Digi tallentimet

Home Foorumit Kaikki muut Asian vierestä Digi tallentimet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #67359
    Hans
    Jäsen

    Moi
    Kysyisin minkälaisia kokemuksia tän foorumin käyttäjillä on kyseisistä tallentimista.
    Olen käsittänyt, et kannattaisi ostaa kovalevy (HD) tallennin?
    Kuitenkin kortti tallentimia sais parisataa halvemmalla, esim. CF-kortille tallentavia, ja ehkä vielä edullisemmin Rolandin zip-kortille tallentavia?
    Mulla on ollu Zoomin kortti tallennin pari vuotta, ja se on toiminu siinä mittakaavassa, kun olen tarvinnut.
    Nyt pitäs ostaa tallennin, johon pystys ajaan vähintään 4, mut mielummin kuutta raitaa yhtäaikaa. En tarvi mitään mikasaus tai masterointiohjelmia, koska suoritan kyseiset toiminpiteet studiossa.
    Mä oon miettiny fostex mr8, fostex mr8hd, ja rolandin vs 840, onko kellään kokemuksia kyseisistä vekottimista?

    Hans

    #75464
    Niskanen
    Jäsen

    Juma, että oon ollu vissiin aamulla jäässä… :-[ :-[ :-[ ;D

    #75465
    villeristi
    Jäsen

    tolla topfieldilla on tuskin pärjää keikka-äänitys käytössä vaikka hyvä dikiboksi varmasti onkin… ; )

    #75466
    Hans
    Jäsen

    No, mä pähkäilin, et 4-raitaa pitää ottaa sisään samanaikaisesti, et saa kunnon rumpusaundit. Et Fostex mr8hd tulee kyseeseen.

    Hans

    #75467
    villeristi
    Jäsen

    Juma, että oon ollu vissiin aamulla jäässä… :-[ :-[ :-[ ;D

    Sitä sattuu…

    #75468
    kapa21
    Jäsen

    No, mä pähkäilin, et 4-raitaa pitää ottaa sisään samanaikaisesti, et saa kunnon rumpusaundit. Et Fostex mr8hd tulee kyseeseen.

    Hans

    Tuota tuota… Jos ihan muita kuin demo- tai jazzsaundeja haluat, niin tuo 4 raitaa rummuille ei välttämättä riitä. Jazzille riittää periaatteessa hyvä stereopari, mutta näihin nykymusiikin(kotkotuksiin) lähimikityssaundeihin tarvitaan sitten enemmän. Itse suosittelen vähintään kahdeksaa raitaa yhtäaikaa ja kovalevytallenninta. Tuossa kahdeksassa raidassa riittää esim. 7 rummulle ja yksi bassolle yhtäaikaa. Eli jokaiselle rummulle yksi mikki(perinteinen setti) ja kaksi overhead käyttöön. Perfektionistit käyttävät sitten lukematonta määrä mikkejä rummuissa. Perusteena tuohon kovalevyjuttuun on kohtuullinen toimintavarmuus ja ominaisuuksien määrä. Itse olen käyttänyt Bossin 16 raitasta. Ihan hyvää jälkeä saa aikaan silläkin, mutta kaikesta huolimatta tulee raidat siirrettyä tietokoneelle ja miksattua siinä. Jos haluat siirtää koneelle raidat niin tallentimessa olisi hyvä olla mahdolisuus siirtää ne digitaalisesti esim. usb:n kautta. Tuo zip-formaatti oli aikaisemmassa koneessa eikä ollut kovin toimintavarma. Paljon erilaisia häiriöitä ja jopa täysin toimimattomia levykkeitä. Juuri kun bändi on tehnyt SEN otoksen biisistä, niin levy tekee tenän…
    Tietysi budjetti sanelee aika paljon.

    #75469
    uraltone
    Osallistuja

    Tuota tuota… Jos ihan muita kuin demo- tai jazzsaundeja haluat, niin tuo 4 raitaa rummuille ei välttämättä riitä. Jazzille riittää periaatteessa hyvä stereopari, mutta näihin nykymusiikin(kotkotuksiin) lähimikityssaundeihin tarvitaan sitten enemmän.

    Minun näkemykseni ja kuuntelutottumuksien mukaan stereopari riittää aika moneen musaan. Myös rock puolella, mutta sitä kliiniä, hengetöntä, yli prosessoitua (jne) nykypäivän radiosoundia ei näin saavuteta. Miksi tehdä samat virheet kuin valtavirta? 😉

    Mikko

    #75470
    kapa21
    Jäsen

    Tuota tuota… Jos ihan muita kuin demo- tai jazzsaundeja haluat, niin tuo 4 raitaa rummuille ei välttämättä riitä. Jazzille riittää periaatteessa hyvä stereopari, mutta näihin nykymusiikin(kotkotuksiin) lähimikityssaundeihin tarvitaan sitten enemmän.

