Echolette

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    hellhound
    Jäsen

Tulipa tällainen laite kunnostettua tällä kertaa:
    http://www.pixbox.fi/alb744975
    Kyseessä on Klemt Echolette B40N bassovahvistin 60-luvun alusta(ehkä -62). Laite on melkein suora kopio fenderin 5F6 bassmanista, mutta pääte on toteutettu ultralineaarisena ja EL-34-putkilla… Vahvistin oli aika resuisessa kunnossa kun sen hankin; Varsin hyväkuntoisen alkuperäistolexin päälle oli liimattu karseannäköinen musta neukkuvinyyli ja kotelon lohjenneet kulmat oli paikattu messinkisellä L-profiililla. Sähköpuoli oli onneksi jätetty rauhaan. Efektilenkin joku oli koneeseen rakentanut käyttäen käytännönläheisesti DIN-liitintä. ;D Vaiheenkääntäjän toisen puolen kytkentäkonkka oli ainoa rikkinäinen osa, se päästi pääteputken hilalle tasajännitettä joten toinen pääteputki oli kaputt.  Silmiinpistävää tässä koneessa on saksalainen työnjälki ja omalaatuiset(puolitoroidi?) muuntajien rautasydämet. Johdotus on tehty todella siististi. Vahvistimessa on mielestäni erittäin hieno soundi ja se muistuttaa paljon 62-bassmannia jolla olen soittanut aika paljon. Soundi on rapea, melko kirkas ja selkeä. Menee nätisti särölle, mutta puhdistuu hyvin kun kääntää volaa pienemmälle. Loistava country-vahvistin. (Nuppi on myynnissä hintaan 500euroa)

Petteri

harryk
    Jäsen

;)Onneksi olkoon saksalaisen perinnetietouden vaalimisesta. Nostan hattua tällaisille aktiviteeteille. Itse en ole enää aikoihin jaksanut kiinnostua vanhoista vahvareista ym. Mielummin kehitän vaikka skrätsistä jonkun uuden omaan mielipuoliseen ideaan perustuvan tekeleen (Bluetone Heartbreaker on tulossa joskus valmiiksi) kuin korjaan vanhaa. Tästä syystä ei ole noita putkivahvareiden huoltohommiakaan tullut tehtyä. Vanhan säilyttäminen on kuitenkin tärkeää, jotta jälkipolvet näkevät mitä oikea käsityö merkitsee ja saksalaiset ovat olleet siinä hyviä varsinkin sähköjohtojen vetopuolella. En tajua millä suoralla kulmalla kaikki heidän piuhansa on oikein vedetty, mutta jotain on vielä sillä saralla meikäläiselläkin opittavaa. t. Harry Bluetone 

hellhound
    Jäsen

En tajua millä suoralla kulmalla kaikki heidän piuhansa on oikein vedetty, mutta jotain on vielä sillä saralla meikäläiselläkin opittavaa. t. Harry Bluetone 

Noista johtonipuista on sitten kiva seurata oikeaa johtoa… 🙂 Vähänkin hämärässä noi kaikki hiuksenohuet johdot näyttää samanvärisiltä…

okabass
    Osallistuja

Tulipa tällainen laite kunnostettua tällä kertaa:
    http://www.pixbox.fi/alb744975
    saksalainen työnjälki ja omalaatuiset(puolitoroidi?) muuntajien rautasydämet. Johdotus on tehty todella siististi. Vahvistimessa on mielestäni erittäin hieno soundi ja se muistuttaa paljon 62-bassmannia jolla olen soittanut aika paljon. 

MOI

Ne muuntajat ovat ns. C-sydän muuntajia (C-core, löytyy googlettamalla juttua).

Työn jälkeä ei voi kuin ihailla noissa vanhoissa saksalaisissa koneissa. Minusta Klemtit ovat varsin rapeasoundisia koneita. Aivan aliarvostettuja esim. saman aikuisiin 7endereihin.

Niskanen
    Jäsen

Klemtit on hienoja pelejä. Itse en ole Klemtin vahvistimia tosin päässyt testaamaan, mutta aika edullisestihan niitä Saksasta saa. Vuotavat kytkentäkonkat on varmaan aika yleisiä niissä. Ainakin näyttivät joissain kuvissa olevan samaa tyyppiä kuin ko firman NG 51 S nauhakaiussa. Vahvistimet näyttävät olevan huoltoystävällisemmin kasattuja kuin nauhakaiut kolmine piriilevyineen. 🙂

Tubeman
    Jäsen

Klemtit on hienoja pelejä. Itse en ole Klemtin vahvistimia tosin päässyt testaamaan, mutta aika edullisestihan niitä Saksasta saa. Vuotavat kytkentäkonkat on varmaan aika yleisiä niissä. Ainakin näyttivät joissain kuvissa olevan samaa tyyppiä kuin ko firman NG 51 S nauhakaiussa. Vahvistimet näyttävät olevan huoltoystävällisemmin kasattuja kuin nauhakaiut kolmine piriilevyineen. 🙂

Meinasinkin just mainita tämän tapauksen kohdalta,nuo kuvissa näkyvät vaha-paperieriste konkat vuotaa todennäköisesti suurin osa niistä.

hellhound
    Jäsen

Joo, vahaeristeisiä (ERO) ovat. Kävin kaikki hilat läpi ja vain toiselle pääteputkelle pääsi vääränlaista jännitettä. Toi laite on aika helppo huoltaa, koska komponentit on sijoitettu piirilevyn juovapuolelle. Levykin on yllättävän pätevä…Yhden juovan jouduin korjaamaan. Vahvistin on oikeastaan marshall joka on tehty pari vuotta ennen ensimmäisiä marshalleja  ;D  Olen yllättynyt siitä, miten hyvältä laite kuulostaa vaikka onkin ultralineaarinen. Niillä (ainakin fendereillä) kun on vähän huono maine. Taitavat olla muualla syyt huonoon soundiin. DrZ Route66 käyttää ultralineaarikytkentää ja sen sanotaan olevan hyvä vahvistin. Tekisi mieli pitää toi itse, mutta ei noita opiskelijan tuloilla voi alkaa keräilemään. 

P

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.