DSP
Home › Foorumit › Kaikki muut › Asian vierestä › DSP
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
13.11.2008, 14:47 #67620Sissi A3Jäsen
Tämä menee kyllä putkivahvistimista varsin kauas, mutta liittyy mutkan kautta audioon. Olen tehnyt digitaalisen signaalinkasittelyn opetukseen luentoprujun, jonka sijoitin kotisivuilleni osoitteeseen
Kopioikaa osoite leikepöydän kautta. Prujun koko on n. 13 Mt ja n. 500 sivua pdf:nä. Tästä voisi saada ajatuksia hiukan toisenlaiseen audiotekniikkaan.
14.11.2008, 06:08 #77525TubemanJäsenEipä käy kateeksi alan opiskelijoita,joskus aikana ennen digitaalista signaalinkäsittelyä oli laitesuunnittelu ja kaikki näihin liittyvä huomattavasti rautakeskeisempää,jos nyt ei mukaan lueta perinteisiä digitaalilaitteita joissa ei ollut softan pätkääkään.
Esipuheessa oli hyvä toteamus,samaa joskus itsekkin miettinyt:Oppimateriaalien hankala luettavuus,jotkut opukset vain on todella kuin
seinästä reväistyjä,en nyt muista jotain kirjaa nimetä suoraan mutta on selvästi jotkut kirjoittajat ajatelleet varmaan selkeästi asiaa kirjoittaessaan,ja kirjoittaneet vain 3/4 ajatuksistaan paperille.Ilmeisesti sen takia olenkin kontrolleri ohjelmoinnissa täysin torvi .. 😀14.11.2008, 14:09 #77526Sissi A3JäsenDSP:n tarkoitus on korvata transistorit (ja putket) softalla. Sillä voidaan toteuttaa paljon sellaista mikä ei ole mahdollista analogiatekniikalla. DSP on varsin teoreettista ja monessa oppilaitoksessa sitä opettavat matemaatikot (itse olen Tampereen teknillisen yliopiston signaalinkäsittelyn laitoksen kasvatteja). DSP on siitä mukavaa, että hyvä teoria on sama kuin hyvä käytäntö.
Oppikirjoja ei monessa tapauksessa ole tehty opiskelijoille vaan toisille opettajilla.
14.3.2009, 09:15 #775276s33sJäsenMoi!
Olen tässä lueskellut prujuasi ja palautellut mieleeni asioita joita on tullut opiskeltua viimeksi aivan liian monta vuotta sitten ::)…
Täytyy sanoa että sinulla on ollut varsin kunnianhimoinen tavoite kun olet yrittänyt laittaa DSP-tekniikan suomennettuun, mahdollisimman ymmärrettävään muotoon. 😮
Olet tuonut matskusi julkisuuteen minun kannaltani mitä mainioimmalla ajanhetkellä, koska DSP-tekniikalle olisi käyttöä seuraavassa rakenteluprojektissani… (Kourallinen Microchipin dsPIC-kontrollereja sekä MikroElektronika:n valmistama protolauta on tuossa jo odottamassa ;).
Tällä hetkellä olen lukenut matskuasi vajaat 100 sivua ja aika hyvältä näyttää. Muutama seikka kirjassasi on valitettavasti jäänyt “kiusaamaan”…
Miten on? Oletko avoin parannus- ja korjausehdotuksille (kyllä, olen niin härski ja väitän löytäneeni materiaalistasi myös asiavirheitä :-[) vai onko kirjasi “valmis”? Voisin pistää kommenttini tulemaan haluamassasi muodossa, jos kiinnostaa. Julkisella foorumilla en luonnollisestikaan halua niitä ruotia.
Tervisin,
Timo14.3.2009, 16:44 #77528Sissi A3JäsenKäytin alkujaan englanninkielistä materiaali kunnes totesin kielen olevan selvästi oppimista vaikeuttava asia. Olen yrittänyt karsia matematiikan minimiin kuitenkin säilyttäen käyttökelpoisuuden suunnitteluun. Olen käyttänyt teksteissä ns. navigaatiovärejä. Keskeinen sisältö on punaisella. Kaavojen johdot ovat vihreällä ja todistukset sinisellä. Myös esimerkit ovat sinisellä ja small talk mustalla. Suodatinsuunnitteluosuus on kirjoittamatta lopulliseen muotoon. Pruju ei siis ole valmis ja asiavirheet korjataan. Ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen
raimo(at)hovirinta.fi
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.