Edcor CXSE25-4-5k

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    jounito
    Jäsen

Olen sommittelemassa KT88 SE päätettä. Mikael Abdellah's SE KT88. Tuommoinen päätemuuntaja on maailmalla kehuttu:  Edcor CXSE25-4-5k. Onko kokemuksia, ja mistähän noita saisi. Toinen vaihtoento Hammond 1628SEA. Comments?

-jouni-

aksial
    Jäsen

http://www.edcorusa.com/c/70/cxseseries    … itse olen tilannu tuolta jonkun verran muuntajia. Ei valittamista, hyvin toimivat.

aksial
    Jäsen

Mitä versiota aiot käyttää varsinkin poweri kiinnostaa.

jounito
    Jäsen

Täytyypä katsoa tuolta.
    Mitä tarkoitat versiolla. Onhan tuosta Abdellahin kytkennästä monenlasia virityksiä, minulla pikkasen usasta modattu suunnitelma, joss poweri Hammond 373BX.

aksial
    Jäsen

Juu versio tai viritys, itseäni alkoi tää kans kiinnostaan. Jollain foorumilla sanottiin ettei toimi ehkä ilman etusta, jää vaisuksi. Onko sulla skemaa heittää omasta virityksestä, originaalista ei ole muuten virtapuolen skemaa netissä.

jounito
    Jäsen

Tuosta KT88 – pääteputki SE:stä on minulla aika monta, ehkä n. 10 versiota piirrettynä. Etuasteputkina 6N2, 6N1, 6N1P, ECC88, 6922 etc. Osahan noista on samoja putkia kiina-, sovjet-, US- ja EU-versioina. Viimeisin kaavio on pelkistetyin; laita spostiosoitetta vaikka YV:nä, niin laitan kaavioita. Tästä voisin kyllä vaihtaa vielä mielipiteitä, ennen kuin alan koota osia yhteen.

Ulostulomuntajan valinnassa on ollut eniten miettimistä, koska sitä ei helposti voi vaihtaa. Tilasin nuo Edcor CXSE25-4-5k muuntajat jenkeistä. Etuasteputkivirityksiä voi modata helpommin, varsinkin kun noissa putkissa on kaksi triodia samassa kuoressa. Poweri on toki tärkeä, mutta jännitteitä voi jonkin verraan virittää passiivikomponenteilla. Minulla on hyllyssä tosiaan jo tuo Hammond 373BX, sekä joku 5Z3P (5U4G) tasasuuntaajaksi.

artosalo
    Jäsen

Tuosta KT88 – pääteputki SE:stä on minulla aika monta, ehkä n. 10 versiota piirrettynä. Etuasteputkina 6N2, 6N1, 6N1P, ECC88, 6922 etc. Osahan noista on samoja putkia kiina-, sovjet-, US- ja EU-versioina. Viimeisin kaavio on pelkistetyin; laita spostiosoitetta vaikka YV:nä, niin laitan kaavioita. Tästä voisin kyllä vaihtaa vielä mielipiteitä, ennen kuin alan koota osia yhteen….

Mikset laita skemoja tähän näkyville, niin olisi jotakin mistä keskustella ?

jounito
    Jäsen
    aksial
    Jäsen
    artosalo
    Jäsen

Sain skeman ja tein siitä LTspice simulaation.

Maksimi lähtöteho 4,7 W jolla särö 8,2 %. Tämä lähtöteho saavutetaan 1,0 Vrms tulojännitteellä.
    Teholla 1 W särö 3,8 % ja tulotaso 0,5 Vrms.
    Pääteputken katodivirta on 70 mA ja häviöteho 24,7 W. Lähtöimpedanssi 1,9 ohmia, eli vaimennuskerroin (damping factor) = 4,2.

33001.gif

Onko tästä tarkoitus tehdä kitaravahvistin vai HiFi ?

aksial
    Jäsen

On hurjat säröt, hifiä sen pitäisi olla, eikä tehot riitä kitaravahvistimeen 🙂 . Duoda duoda onkohan mitään tehtävissä säröjen suhteen.

jounito
    Jäsen

Tämähän onkin on mielenkiintoista, mistä hurjat säröt tulee. SE KT88:n soundeja on kehuttu foorumeilla.

KT88 biasointi, sitähän on helppo säätää?

artosalo
    Jäsen

Särö koostuu suurimmalta osin toisesta harmoonisesta ja n. 20 dB alhaisemmasta 3. harmoonisesta. Muut särökomponentit ovat vielä paljon pienemmät.
    Tällainen vahvistin voi olla miellyttävän kuuloinen säröstä huolimatta.

Säröjä voi kyllä laskea. Otetaan käyttöön jonkilainen vastakytkentä ja sen kompensoimiseksi vaihdetaan ensimmäinen putki suurempigainiseen, esim. 12AX7.

aksial
    Jäsen

Saiskos Salo tällaisen pienempi säröisen simuloitua, ja mitä siinä tulis muita hyötyjä.

jounito
    Jäsen

Jos tuo 3. harmoninen on 20db alle 2. harmonisen, soundi saattaa olla tosi makea. Aion kyllä tätä kokeilla. Säröjen minimointi putkivahvarissa ei ole järkevää (IMHO). 1-3 W on rajoilla tehojen suhteen, mutta herkillä kaiuttimilla tuo putkiwatteina riittää.

Jatketaan haarukointia, minullakin saattaa olla tuosta joillain muilla putkilla toteutettu etupää. Negatiivinen takaisinkytkentä, jolla säröjä leikataan, on myös toteutettu useassa versiossa, mutta tällä led – biasoinnilla NF ei onnistune. Täytyy laittaa klassinen vastuskytkentä etupään biasointiin.

Tässä yksi versio, tosin 6P3S pääteputkella.
    http://img822.imageshack.us/img822/1108/qnnh.jpg

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.