Dual 1216 kunnostus (Salora LS 2000)
Home › Foorumit › Kaikki muut › Yleinen › Dual 1216 kunnostus (Salora LS 2000)
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.5.2008, 18:26 #67495TomskuJäsen
Eksyinpäs tänne foorumille ihan toisen asian johdosta, ja huomasin, että täällä on varsin asiantuntevaa porukkaa rekisteröityneenä! Juolahti sitten mieleen kysellä tästä levysoitinvanhuksesta. Kyseessä siis Saloran Stereo 2000 -järjestelmään kuulunut LevySoitin 2000, joka on itse asiassa Dualin malli 1216. Soitin on täysautomaatti ja levypyörävetoinen, kuten jatkajansa Dual 1225, joka tälläkin hetkellä pyörittää levyä lautasellaan.
Soitin ei puhahdakaan kun virtapiuhan iskee pistorasiaan. Mekaniikka kuitenkin toimii ainakin näin käsin levylautasta pyörittäessä. Veikkaisin, että moottori on hapettunut varastossa, se näytti hopeiselta väriltään värittyneen ruosteenoranssiksi, eli saanut kosteutta? Elektroniikka näytti muuten olevan ihan kunnossa, vaikka en pahemmin osaakaan näistä vehkeistä sanoa. Tuo soitin olisi mukava saada kunnostettua savikiekko-rpm:n takia. Jos tuo moottori todella on syypää tähän, niin saakohan moisia motoja vielä jostain varaosina? Onnistuuko niiden vaihtaminen ylipäätään tällaiselta elektroniikkaa huonommin tuntevalta? Tuosta 1225:stä tietysti saisi moottorin, mutta tarvitsen kyseisen soittimen toimintakuntoisena. Mitähän muuta kannattaa ottaa huomioon tuota soitinta kunnostaessa, mitkä osat mahtaa todennäköisimmin hajota ajan kuluessa ja saadessaan mahdollisesti kylmää ja kosteaa? Soitin on ollut nimittäin varastossa.
Pistän kuvia sisuksista jahka saan kamerani takaisin!
EDIT: Tää taitais olla sittenkin enemmän tonne Projektit-osastolle…
21.5.2008, 08:47 #76561TubemanJäsenTuossa mallissa lienee 4-napainen synkronimoottori ja pitkän seisonta-ajan jälkeen voi liukulaakerit olla jumissa.Voi olla että moottorin käynnistystä ohjataan katkaisimella joka on syytä katsoa ettei ole kypsähtänyt vuosien aikana.
21.5.2008, 10:49 #76562TomskuJäsenKiitoksia Tubeman mallikkaasta vastauksesta! Yritin etsiskellä tuosta moottorista jotain liikkuvia osia tai mahdollisesti sen näköisiä kappaleita, jotka olisivat hajalla.
Sikäli, että digipokkarini on maailmalla edelleen, niin astetta tasokkaampia kännykkäfotoja korvikkeeksi:
Onko tämä nelinapainen synkronimoottori?
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/Kuva000.jpg
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/Kuva001.jpg
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/Kuva003.jpgMielestäni en bongannut minkään sortin kytkimiä varsinaisesti tuosta moottorista. Osaako joku sanoa mitä nuo numerot tuossa ensimmäisessä kuvassa merkkaavat? Uskaltaako tuota moottoria purkaa tuosta pidemmälle, tai ylipäänsä pitäisikö se saada edes osiin? Seuraavassa kuvassa näkyy koko levysoitin.
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/Kuva002.jpg
Tuo ruskea mötti, johon virtapiuha tulee, avasin sen ja tutkin sisältöä, siellä oli tasan jokin vastuksen tai kondensaattorin oloinen kapistus. Soittimen rakenne vaikuttaa varsin yksinkertaiselta.
Onhan vehje mahdollista viedä ihan tuonne paikalliseen televisio- ja radiokorjaamoon, mutta kiehtoo oppia uutta ja ennen kaikkea oppia korjaamaan itse näitä vanhoja audiovempeleitä – muutenkin kun ovat suht mekaanisia ja ihmisten purettavissa, toisin kuin nykyvehkeet, joiden pelkkien kuorien avaaminen on jo työn ja tuskan takana..
