Deluxe 5e3 ja lisäkaappi
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Deluxe 5e3 ja lisäkaappi
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.9.2013, 18:18 #69168JranJäsen
Nyt kun sain tuon Uraltonen Deluxe 5e3 rakennussarjani kasaan ja ilmeisen toimivaksikin, niin kiinnostaisi kokeilla miten homma toimii 1*12″ lisäkaapin kanssa. Tuossa on vain pari avointa asiaa, eli:
1) Koska lisäkaappi (ts. s external speaker) tulee combon oman 8 ohm kaiuttimen rinnalle, niin toimiiko laite ihan ok jos laitan siihenkin 8 ohmin kaiuttimen? Tästähän tulee kokonaisimpedanssiksi vain 4 ohmia, kun sen minimin pitäisi ymmärtääkseni olla 8. Combon oman kaiuttimen vaihto 16 ohmiseksi ei oikein onnistu, koska tarkoitus olisi käyttää lisäkaappia nimenomaan vain satunnaisesti lisänä.
2) Jos homma ei kahdella 8 ohmin kaiuttimella pelitä, niin minkälainen viritys pitäisi vahvistimeen tehdä jotta saisi pelittämään? Voiko laittaa esim. riittävän ison vastuksen vain välille, vai miten tämä menisi taiteen sääntöjen mukaan? Esim lisäkaapin kytkentä oman kytkimensä takaa olisi ihan ok vaihtoehto.
Deluxe on tehty nyt siis combon muotoon ja Eminencen 8 ohm 12″ Lil' Texas elementillä. Lisäkaappiin ajattelin saman valmistajan ja ohmimäärän Texas Heatia.
19.9.2013, 22:07 #88435panmanOsallistujaPutki-vahvistimet eivät yleensä oo niin kranttuja noiden impedanssien suhteen. 8-ohmiseen ulostuloon voi yleensä laittaa 4-tai 16 ohmisen elementin/kaapin sikäli huoletta, että ei mitään pitäisi rikki mennä. Toisto-ominaisuudet kyllä muuttuu, koska vahvistin ei toimi “oikein”. Alaspäin en itse menisi, mutta olen usein omissa vehkeissäni laittanut 8 ohmiseen ulostuloon 16 ohmisen elementin/kaapin, enkä ole huomannut soundin huononemista juurikaan. Voit vaikka laittaa sen 8 ohmisen kaapin sarjaan ja siinä sulla sitten on se 16 ohmia. Kytkimellisellä jakilla luulis sopivan systeemin löytyvän.
Loppu onkin sitten taas onnenkauppaa, josko ne elementit ja/tai siis se kaappi sopivat soinnillisesti yhteen. Siihen en valitettavasti osaa sanoa mitään.20.9.2013, 13:11 #88436JranJäsenJuu, tästä tuntuu olevan paria eri mielipidettä onko ylöspäin vai alaspäin parempi. Eli jotkut sanovat, että on vahvistimen kannalta turvallisempaa ajaa pienemmällä (4) kuormalla mitä isommalla (16). Kaikkiaan noi tuntuisi lukemani perusteella tuon heiton suuntaan jos toiseen sietävän (ainakin väliaikaisesti), joten saa nähdä miten käy. Ajattelin nyt koittaa alkuun 8+8 rinnankytketyllä setillä ja katsotaan sen jälkeen mitä kaikkea menee vaihtoon…
23.9.2013, 10:51 #88437SanchoJäsenHei,
itse olen huomannut sen, että yleensä putkivahvistimet tykkäävät hiukan isommasta kuormasta (esim vahvistin 8 ohm ja kaiutin 16 ohm), sillä suurempi kuorma tarkoittaa suurempaa jännitettä ja pienempää virtaa. Putkilla on yleensä enemmän vaikeuksia tuottaa virtaa kuin jännitettä. Tästä oli joku kirjoittanut nettiin hyvän jutun katson jos löytäisin sen.
Esim Eminence legend 16 ohm eivät todellisuudessa ole 16 ohm vaan ehkä 12-13 ohm, kun taas useimmat muut Eminencen 16 ohm kaiuttimet ovat 16 ohm. Vaihtaessani vahvisitimeni 8 ohm asentoon sain itseasiassa suuremman tehon kuin 16 ohm asennossa (tehon mittaus yleismittarilla).