    Minun näkemykseni ja kuuntelutottumuksien mukaan stereopari riittää aika moneen musaan. Myös rock puolella, mutta sitä kliiniä, hengetöntä, yli prosessoitua (jne) nykypäivän radiosoundia ei näin saavuteta. Miksi tehdä samat virheet kuin valtavirta? 😉

    Mikko

    niinpä. Se on ihan kiinni siitä mitä haluaa. Mutta ei useamman mikin käyttö tietysti aina tarkoita yilprosessoitua saundia. Vaikka nykypäivän kappaleet aika usein ovatkin juuri sitä. Kovasti kompressoitua; soittimet erottuvat huonosti ja soi tuhdisti vaikka mummon monomankassa. Minusta kaikkein rumimman kuuloista nykypäivinä on tyyli laittaa ne tilamikit rummuille kaiken muun lisäksi ja kompressoida ne sitten aivan lyttyyn. Joka ainoaa musiikkityyliä-tai kappaletta- ei ole tarkoituksenmukaista tehdä samalla tavalla. Oli se sitten stereoparilla tai 100 mikillä äänitetty.
    Kari

    #75471
    hellhound
    Jäsen

    Kuunnelkaapa herrat Daniel Lanoisia…Hienoja soundeja valtavirralle naureskelevaa minimalismia…

    #75472
    Hans
    Jäsen

    Niin, olisi tietenkin ollut aiheellista kertoa minkä tyyppisestä musasta on kyse niiden rumpujen ja muiden instrumentien äänityksessä. Kysymys minun kohdallani ei ole valtavirrasta, ehkä marginaali ryhmä voi tulla kysymykseen. Ajatus on heittää betonimyllyyn Bowie, Iggy Pop, Zeppelin, ja suomi iskelmä, ja siltä pohjalta alkaa vääntää kuraa.

    Hans

    #75473
    villeristi
    Jäsen

    toi zeppelin+suomiturve kuulostaa suht mielenkiitoiselta proggikselta ; )

    #75474
    uraltone
    Osallistuja

    Niin, olisi tietenkin ollut aiheellista kertoa minkä tyyppisestä musasta on kyse niiden rumpujen ja muiden instrumentien äänityksessä. Kysymys minun kohdallani ei ole valtavirrasta, ehkä marginaali ryhmä voi tulla kysymykseen. Ajatus on heittää betonimyllyyn Bowie, Iggy Pop, Zeppelin, ja suomi iskelmä, ja siltä pohjalta alkaa vääntää kuraa.
    Hans

    Minusta tämä kuulostaa siltä että digikamat pitää heittää mäkeen ja ottaa vanha kunnon neliraituri esiin ;D

    #75475
    FLJORMAR
    Osallistuja

    Minusta tämä kuulostaa siltä että digikamat pitää heittää mäkeen ja ottaa vanha kunnon neliraituri esiin

    .

    Olisiko tässä “vintage” tai sitten “retro” nauhureiden uusi tuleminen? Täytyykö niitä alkaa tekemään samoin kuin “vanhoja” putkivahvistimia??
    Itse hommasin äänikortin ym. laitteet. Opettelin käyttämään Reaperia (siis vain perusteet). Jotain sain äänitettyä ja jopa masteroitua, mutta.. Kun olisi pitänyt muuttamaan bassorummun taajuutta, lisätä plugeja ja VTS ym kiinnostus lopahti. Ohje kirja oli yli 300 sivua ja suurin osa tekstistä meni kaljuni yli. Pitkään kyllä etsin vanhaa kelanauhuria, koska tarkoituksena oli tosiaan tehdä blues bändimme demo nauha. Tuolla digitaalisella käsittelyllä saadaan melkein kaikki kuulostamaan (samalta) hyvältä jos osaa siis käyttää laiteita (en tarkoita soitinta). Eikö musiikin pitäisikin olla persoonallista, siis kaikkineen virheineen? Jos bassorumpu poikkeaa 0,01s rytmistä on se väärin soitettu! Voihan juma… Siis paras äänitys on meillä otettu 2 mikillä suoraan livenä. Tähän olisi kyllä riittänut vaikka c-nauhuri.

    Miten Mikko on, laitatko kelanauhuri rakennussarjan työnalle? ;D 

    #75476
    hellhound
    Jäsen

    Tämän likin olen laittanut tänne ennenkin… http://www.kolumbus.fi/vesa.lempiainen    Hienojen kitaroiden lisäksi veskulla on myös 16-raitaisen (ANALOGISEN)otarin ympärille rakennettu kotistudio…Otapa yhteyttä… olen itse äänittänyt kyseisellä otarilla jonkin verran ja on se aika eleganttia… 😉

    #75477
    kapa21
    Jäsen

    Moi
    Minusta tässä on nyt hieman samoista asioista kysymys, kuin monesti noiden kitaroiden/vahvistimien kanssa. Eli kuin saan jonkin tietyn vehkeen, niin soitto kuullostaa Hendrixiltä, jne. Jos kuitenkin puhutaan ihan tavallisen harrastajan laitteista(hintaluokassa 200-2000) niin kyllä noilla Digi-vehkeillä saa ihan retron kuuloista aikaan. Humpasta heviin aivan takuuvarmasti. Noita vanhoja analogi kompuroita, EQ, mikkietuasteita olisi tietysti kiva käyttää, mutta harvalla niihin on oikeasti varaa tai mahdollisuutta. Ja onko tulos harrastelijapohjalta sen kummemman kuuloinen; epäilen vahvasti. Suurin osa hyvästä saundista ei tule prosessoimalla, vaan hyväsaundisilla vehkeillä, hyvällä soitolla ja kunnon pohjatyöllä, eli äänitysvaiheen kokeiluilla ja hakemisella. Lisäksi mikit vaikuttavat kovasti saundiin mikä tarttuu nauhalle. 

    Daniel Lanois ei näyttänyt olevan kovinkaan minimalisti muuta kuin studion koon suhteen. Musiikista en sitten sano mitään. 😉

    Tuo soittimien taiminki on sitten bändin ja tuottajan asia. Taitaa olla, että alle 0.20 ms virheitä ei kuule, mutta ovat luomassa sitä hyvää groovea. Itse olen vahvasti sitä mieltä vanhan sanonnan kanssa, että mikä ei ole rikki niin sitä ei tarvitse korjata.
    Kapa

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.