Cavern
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Cavern
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
17.11.2008, 07:07 #67556hellhoundJäsen
Howdy,
Sain viikonloppuna yhden keskeneräisen projektin saatettua loppuun.
Muutamia kuvia on osoitteessa http://www.pixbox.fi/alb944744Vahvistin perustuu paljolti Vox AC30:n mutta rakensin siihen surf-kriteerit täyttävän kaksinuppisen kaiun ja ppi master volumen. Pääsin testaamaan nuppia studiossa lauantaina ja hyvin tuntui toimivan. Kaappi (62 bassmanin suljettu loota Rola Celestioneilla)tosin ei ollut tuon kaveriksi paras mahdollinen. Laite on viritetty aika ala/keskiäänivoittoiseksi koska se meni rautakankimuusikolle. Etuaste on Voxin normaalikanavaan perustuva, mutta toteutin ensimmäisen asteen erotuksen neliasentoisella kiertokytkimellä niin, että 1 asennossa rajataajuus <80hz, 2 asento sama, mutta volan yli bright-konkka, 3 asennossa rajataajuus vähän yli 100 hz ja 4 asennossa alarajataajuus 300 hz paikkeilla. Kaikua ohjaa 6K6GT. Ainoa asia josta olen huolestunut on Hammondin verkkomuuntaja joka tuntuu käyvän melkoisen kuumana. Osasyynä ovat tietysti myös vieressä hikoilevat pääteputket ja tasuri. Toisaalta oman Voxini verkkomuuntajasta on testivaiheessa valunut vahaa chassikselle. Laite on muuten ollut kylki alaspäin kun sitä on alunperin testattu.Mahtoikohan Jenningsiä vaivata tilanpuute? :P Kuumana on siinäkin vaiheessä täytynyt vahvistimen käydä.
Petteri
17.11.2008, 07:22 #76999harrykJäsen:)Onnittelut uuden pienokaisen johdosta. On komea ja ammattimaisen näköinen vahvistin. Tuo jalopuuviimesitely on jotenkin aina hyvännäköinen. Onko tuo kotelo mahonkia ja onko se lakattu? Eikö olekin muuten sääli, että uutukainen lähtee aika nopsaan uuteen kotiin? Itsellä on juuri valmistumassa yksi Dusty Road nupi, jonka pitäisi matkata ensi viikolla Itä-Suomeen. Nyyh!!!! Täytyy ottaa edes kuvia siitä ennenkuin se katoaa maailmalle. t. Harry
17.11.2008, 07:41 #77000uraltoneOsallistujaUpeaa työtä! Tältä pitäisi kaikkien vahvistimien näyttää sisältäpäin katseltuna ;D
terv,
Mikko
uraltone17.11.2008, 10:20 #77001MKJäsenAika komea peli! Sekä sisältä että ulkoa.
t. Mikael
PS. Chassis tuli perille saakka.
17.11.2008, 10:36 #77002hellhoundJäsenKiitos!
Ideana oli tosiaan rakentaa layout Hiwattin pohjalta. Tuo mahonkinen puukotelo on ollu mulla jo varmaan kolme vuotta ja halusin sen hyötykäyttöön(Se oli toisen vahvistimen kotelo, mutta purin alkuperäisen koneen). Tästä syystä sisukalut täytyi ahtaa aika tiiviisti chassiksen sisään. Tuosta saisi vielä paljon siistimmän kun tekisi homman vähän väljemmin. Vahvistin itsessään on erittäin hiljainen. Kaiku tuo aivan ääriasennoissa mukaan jonkin verran hurinaa, vaikka sen käyttösähkö menee kuristimen läpi. Pitäisi varmaan kokeilla, mitä muuntajan kääntäminen puoli kierrosta vaikuttaisi. Mitenkään häiritsevän kovaa ei kaikukaan hurise, mutta olisi sekin kiva saada täysin hiljaiseksi. Tämänhetkisessä rahatilanteessa olen hyvinkin tyytyväinen, että pääsen koneesta heti eroon. 😛 On tullut hankittua tänä syksynä kaikenlaista enemmän ja vähemmän soitinlaitteisiin liittyvää, kuten pöytäsaha, vannesaha, yläjyrsinkone, oikohöylä (min 200kg/kone)yms…
Petteri
17.11.2008, 10:40 #77003lekaJäsenTodella hieno vahvistin!
Miten / missä kotelon laserleikkaus ja tekstit tehty?t. Leka
19.11.2008, 21:35 #77004hellhoundJäsenTodella hieno vahvistin!
Miten / missä kotelon laserleikkaus ja tekstit tehty?t. Leka
Terve,
Laserleikkaus on tehty erääässä Karkkilalaisessa metallifirmassa piirtämäni cad-kuvan pohjalta. Kuva on tehty Rhinoceros nimisellä ohjelmalla. Tekstilayout samoin on suunniteltu samaisella ohjelmalla ja sen jälkeen hieman käsitelty Illustraattorilla. Pellin taivutuksen ja painohommat tein ihan itse. Painoseulan valotti eräs tuttavani joka työskentelee kyseisellä alalla. En sitten suosittele kokeilemaan silkkipainamista sisätiloissa. Ovat aika ärtsyjä aineita nuo liuotinpohjaiset painokamat. 😛 Yksittäiskappaleiden tekeminen tuolla menetelmällä on jokseenkin kallista ja työlästä, mutta jos meinaa tehdä vaikkapa tulevaisuudessa lisää samanlaisia laitteita niin menetelmä on ehdottoman suositeltava. Kuluista voisi sanoa sen verran, että seula maksoi noin 90 euroa, filmi 30 euroa, ja jos väriä joutuu ostamaan koko purkin, niin taitavat olla parinsadan paikkeilla/kg. Itse en ostanut väriä vaan sain kokeiluerän kaverilta.
Petteri19.11.2008, 23:49 #77005okabassOsallistujaMOI
Hieno on. Oikein silmä lepää, kun katselee toteutusta.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.