2.10.2013, 02:20 #88438FaylonJäsenMoro. Itelläni on myös samainen 5e3. Enempi soittelen stereona kahdella 2×12″ kasi ohmisella. Toinen on Carlsbro-75, 2×20 W celestion g 12-s (small magnet), Toinen kaappi Palmerissa rinnan Privete Jack, ja Alnico blue. No. Rinnan aina kaseista tulee neljä. Oon molempiin pannut sarjaan tehovastuksen 4ohmia, toisessa vastuksen yli kytkin, jos haluaa pois. Enpä ole huomannut äänessä eroa missään vahvistimessa, onko 4, vai 8 ohmia. Vastuksella, tai ilman. Kun alnicoblue on vaan 15 wattia, ja rinnalla Jack 50 wattia, niin sarjavastuksen kanssa materiaali on 15X3= 45 wattia. Tehovastukset on hyviä aina. Suosittelen, ja halpoja, muutaman äyrin maksaa kappale.
5.10.2013, 06:43 #88439JranJäsenPääsin testaileen nyt vahvistinta lisäkaapin kanssa ja ääntäkin tuntuu tulevan, tosin pienemmällä äänen voimakkuudella kuin ilman kaappia. Käsittääkseni sen äänenvoimakkuuden pitäisi pysyä kuitenkin vähintään samana, jos ei jopa koventuakin, joten missähän voisi oll syy tähän? Kaapin kanssa soi sinällään kyllä ihan hienosti, mutta tuntuisi olevan vaan hiljaisempi. Elementit on molemmt 12″ 8 ohm Eminencet, Lil' texas ja Texas heat. Näiden pitäisi vielä mennä ohjeistettuun 2dB eroonkin.
Impedanssivalinnan rakennus näyttäisi edellyttävä sen OT muuntajan vaihtoa ja impedanssikytkimen laittamista. Esim. Uraltonen verkkokaupastakin näkyy löytyvän tuommoinen Hammond 1760H (Upgraded Fender OT 125A1A ja 022640), jossa on valittavissa 4/8/16 ohm.
5.10.2013, 19:50 #88440artosaloJäsenOnkohan kaiuttimien vaiheistukset nyt keskenään samat ?
5.10.2013, 19:58 #88441JranJäsenSama kävi mielessä, mutta tarkistuksen perusteella pitäisi niiden olla.
6.10.2013, 10:14 #88442panmanOsallistujaViittaan tässä kohtaa aikaisempaan kirjotukseeni. Väärä impedanssi alaspäin aiheuttaa joskus juuri myöskin tehon häviämistä, koska taajuuksia suodattuu pois. Jos näin käy niin se ei myöskään ole päätemuuntajalle turvallista. Juuri siksi sanoinkin itse mieluummin suurentavani kaiuttimen impedanssia. Yksi suosikki styrkkarini on Twin Reverb -76, jossa käytän kahta pääteputkea neljän sijasta. Elementit on kaksi JBL D120F 8 ohm sarjassa, suhde siis 8/16. Sarjakytkentä toimii näin myös “power-soakkina” ja cleanin legenda antaa tosi upeat särötkin jo inhimillisellä voluumilla. No, onhan mulla siinä omat modini tehty kyllä. Kunpa ei vaan olis niin penteleen painava, että viittis joskus keikallekin ottaa.
6.10.2013, 20:26 #88443SanchoJäsenJuu,
itsekin juuri tätä yritin sanoa: putkivahvistimet tykkää ennemmin suuremmasta kuormasta kuin pienestä. Voit yleismittarilla mitata ulostulo jännitettä ja laskea tehon. Ei varmaan kaikista tarkin, mutta tulosten pitäisi olla vertailu kelpoisia.
Toinen mitä vois kokeilla ennen muuntajan vaihtoa on tutkailla miten kaiuttimet sais sarjaan kytkettyä ja josko se pelittäis hyvin.
13.10.2013, 03:39 #88444FaylonJäsenKäyttäkää tehovastuksia sarjassa, jos pelottaa, että vahvistin hajoaa. Aina olen pelannut, vanhoja vahvistimia käytän, Ei syö saundia. Perus 4 ohmia sarjaan passaa jokapaikkaan, ja lisää tehonkestoa kaapissa.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.