DC-hehkut
Home › Foorumit › HI-FI tee-se-itse › Hi-Fi-vahvistimet › DC-hehkut
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.9.2007, 07:15 #67140NiskanenJäsen
Lueskelin osoitteesta http://www.freewebs.com/valvewizard/heater.html hiukan juttuja ja aloin kallistua tuollaisen simppelin regulaattoritoteutuksen kannalle tulevan hifivahvarin suhteen. Mietityttää vaan, että mitenkäs tuo käyttöjännite? Tekstin mukaan pitäisi esim. LM7805CT:tä käyttäessä saada muuntajalta 8-12 VAC, jotta regulaattorista saisi kikkailtua ulos 6,3 VDC. Käytännössä tekstin mukaan joutuu tyytymään 6,3V käämin kanssa 5 VDC hehkujännitteeseen, joka olisi kuitenkin täysin hyväksyttävää. En ole itse ajellut hehkuja koskaan noin alhaisella jännitteellä, kuinka hyvin mahtaa toimia käytännössä? ???
9.9.2007, 08:35 #72969Sissi A3JäsenKäytännössä tekstin mukaan joutuu tyytymään 6,3V käämin kanssa 5 VDC hehkujännitteeseen, joka olisi kuitenkin täysin hyväksyttävää. En ole itse ajellut hehkuja koskaan noin alhaisella jännitteellä, kuinka hyvin mahtaa toimia käytännössä?
Noin suuri hehkun alijännite lyhentää merkittävästi putken elinikää ja putken maksimi anodivirta pienenee ja sitä kautta maksimi lähtöteho.
Taidan toistaa itseäni, mutta jännitteen kahdentajalla saat oikean reguloidun hehkujännitteen aikaiseksi myös 6,3 v:n käämistä. Oikeastaan ainoaksi ongelmaksi muodostuu hehkukäämin virrankesto, mutta ellei lämpene liikaa niin siitä vaan. Toinen mahdollisuus on käyttää muuntajaa, jonka 6,3 v:n käämi on mitoitettu suuremmalle virralle kuin on tarpeen ac-hehkutukseen.
9.9.2007, 08:36 #72970TubemanJäsenLueskelin osoitteesta http://www.freewebs.com/valvewizard/heater.html hiukan juttuja ja aloin kallistua tuollaisen simppelin regulaattoritoteutuksen kannalle tulevan hifivahvarin suhteen. Mietityttää vaan, että mitenkäs tuo käyttöjännite? Tekstin mukaan pitäisi esim. LM7805CT:tä käyttäessä saada muuntajalta tasasuunnattuna 8-12 VDC, jotta regulaattorista saisi kikkailtua ulos 6,3 VDC. Käytännössä tekstin mukaan joutuu tyytymään 6,3V käämin kanssa 5 VDC hehkujännitteeseen, joka olisi kuitenkin täysin hyväksyttävää. En ole itse ajellut hehkuja koskaan noin alhaisella jännitteellä, kuinka hyvin mahtaa toimia käytännössä? ???
Et ilmeisesti lukenut loppuun sitä juttua,siinä oli kytkentä miten sen saa 6,4VDC antamaan ulos käyttämällä tehotransistoria kytkennässä.
Itse olen joskus joissain tapauksissa kelluttanut regun maapistettä diodilla/diodiketjulla,eli ulostulojännitettä voi nostaa noin 0,6V /diodi laittamalla se
katodit maihin joko yksittäin tai sarjassa,tosin tämä ei nyt ole hyvä tapa,mutta parissa pakkotilantessa kun ei ollut sopivaa regua piti nostaa ulostuloa 1,2V tuollaisella.edit:Pöh,minä en itsekkään nyt katsonut kuvia,tuo mainitsemani kytkentä oli tuolla myös,eli diodit regun maapisteen kellutukseen.. :-[
9.9.2007, 09:37 #72971NiskanenJäsenKäytännössä tekstin mukaan joutuu tyytymään 6,3V käämin kanssa 5 VDC hehkujännitteeseen, joka olisi kuitenkin täysin hyväksyttävää. En ole itse ajellut hehkuja koskaan noin alhaisella jännitteellä, kuinka hyvin mahtaa toimia käytännössä?
Noin suuri hehkun alijännite lyhentää merkittävästi putken elinikää ja putken maksimi anodivirta pienenee ja sitä kautta maksimi lähtöteho.