21.5.2008, 13:50 #76563TomskuJäsenPannaanpas vähän parempia kuvia vekottimesta:
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/IMG_1085.JPG – Levysoitin ulkoa päin
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/IMG_1087.JPG – Moottorin ulkoiset merkinnät
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/IMG_1091.JPG – Moottorin ruoste
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/IMG_1095.JPG – Moottorin varsiOnkohan vika edes tuossa moottorissa? Minusta tuo moottorin virranotto on ainakin toimintakykynen. Kuvia:
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/IMG_1097.JPG – Levysoittimen “virtapiiri”
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/IMG_1098.JPG – EAD P18 72 8C
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/IMG_1101.JPG – Virtakytkin neulan levätessä
http://koti.kapsi.fi/~horpeli/dual1216/IMG_1102.JPG – Virtakytkin neulan ollessa levyllä –> Moottorille virtaaLisäkysymys: Voinko maadottaa soittimen itse?
21.5.2008, 14:17 #76564MurgoJäsenTuo konkka-kärkihässäkkä liittyy ilmeisesti moottorin käynnistämiseen. Palautuuko tuo strat-stop-vipu start-asennosta keskiasentoon kun sen päästää irti? Synkronimoottori kun ei käynnisty paikaltaan, joten käynnistyksessä sen on ilmeisesti toimittava asynkronimoottorina, mitä varten konkalla “tehdään” “kolmas” vaihe, jolloin saadaan käymään kolmivaihemoottorin tavoin, kuten yleensä yksivaihevirralla käytettävissä oikosulkumoottoreissa.
Tällöin kytkentä voisi olla sellainen että vipua on pidettävä start-asennossa kunnes moottori on saavuttanut lähes täyden pyörimisnopeuden, minkä jälkeen vipu vapautetaan ja moottori jää käymään synkronissa. Generaattorihammondeissa on muistaakseni vastaava systeemi tosin erillisellä “starttimoottorilla”.
Oletko koettanut virran kytkemisen jälkeen pyöräyttää soitinta vauhtiin? Jos vika on käynnistyskondensaattorissa, moottorin pitäisi käynnistyä “heittämällä” vähintään normaalipyörimisnopeuteen.
Tämä on siis taas ihan puhdasta arvailua, mutta tuo maininta synkronimoottorista sekä konkka- ja kärkisysteemi sai miettimään tällaista.
21.5.2008, 16:18 #76565Sissi A3JäsenAluksi voit tarkistaa, että verkkopiireissä ei ole katkosta ja moottorin kenttäkäämit ovat kunnossa. Mikäli nämä ovat kunnossa, irroita levylautanen ja tarkista välipyörä ja sen käyttövipujen toiminta. Sijoitin osan LS 2000 levysoitinkoneiston huolto-ohjetta sivuilleni osoitteeseen
http://www.hovirinta.net/Salora/alasivut/HIFI/SALORA_LS_2000.htm
21.5.2008, 18:35 #76566MurgoJäsenOk, eli kyseessä on asynkronimoottori, ei synkronimoottori.
22.5.2008, 07:25 #76567TubemanJäsenOk, eli kyseessä on asynkronimoottori, ei synkronimoottori.
Aika harvoin nämä moottorit on olleet syynä hyytymiseen,kuminen välipyörä tai jokin muu mekaaninen nämä hyydytti kun oli vuodesta toiseen
pyöritetty vinyyleitä.22.5.2008, 08:14 #76568lekaJäsenPyöriikö moottori herkästi käsin pyörittämällä?
22.5.2008, 13:15 #76569TomskuJäsenTuo konkka-kärkihässäkkä liittyy ilmeisesti moottorin käynnistämiseen. Palautuuko tuo strat-stop-vipu start-asennosta keskiasentoon kun sen päästää irti?
Tällöin kytkentä voisi olla sellainen että vipua on pidettävä start-asennossa kunnes moottori on saavuttanut lähes täyden pyörimisnopeuden, minkä jälkeen vipu vapautetaan ja moottori jää käymään synkronissa.
