältään/aamutuimaan tule mitn mieleen.

Valtonen
    Jäsen

Saattaa olla aloittelija tyhmyyttä, mutta ajattelin aloittaa “omat suunnitteluni” juuri tuon verolevynsuunnittelusta. En tiedä onko hyvä idea, mutta mitä omalla tietämyksellä tiedän (tai en juurikaan tiedä!?!) että voisin yrittää  “suunitella/ajatella” eli siis katsoa kytkentäkaaviosta verolevy-osien asennukset . Tulisi edes pieni oma “kädenjälki”.  Vai pitäisikö sittenkin alkaa ihan alkeista ja kopioida osien suunnittelu netistä (saisihan siitäkin sen onnistumisentunteen jos efekti toimisi) ? Mitä mieltä olette?

(Yeah, kohta alkaa taas rakentelu, osat tilaukseen ensi viikolla(uraltonelta tietysti jakit ym…  😉 ) Ihan innoissaaan tästä uudelleen virinneestä harrastusinnosta ;D  Jospa vielä saisi toimimaan…

Niin ja…

Hirmuiset kiitokset vielä kaikille vastanneille!

Ja toivottavasti aloittelijantasonkin keskustelu jatkuu täällä… Eli jos vinkkejä tulee tietäjiltä niin tänne vaan…

(Olisi vielä hienoa jos tänne saisi lisää “dorkia” kyselemään tyhmiä, mistä ehkä joillekkin on jopa hyötyä, kuten minulle  😉 heh heh )

Niin ja taas…

raporttia tulee kun saan ekat kokeilut valmiiksi…

t.Antti

Valtonen
    Jäsen

Juu tekemällä oppii, toivottavasti. Tässä juuri selailin noita uraltonen web-kaupansivuja, kun olisi paljon tilattavaa (ja listaa pitäisi alkaa tekemään) ja silmiin osui:
    kanta transistoreille, 3 pinninen. Eli onko osa juuri se jonka tarvin jos nyt tilaan esim. viisi noita ac 128 trankkuja, että voisin vaihdella trankkujen välillä ilman juottelua, vai menenkö päätelmissäni ihan metsäään…

Valtonen
    Jäsen

Taas tein lisää “tutkimustyötä” itselleni että paremmin jotain ymmärtäisin (ennen kuin alkaa osia tilailemaan)… No niinpä niin, tuosta schemasta (http://fuzzcentral.ssguitar.com/fuzzface.php) , kuten monista muistakin puuttuu kokonaan päälle-pois kytkin. 3ptd, dptd, spdt? Ilmeisesti jotain mitä pitäisi tietää, mutta kun ei vaan…

http://www.harpamps.com/schematics/fuzzface.pdf  Täältä löytyi itse kytkimen kytkentä. (mutta lisäselvennystä kaipaan)

Toinen asia mitä tuossa ensiksi mainitusta kytkennästä en ymmärtänyt on potikoiden kasvu/arvo log vai lin.

Vastaan otetaan hyviä fuzz/muu helppo alusta loppuun schemoja…. 😀 . Alkoi tuo kytkimen sijoittelu oikeasti häiritsemään (vielä on usko kova että scheman pohjalta osaab layautin tehdä)
    T: Nim. Kyllä se tästä

okabass
    Osallistuja

MOI

Tuolla juttua.

http://geofex.com/Article_Folders/bypass/bypass.htm
    http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/articles/bypass.htm
    http://www.geofex.com/Article_Folders/Millenium/millen.htm

Potikoiden arvo ja tyyppi löytyvät kyllä parts list- osasta. Audio=log ja lin on vaan lin.  😉 Trimmeri yleensä (ellei aina)  lin.

Tässä ketjussa mainittiin kuinka kannattaa satsata laadukkaaseen tinaan. Millaisia ominaisuuksia sillä pitäisi olla ja miksi?

Niskanen
    Jäsen

Lyhyt vastaus: Osta tätä, tai vastaavaa 0,7mm paksua.  Itse olen käyttänyt molempia, sekä 1mm, että 0,7mm. Hyvin toimii. Vielä taitaa olla varastossa tuota. Rullalla pärjää pitkälle. Itselläni on 3 niitä 3 hyllyssä. http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=585

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.