Jotenkin minulla on hiukan sama kutina. Artikkelin kirjoittaja tuolla taas väittää päinvastaista, eli hänen mukaansa putken elinikä pidentyisi.
Katsoin kyllä tekstin loppuun asti, mutta käsitin, että diodeilla kelluttaessakin pitäisi tuollaiselle regulle saada vähintään 2,5 Volttia suurempi sisäänmenojännite kuin mitä siitä otetaan ulos. Tuolloinhan toivottavaa lopputulosta ei siis saataisi ilman jännitteenkahdentajaa 6,3V käämistä vaan tarvittaisiin se tekstissäkin mainittu 8-12VAC käämi? Regulaattoreiden toiminta on minulle toistaiseksi täysi mysteeri, ja pitääkin yrittää perehtyä niihin.
9.9.2007, 13:46 #72972Sissi A3JäsenJotenkin minulla on hiukan sama kutina. Artikkelin kirjoittaja tuolla taas väittää päinvastaista, eli hänen mukaansa putken elinikä pidentyisi.
Philips antaa putkiluetteloissaan maksimi hehkujännitteen vaihteluiksi +/- 15 % ilman suurempaa vaikutusta putken elinikään. Myös kieltämättä toisenlaisiakin tutkimustuloksia on raportoitu. Tuolla on sanottu jotakin hehkun ali- ja ylijännitteistä:
http://www.jacmusic.com/html/articles/ericbarbour/howavacuumtubeworks.html
Hehkujännitteen vaikutus löytyy katodia käsittelevästä osasta.
7805 on siinä mielessä huono regulaattori, että se vaatii sisäänsä suhteellisen korkean jännitteen ulostuloon nähden. Markkinoilta löytyy myös ns. low dropout regulaattoreita, joissa kyseinen jännite on vain 0,5 volttia. Näillä saattaisi olla mahdollista rakentaa DC-hehku ilman jännitteen kahdennusta ja kun vielä käyttäisi tasasuuntaukseen schottky-diodeja. Tuolta löytyy jonkinlainen valikoima low dropout regulaattoreita.
http://www.elfa.se/fi/index1.html
Vaatinevat kuitenkin ulkoisen transistorin virrankeston kasvattamiseksi ja valitettavasti samalla nostavat jännitevaatimusta. Maksimivirta, jonka löysin, oli 3 A. Voisi tietysti ajatella käytettävän mahdollisesti useampaa regulaattoria.
9.9.2007, 15:27 #72973NiskanenJäsenElfalla on valikoimassa ainakin LM338: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=fi&vat=0&dok=224749.htm
Kevin O'Connor on kirjassaan käyttänyt sitä esimerkkinä. Kestää 5 ampeeria, joten tuostahan ruokkisi helposti koko vahvistimen hehkut yhdellä piirillä. Jäähdytyslevyn tietty tarvitsee.
9.9.2007, 15:50 #72974TubemanJäsenJos aiot regulaattoreilla hoitaa hehkupuolen ,voisi muuntajakaupassa käynti saada osan ongelmista pois.Silloin voisi hankkia sellaisen muhentimen jossa olisi 6,3V käämin lisäksi esim 12V käämi jossa virransyöttö kyky olisi riittävä.
9.9.2007, 16:24 #72975NiskanenJäsenJos aiot regulaattoreilla hoitaa hehkupuolen ,voisi muuntajakaupassa käynti saada osan ongelmista pois.Silloin voisi hankkia sellaisen muhentimen jossa olisi 6,3V käämin lisäksi esim 12V käämi jossa virransyöttö kyky olisi riittävä.
Tämäkin on käynyt kieltämäti mielessä. On tuossa kyllä hyllyssä yksi melkoisen iso donitsi, jossa on 3 kpl 6 voltin käämejä. Jos niistä kytkee sarjaan vaikka kaksi. Fyysistä kokoa vaan on melko reippaasti. 😛
ps. Katsoin sitä hyllystä löytyvää muuntajaa. Tarjoaa 6V/30A. Koska käämejä on kolme, niin olettaisin olevan siis 10A/per käämi, tuskin 3x30A.
9.9.2007, 18:13 #72976Sissi A3JäsenTarkistin hehkujännitteen rippelin kokoaaltotasasuuntauksen jälkeen suotokondensaattorin navoissa. Näyttää selvältä, että käytännön vaihtoehtoja on vain kaksi, joko jännitteen kahdentaja 6,3 voltista tai verkkomuuntaja suuremmalla hehkujännitteellä. Kolmas vaihtoehto olisi käyttää hakkuripoweria 6,3 voltista (tai verkosta).
