Champ-mysteeri
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Champ-mysteeri
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.4.2013, 06:45 #69118JiiPeeJäsen
http://s1310.photobucket.com/user/jarpat/media/Champ-amp/champamp2_zpse6d0a595.jpg.html?sort=3&o=0
Laite on “ihan omatekemä” – kuvan mukainen kytkentä jne. Kuvassa näkyvät “mitatut jännitteet” on mitattu ennen kuristimen lisäystä. Soundi on upea, eikä laite hurise, mutta… Kuristimen (ja konkan) lisäyksen jälkeen testattuna kaikki oli ok. Seuraavan kerran testatessani totesin, että volume “ei mene kiinni”. Nukuin yön yli ja aamulla olin varma, että volapotikan alapään maadoitus on pettänyt. Vaikutti ihan loogiselta, mutta asia ei ollut niin. Maadoituksen kunnon tarkastettuani testasin laitetta ja aikamoista suhinaa, pärinää ja pauketta tuli ulos. Vaihdoin etuasteen putken ja kokeilin uudestaan – kaikki ok. Tuo etuasteen putki oli “nimetön”, jota ainoastaan epäilin ecc83:ksi. Laite toimi sillä – tähän asti. No… seuraavan kerran, kun kokeilin ampia, niin taas “vola ei mene kiinni”…? ???
Hajoaako seuraavalla testauksella taas etuasteen putki? Ei kai tämä nyt kuristimen lisäyksestä voi johtua..? Seuraava aikomukseni on mitata nuo jännitteet nyt kuristimen kanssa. Osaako kukaan arvella, mistä lie kysymys?
11.4.2013, 08:24 #88203SanchoJäsenVaikea äkkiseltään kuvista sanoa mikä vois olla vikana, mutta huono juotos jossakin voisi olla yksi varteenotettava syy. Itse juottaisin uudestaan ainakin sen volumepotin ja samalla kaikki vähänkin epäilyttävän näköiset. Onko volumepotin liu'un kontakti vahingoittunut. Ehkä vaihtaisin koko potin myös. Kävisin myös huolella vielä uudestaan kytkennän läpi, kuvista on vaikea sitä kokonaan tarkastaa, kun ei tahdo joka paikkaan nähdä.
Onko ekan triodin gridillä (inputissa) 1M vastus maahan? Kannattaa mitata vielä etuasteputken gridien ja katodien jännitteet.
Onko tuo maaväylä (paksu kupari johdin) maadoitettu molemmista päistä? Siinä tulee heti maalenkki, joka voi aiheuttaa hurinoita. Parempi olisi maadoittaa se vain virtamuuntajan pultin alle. Verkkouuntajan pitkät johdot toimivat häiriölähteinä, ne kannattaa katkoa ja letittää kohteisiinsa. Onko chassikselle pohjaa tai muuta häiriösuojusta?
11.4.2013, 08:37 #88204JiiPeeJäsenHurina ei ole ongelma – enää. Mähän purin koko tekeleen ja rakensin uusiksi tuon “maajohtimen” kera, lisäsin maadoituksia ja konkkia, mutta ilmeisesti tuon tyyppinen single ended -vahvistin vain kuuluukin vähän hurista 15″ kaiuttimella ilman kuristinta. Mulla on “excelsior” ja tämä ja molemmat “käynnistyvät” samalla tavalla; virran kytkennän jälkeen nousee hurinaa kehiin muutamaksi sekunniksi, mutta vaimenee sitten jännitteiden stabiloituessa.
Ongelma on siis se, että eilen oli kaikki normaalisti ja tänään kitaran ääni tulee kaiuttimelta vaikka “vola on kiinni” (ja huomenna hajoaa taas etuasteen putki?)
Sellainen mahdollisuus voisi olla, että kuristimen läpiviennistä syntynyt “metallilastu” kummittelisi jossain. Täytyy tosiaan mitata nuo jännitteet nyt vielä ja tutkia loopin kanssa paikat läpi. Jos ei muuta kukaan keksi..?11.4.2013, 09:56 #88205F-JagOsallistujaHurina ei ole ongelma – enää. Mähän purin koko tekeleen ja rakensin uusiksi tuon “maajohtimen” kera, lisäsin maadoituksia ja konkkia, mutta ilmeisesti tuon tyyppinen single ended -vahvistin vain kuuluukin vähän hurista 15″ kaiuttimella ilman kuristinta. Mulla on “excelsior” ja tämä ja molemmat “käynnistyvät” samalla tavalla; virran kytkennän jälkeen nousee hurinaa kehiin muutamaksi sekunniksi, mutta vaimenee sitten jännitteiden stabiloituessa.
Ongelma on siis se, että eilen oli kaikki normaalisti ja tänään kitaran ääni tulee kaiuttimelta vaikka “vola on kiinni” (ja huomenna hajoaa taas etuasteen putki?)
Sellainen mahdollisuus voisi olla, että kuristimen läpiviennistä syntynyt “metallilastu” kummittelisi jossain. Täytyy tosiaan mitata nuo jännitteet nyt vielä ja tutkia loopin kanssa paikat läpi. Jos ei muuta kukaan keksi..?Kytkiksen ja yhden kuvan katsomisen perusteella: Suojattu johdin potikalta putken kannalle oli kuvassa aika kireällä. Yhden potikan keskimmäinen kontakti taipunut sivulle. Aiheuttaako ongelmaa itse potikassa, tai potikan liuku jo alun perin viallinen. Toinen epäilyttävä paikka on putken kanta. Ei kai siellä nyt ole tinasiltaa, metalliroskaa tms. Hervottoman helposti esim. monisäikeisen johtimen yksi ohut karva saattaisi olla koskettamassa viereistä nastaa. Huolellisuutta!
Kuristimen itse lisäsin omaan single-endiini (Hi Octane), ja se on ehdottoman suositeltava kapine.
11.4.2013, 18:20 #88206JiiPeeJäsenKyllä se taitaa se volapotikka olla, mikä siinä pätkii… Tollaset “ajoittaiset” viat voi olla aika kinkkisiä. Mutta kyllä mä tän mittasin, että sökö se on.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.