Digi tallentimet

Home Foorumit Kaikki muut Asian vierestä Digi tallentimet

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Hans
    Jäsen

Moi
    Kysyisin minkälaisia kokemuksia tän foorumin käyttäjillä on kyseisistä tallentimista.
    Olen käsittänyt, et kannattaisi ostaa kovalevy (HD) tallennin?
    Kuitenkin kortti tallentimia sais parisataa halvemmalla, esim. CF-kortille tallentavia, ja ehkä vielä edullisemmin Rolandin zip-kortille tallentavia?
    Mulla on ollu Zoomin kortti tallennin pari vuotta, ja se on toiminu siinä mittakaavassa, kun olen tarvinnut.
    Nyt pitäs ostaa tallennin, johon pystys ajaan vähintään 4, mut mielummin kuutta raitaa yhtäaikaa. En tarvi mitään mikasaus tai masterointiohjelmia, koska suoritan kyseiset toiminpiteet studiossa.
    Mä oon miettiny fostex mr8, fostex mr8hd, ja rolandin vs 840, onko kellään kokemuksia kyseisistä vekottimista?

Hans

Niskanen
    Jäsen

Juma, että oon ollu vissiin aamulla jäässä… :-[ :-[ :-[ ;D

villeristi
    Jäsen

tolla topfieldilla on tuskin pärjää keikka-äänitys käytössä vaikka hyvä dikiboksi varmasti onkin… ; )

Hans
    Jäsen

No, mä pähkäilin, et 4-raitaa pitää ottaa sisään samanaikaisesti, et saa kunnon rumpusaundit. Et Fostex mr8hd tulee kyseeseen.

Hans

villeristi
    Jäsen

Juma, että oon ollu vissiin aamulla jäässä… :-[ :-[ :-[ ;D

Sitä sattuu…

kapa21
    Jäsen

No, mä pähkäilin, et 4-raitaa pitää ottaa sisään samanaikaisesti, et saa kunnon rumpusaundit. Et Fostex mr8hd tulee kyseeseen.

Hans

Tuota tuota… Jos ihan muita kuin demo- tai jazzsaundeja haluat, niin tuo 4 raitaa rummuille ei välttämättä riitä. Jazzille riittää periaatteessa hyvä stereopari, mutta näihin nykymusiikin(kotkotuksiin) lähimikityssaundeihin tarvitaan sitten enemmän. Itse suosittelen vähintään kahdeksaa raitaa yhtäaikaa ja kovalevytallenninta. Tuossa kahdeksassa raidassa riittää esim. 7 rummulle ja yksi bassolle yhtäaikaa. Eli jokaiselle rummulle yksi mikki(perinteinen setti) ja kaksi overhead käyttöön. Perfektionistit käyttävät sitten lukematonta määrä mikkejä rummuissa. Perusteena tuohon kovalevyjuttuun on kohtuullinen toimintavarmuus ja ominaisuuksien määrä. Itse olen käyttänyt Bossin 16 raitasta. Ihan hyvää jälkeä saa aikaan silläkin, mutta kaikesta huolimatta tulee raidat siirrettyä tietokoneelle ja miksattua siinä. Jos haluat siirtää koneelle raidat niin tallentimessa olisi hyvä olla mahdolisuus siirtää ne digitaalisesti esim. usb:n kautta. Tuo zip-formaatti oli aikaisemmassa koneessa eikä ollut kovin toimintavarma. Paljon erilaisia häiriöitä ja jopa täysin toimimattomia levykkeitä. Juuri kun bändi on tehnyt SEN otoksen biisistä, niin levy tekee tenän…
    Tietysi budjetti sanelee aika paljon.

uraltone
    Osallistuja

Tuota tuota… Jos ihan muita kuin demo- tai jazzsaundeja haluat, niin tuo 4 raitaa rummuille ei välttämättä riitä. Jazzille riittää periaatteessa hyvä stereopari, mutta näihin nykymusiikin(kotkotuksiin) lähimikityssaundeihin tarvitaan sitten enemmän.

Minun näkemykseni ja kuuntelutottumuksien mukaan stereopari riittää aika moneen musaan. Myös rock puolella, mutta sitä kliiniä, hengetöntä, yli prosessoitua (jne) nykypäivän radiosoundia ei näin saavuteta. Miksi tehdä samat virheet kuin valtavirta? 😉

Mikko

kapa21
    Jäsen

Tuota tuota… Jos ihan muita kuin demo- tai jazzsaundeja haluat, niin tuo 4 raitaa rummuille ei välttämättä riitä. Jazzille riittää periaatteessa hyvä stereopari, mutta näihin nykymusiikin(kotkotuksiin) lähimikityssaundeihin tarvitaan sitten enemmän.