Täällä näytti joillakin olevan käytössä Matlab. Kirjoitin aikanaan M-filen, jolla voin laskea DC-jännitteen suotokondensaattorin navoissa riippuen kuormituksesta ja kondensaattorista. Tulostuksesta saan myös rippelijännitteen. Panen tämän M-filen sivuilleni.
15.9.2007, 07:13 #72977NiskanenJäsenYksi regulaattori näyttäisi ainakin soveltuvan tähän käyttöön ihan suoraan. Ei ole kyllä ihan halpa, mutta eipä tuo juuri projektin kokonaiskustannuksissa näkyisi.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=fi&vat=0&dok=2001126.htm
Jännite putoaa maksimissaan 1,5V joten pitäisi päästä 6,3V käämin kanssa helposti yli 6V DC-jännitteeseen.
15.9.2007, 11:10 #72978Sissi A3JäsenYksi regulaattori näyttäisi ainakin soveltuvan tähän käyttöön ihan suoraan.
Ajoin simulaation MatLabissa ja tarvittavan DC:n tekeminen suoraan 6,3 voltista on erittäin vaikeaa. Regulaattorin tekeminen saattaisi onnistua vain diskreettikomponenteilla. Lisäsin simulaatiotuloksen sivuilleni
Menet sieltä elektroniikkaan ja sitten MatLab. Sivulla oleva käyrä koskee juuri 6,3 volttia. Lisäsin myös oman ratkaisuni testivahvistimen DC-hehkuksi (on myös paljon muuta). Otat elektroniikkasivulta testivahvistimen.
Laskentaan tarvittava Matlabin M-file löytyy myös sivulta. Se on vapaasti käytettävissä.
18.9.2007, 16:17 #72979vasuJäsenTarvitaanko hehkujen tasasuuntausta? Omaan etuvahvistimeeni (“Aikido” tyyppinen, jossa ECC88 2kpl/kanava) päädyin käyttämään AC hehkua vaikka pelko oli hurinoista. Pelko osoittaitui turhaksi, vahvistin on todella hiljainen ja hurinaa en saa kuulumaan vaikka voimakkuus säädin olisi täysillä.
Nyt kun suunnitelmissa on RIAA etuvahvistin (MM-rasialle (MC-muuntaja on erikseen) ECC83 – passiivinen RIAA – ECC88) harkitsen sitäkin AC hehkuilla, mutta ehkä on kuitenkin tarpeellista turvautua tasasuuntaukseen ja reiluun suodatukseen.
Mielestäni linjatasoisen signaalin vahvistuksessa ei DC-hehkua tarvita.18.9.2007, 17:00 #72980NiskanenJäsenTarvitaanko hehkujen tasasuuntausta?
Ei välttämättä. Olen rakentanut AC-hehkuilla kitaravahvistimia, joissa hurina on loistanut poissaolollaan. Voisi tietty tehdä käyttää sitä perinteistä ratkaisua, eli AC-hehkut ja laittaa ne loikoilemaan 50-70 V maan yläpuolelle. Suunnitelmat elävät varmaan jonkin verran jos pääsen vasta alkuvuodesta kasaamaan projektia.
18.9.2007, 17:58 #72981uraltoneOsallistujaVoisi tietty tehdä käyttää sitä perinteistä ratkaisua, eli AC-hehkut ja laittaa ne loikoilemaan 50-70 V maan yläpuolelle. Suunnitelmat elävät varmaan jonkin verran jos pääsen vasta alkuvuodesta kasaamaan projektia.
Tämä on erittäin hyvä ratkaisu mielestäni. AC hehkuilla voi tehdä todella hiljaisia vahvistimia. Yksi tärkeimmistä seikoista hurinoiden minimoinnissa on kunnollinen ja järkevä layout.
Mikko
18.9.2007, 19:16 #72982okabassOsallistujaTarvitaanko hehkujen tasasuuntausta?
Voisi tietty tehdä käyttää sitä perinteistä ratkaisua, eli AC-hehkut ja laittaa ne loikoilemaan 50-70 V maan yläpuolelle.
MOI
Minustakin hyvä ja helppo ratkaisu. Se ei tarvitse kuin 2 vastusta ja 1 elkon sekä vähän piuhaa. Mulla sihti on ollut 75 voltissa.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.