Se jää starttiin kuten pitääkin, ja palautuu keskiasentoon vasta kun lautanen on pyörinyt sen aikaa, että koneisto on tuonut neulan levylle. Ja ilmeisesti toimintaperiaate on juuri tuollainen kuin kuvasit: vipu on startissa, kunnes moottori on täydessä vauhdissa.
Oletko koettanut virran kytkemisen jälkeen pyöräyttää soitinta vauhtiin? Jos vika on käynnistyskondensaattorissa, moottorin pitäisi käynnistyä “heittämällä” vähintään normaalipyörimisnopeuteen.
Aluksi voit tarkistaa, että verkkopiireissä ei ole katkosta ja moottorin kenttäkäämit ovat kunnossa. Mikäli nämä ovat kunnossa, irroita levylautanen ja tarkista välipyörä ja sen käyttövipujen toiminta.
Kokeilin pistoke seinässä vääntää startille, ei inahdakaan. Yritin myös useasti pyörittää käsin lautasta, jotta moottori saisi alkukierrokset. Kokeilin myös irrottaa levylautasen ja katsoa, että välipyörä varmasti on kontaktissa moottorin varteen. Onnistuin myös näkemään pienestä kolosta soittimen pohjasta, että neulan ollessa levyllä pyörä on sekä varressa että lautasessa kiinni. Käämit ovat kunnossa ja mielestäni en nähnyt noissa sähkökytkennöissä mitään vikoja. Kummisetäni on sähkömies, ajattelin kysyä jotain virtamittaria tai vastaavaa lainaan, tai ylipäänsä häntä tutkimaan soittimen virtapiuhoja, että onko vika todella niissä. Sikäli, että laite ei vinkaisekaan kun virrat ovat päällä, niin voisi hyvinkin olla sähkövika?
Sijoitin osan LS 2000 levysoitinkoneiston huolto-ohjetta sivuilleni osoitteeseen
http://www.hovirinta.net/Salora/alasivut/HIFI/SALORA_LS_2000.htm
Kiitoksia tästä! Voi nimittäin tulla tulevaisuudessakin tarpeeseen.
Pyöriikö moottori herkästi käsin pyörittämällä?
Herkästi on todella huono sana tähän, jähmeä tai tahmea on sopivampi. Ryytynyt liike. Auttaisiko öljy? Noita käämejä tarkistaessa huomasin, että nuo vartta suorassa pitävät metallilevyt olivat oikein kunnolla ryyttääntyneet kiinni – tosin – kitkuttelin ne löysäksi eikä sillä ollut vaikutusta virtojen kytkennän jälkeen.
Mitähän tämän kanssa nyt oikein voi enää tehdä?
EDIT:
OHO! Tökin tota moottorin vartta vielä, ja se naksahti jotenkin. Nyt lautanen lähtee sähkövirralla pyörimään ilman avustusta!! En ole varma pyöriikö se täydellä nopeudella, mutta se pyörii!22.5.2008, 14:03 #76570NimetönVierasEDIT:
OHO! Tökin tota moottorin vartta vielä, ja se naksahti jotenkin. Nyt lautanen lähtee sähkövirralla pyörimään ilman avustusta!! En ole varma pyöriikö se täydellä nopeudella, mutta se pyörii!;D
Sekalainen näpertely, tökkiminen, puhaltelu, kallistelu ja heiluttelu on oikein hyviä korjaustapoja.
