du-0-fuzz

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Tynkkynen Sami
    Osallistuja

Hezz,

Ensimmäinen itse tehty pedaali ja ensimmäinen fuzz jota olen kokeillut. Erittäin opettavainen rakennussarja, joka jätti sopivasti  selvitettävää itsellekin. Ei ollut liian valmiiksi pureskeltu vaan sopivasti haastetta mukana. Ajattelin että suomenkielinen apuoptio olisi ollut tarpeen, mutta kaikki sujui kuin legoilla leikkiminen! Toimiva tuli kerralla. Maalasin kotelon spray-dippaamalla ja potikoiden tappeihin istutin mutterit. Ainut kohta jossa meinasi tulla ongelma oli virtaliittimen johdotuksen ja octave-kytkimen ruuvin välinen oikosulku.

Haluaisin ymmärtää pedaalin toimintaa syvällisemmin. Mitä linkkejä suosittelisitte yms. mistä pääsisi alkuun polulla. Mikäli on mahdollisuuksia modata kyseistä piiriä esim. assymmetrisempään säröön ja oktaavia enemmän korostavaan suuntaan olen kiinnostunut.

Edit: Tutkiskelin shemaa oikein luupin kanssa ja huomasin, että tuossa on yksi 500k potikka (paketissa oli 4 kpl. megasia l. korvattu 500k/imegalla), kuinkahan tuo vaikuttaa kokonais säädettävyyteen?

Olisiko mahdollista korvata gain potentiometrit logaritmisilla, jotta saisi enemmän säätövaraa matalille säröille?

Entä diodien sarjaankytkentä?

Tiedon jano on valtava 80

Veema
    Jäsen

Ensimmäiseksi tulee mieleen oktaavipuolen diodeiden vaihtelu. Nyt ne ovat germaniumiset. Pii-diodit tiukentavat säröä/päästävät enemmän ääntä ja korkeampia taajuuksia. Kokeile myös ledejä, sillä nehän ovat tunnetusti diodeja. Asymmetrinen testausvaihtoehto olisi eri diodit rinnan. Myös diodiluuppi (Samaan linjaan rinnalle vastakkaissuuntainen diodi) tulee mieleen. Testaile myös oktaavipuolelle eri transistoreita, esim BC183 tai BC108. Itsehän näitä en ole tehnyt Du-o-futsiin, mutta kiinnostaisi. Big Muffiin olen tehnyt monia diodi-modauksia ja väittäisin, että niillä on dramaattisin vaikutus soundiin.

Kun rakensin lootan, niin multa alussa pamahti ulostulosta polyesteri konkka. Pedaali toimi ja soundi oli tosi auki. Soi kovaa ja hyvin! En tiedä kulkiko virrat liikaa, sillä IC meni muutaman kuukauden jälkeen. 🙂

Tuolla potikan arvolla ei ole mitään väliä. 1M on yli 500k, joten saavutat halutun arvon ja enemmän.

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.