Minun näkemykseni ja kuuntelutottumuksien mukaan stereopari riittää aika moneen musaan. Myös rock puolella, mutta sitä kliiniä, hengetöntä, yli prosessoitua (jne) nykypäivän radiosoundia ei näin saavuteta. Miksi tehdä samat virheet kuin valtavirta? 😉

Mikko

niinpä. Se on ihan kiinni siitä mitä haluaa. Mutta ei useamman mikin käyttö tietysti aina tarkoita yilprosessoitua saundia. Vaikka nykypäivän kappaleet aika usein ovatkin juuri sitä. Kovasti kompressoitua; soittimet erottuvat huonosti ja soi tuhdisti vaikka mummon monomankassa. Minusta kaikkein rumimman kuuloista nykypäivinä on tyyli laittaa ne tilamikit rummuille kaiken muun lisäksi ja kompressoida ne sitten aivan lyttyyn. Joka ainoaa musiikkityyliä-tai kappaletta- ei ole tarkoituksenmukaista tehdä samalla tavalla. Oli se sitten stereoparilla tai 100 mikillä äänitetty.
    Kari

hellhound
    Jäsen

Kuunnelkaapa herrat Daniel Lanoisia…Hienoja soundeja valtavirralle naureskelevaa minimalismia…

Hans
    Jäsen

Niin, olisi tietenkin ollut aiheellista kertoa minkä tyyppisestä musasta on kyse niiden rumpujen ja muiden instrumentien äänityksessä. Kysymys minun kohdallani ei ole valtavirrasta, ehkä marginaali ryhmä voi tulla kysymykseen. Ajatus on heittää betonimyllyyn Bowie, Iggy Pop, Zeppelin, ja suomi iskelmä, ja siltä pohjalta alkaa vääntää kuraa.

Hans

villeristi
    Jäsen

toi zeppelin+suomiturve kuulostaa suht mielenkiitoiselta proggikselta ; )

uraltone
    Osallistuja

Niin, olisi tietenkin ollut aiheellista kertoa minkä tyyppisestä musasta on kyse niiden rumpujen ja muiden instrumentien äänityksessä. Kysymys minun kohdallani ei ole valtavirrasta, ehkä marginaali ryhmä voi tulla kysymykseen. Ajatus on heittää betonimyllyyn Bowie, Iggy Pop, Zeppelin, ja suomi iskelmä, ja siltä pohjalta alkaa vääntää kuraa.
    Hans

Minusta tämä kuulostaa siltä että digikamat pitää heittää mäkeen ja ottaa vanha kunnon neliraituri esiin ;D

FLJORMAR
    Osallistuja

Minusta tämä kuulostaa siltä että digikamat pitää heittää mäkeen ja ottaa vanha kunnon neliraituri esiin

.

Olisiko tässä “vintage” tai sitten “retro” nauhureiden uusi tuleminen? Täytyykö niitä alkaa tekemään samoin kuin “vanhoja” putkivahvistimia??
    Itse hommasin äänikortin ym. laitteet. Opettelin käyttämään Reaperia (siis vain perusteet). Jotain sain äänitettyä ja jopa masteroitua, mutta.. Kun olisi pitänyt muuttamaan bassorummun taajuutta, lisätä plugeja ja VTS ym kiinnostus lopahti. Ohje kirja oli yli 300 sivua ja suurin osa tekstistä meni kaljuni yli. Pitkään kyllä etsin vanhaa kelanauhuria, koska tarkoituksena oli tosiaan tehdä blues bändimme demo nauha. Tuolla digitaalisella käsittelyllä saadaan melkein kaikki kuulostamaan (samalta) hyvältä jos osaa siis käyttää laiteita (en tarkoita soitinta). Eikö musiikin pitäisikin olla persoonallista, siis kaikkineen virheineen? Jos bassorumpu poikkeaa 0,01s rytmistä on se väärin soitettu! Voihan juma… Siis paras äänitys on meillä otettu 2 mikillä suoraan livenä. Tähän olisi kyllä riittänut vaikka c-nauhuri.

Miten Mikko on, laitatko kelanauhuri rakennussarjan työnalle? ;D 

hellhound
    Jäsen

Tämän likin olen laittanut tänne ennenkin… http://www.kolumbus.fi/vesa.lempiainen    Hienojen kitaroiden lisäksi veskulla on myös 16-raitaisen (ANALOGISEN)otarin ympärille rakennettu kotistudio…Otapa yhteyttä… olen itse äänittänyt kyseisellä otarilla jonkin verran ja on se aika eleganttia… 😉

kapa21
    Jäsen

Moi
    Minusta tässä on nyt hieman samoista asioista kysymys, kuin monesti noiden kitaroiden/vahvistimien kanssa. Eli kuin saan jonkin tietyn vehkeen, niin soitto kuullostaa Hendrixiltä, jne. Jos kuitenkin puhutaan ihan tavallisen harrastajan laitteista(hintaluokassa 200-2000) niin kyllä noilla Digi-vehkeillä saa ihan retron kuuloista aikaan. Humpasta heviin aivan takuuvarmasti. Noita vanhoja analogi kompuroita, EQ, mikkietuasteita olisi tietysti kiva käyttää, mutta harvalla niihin on oikeasti varaa tai mahdollisuutta. Ja onko tulos harrastelijapohjalta sen kummemman kuuloinen; epäilen vahvasti. Suurin osa hyvästä saundista ei tule prosessoimalla, vaan hyväsaundisilla vehkeillä, hyvällä soitolla ja kunnon pohjatyöllä, eli äänitysvaiheen kokeiluilla ja hakemisella. Lisäksi mikit vaikuttavat kovasti saundiin mikä tarttuu nauhalle. 

Daniel Lanois ei näyttänyt olevan kovinkaan minimalisti muuta kuin studion koon suhteen. Musiikista en sitten sano mitään. 😉

Tuo soittimien taiminki on sitten bändin ja tuottajan asia. Taitaa olla, että alle 0.20 ms virheitä ei kuule, mutta ovat luomassa sitä hyvää groovea. Itse olen vahvasti sitä mieltä vanhan sanonnan kanssa, että mikä ei ole rikki niin sitä ei tarvitse korjata.
    Kapa

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.