22.5.2008, 14:29 #76571TomskuJäsenTuntuu olevan 🙂
Seuraavaksi tarvii keksiä miten korjaan tuon neulan nostamisvivun. Se kun ei neulaa nosta ylös. Sen sijaan Startti nostaa neulan ihan normaalisti levylle. Tuosta Dual 1225:stä “korjasin” tuon neulanpalauttimen pumpulipuikon varresta leikatulla pienellä renkaalla, tarvii kehitellä samankaltainen patentti tähänkin. Pumpulipuikkoa kokeilin tähänkin, mutta tässä on hieman leveämpi metallitappi, jonka ympäri se pitäisi saada. Toinen vaihtoehto on saada jotenkin laskettua tuota vipua, mutta tämä onkin sit taas jo ihan eri ongelma…
Kiitos kaikille auttaneille!! Auttavaista ja hienoa, asiallista porukkaa sentään löytyy vielä jostain päin nettiä 😀
28.6.2008, 10:55 #76572TomskuJäsenOngelmia on nyt sekä Dual 1216:n ja 1225:n kanssa. 1216:n start-stop jumittaa stop-asentoon, ikäänkuin looppaa stoppaamista ikuisesti, jos stoppia painaa niin se tuo neulan normaalisti pois levyltä, mutta jättää levylautasen pyörimään ja neulan laskettuaan nostaa sen takaisin ylös, ikäänkuin se olisi edelleen levyllä ja “palauttaa” sen ja laskee. Eli lautanen pyörii ja neula nousee ja laskee koko ajan. Jos neulan vie manuaalisesti levylle niin se stoppaa sen heti ja jää taas nostamaan ja laskemaan sitä. Ei auta muu kuin virrat pois ja koneiston sörkkimistä.. Ilmeisesti joku rasva on vanhentuessaan tahmaantunut niin, että jumittaa stopin? Start toimii normaalisti. Eli stoppia ei voi käyttää. 1225:ssä taasen startissa on jonkinlainen kynnys ylitettävänä neulaa viedessä levylle, ja se ei tunnu jaksavan joka kerta työntää vartta tuosta kynnyksestä yli, eli 1225:ssä ei startti toimi, sen sijaan stop toimii.
Auttaisikohan jos kummankin soittimen koneistot puhdistaisi vanhasta rasvasta ja iskisi tilalle vaikka CRC:tä? Tuo on sikäli melko yksinkertaista mekaniikkaa, jota noiden soittimien sisään on sullottu, ja musta tuntuis loogisimmalta, että rasvat ovat vain vanhentuneet? Siellä on kuitenkin paljon liikkuvia osia, ja soitin toimii muuten, mutta osa automatiikasta jumittaa.
Vanhat laitteet ovat mukavia, harmi vain, että niissä ilmenee aina muutaman viikon välein jotain korjattavaa – kuitenkin sellaista, jonka voi itse fiksata, tai joka ei estä koko laitteen toimimattomuutta 😉
28.6.2008, 11:49 #76573okabassOsallistujaAuttaisikohan jos kummankin soittimen koneistot puhdistaisi vanhasta rasvasta ja iskisi tilalle vaikka CRC:tä? Tuo on sikäli melko yksinkertaista mekaniikkaa, jota noiden soittimien sisään on sullottu, ja musta tuntuis loogisimmalta, että rasvat ovat vain vanhentuneet? Siellä on kuitenkin paljon liikkuvia osia, ja soitin toimii muuten, mutta osa automatiikasta jumittaa.
MOI
Joo, mutta en käyttäisi tuohon perus CRC:tä.
Puhdista vanhat vaseliinit pois sytkäribensalla ja vaikka vanhalla hammasharjalla, vanupuikolla, rätillä jne. Sprayvaseliini ja esim. ompelukoneöljy voisivat olla hyvät voiteluun. Vaseliini vipuihin ym. “hitaisiin” osiin, ja öljy esim. moottorin laakeriin. Älä laita vaseliinia ja öljyä mihinkään muualle kuin liukupintoihin (vivut ja laakerit), sillä levinnyt öljy kerää pölyä ja voi mennä sellaiseen paikkaan missä tarvitaankin kitkaa. Sähköosiin esim. PRF “ruskea” tai vastaava kontakteihin tarkoitettu aine.28.6.2008, 15:52 #76574TubemanJäsenHyvä rasvanpoistoaine on autopuolen Bräkleen,parempiakin varmaan on ..
Äänivarren nosto ja laskulaitteeseen voi laittaa valkovaseliinia,sitä ainakin ASA:lla käytettiin.Nykyään tarvittaessa olen käyttänyt myös
videoihin tarkoitettua silikonivaseliinia,PARTCO Oy myy sitä.on tuubissa.Levysoittimissa kannattaa käyttää voiteluun samantyyppisiä aineita mitä niissä on alkuaankin käytetty,mikään ei ole niin mieltäylentävää
kuin esim moottorin akselin ympäriinsä linkoama öljy… 😀 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.