Carlsbro TR60 korkeat jännitteet

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Carlsbro TR60 korkeat jännitteet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #69512
    eerock
    Jäsen

    Hommasin kyseisen styrkkarin muutama vuosi sitten, jolloin se oli varustettu JJ:n EL34 päättäreillä. Toimi ongelmitta vuoden, jonka jälkeen alkoi reistailemaan. Perus valoshowt EL34:n sisällä ja rätinät päälle, sulakkeet eivät palaneet. Toinen putken kanta oli jo aiemmin ilmeisesti lyönyt läpi anodin ja hehkujen kanssa (pinnit 2 & 3) jäljistä päätellen. Silloin ei ollut aikaa vianetsintään vaan löin uuden setin TAD:n E34L-CZ, mut lopputulos oli sama. En omista putkitesteriä, joten en tiedä kärvähtikö TADitkin heti, mutten antanut niiden kypsentyä muutamaa sekuntia kauempaa.

    Nyt kun oli aikaa niin vaihdoin putkenkannat uusiin uusien suojahilavastuksien kera. Samalla mittailin pääteputkien kantojen jännitteet ilman putkia:

    Hehkut: 6,53VAC
    B+: 505VDC
    Anodi: 505VDC
    Suojahila: 505VDC
    Neg bias: -37VDC

    Eli näyttäs siltä et ainakin suojahilojen jänniteet ylittää käyttämieni putkien max arvon (Ug2=450V). Schemaan verratessa B+ on myös 35V liian korkea, bias myös muutaman voltin pienempi, mut sen ei luulis ongelmaan vaikuttavan? Jännitteenvalitsin on kytketty kiinteästi 250VAC-asentoon sekä elkot vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Coupling capit eivät mittauta korkeaa jännitettä toisella puolella.

    Miten tota suojahilajännitettä lähtis kesyttämään nykyputkille sopivaksi? Ja onko tuo +50V ylitys suojahiloilla niin iso, että uusien putkien (Ug2=450V) suojahilat palaa käytännössä heti? Variacilla ois helppo testata johtuuko ongelmat tosta suojahilajännitteestä vai kenties jostain muusta, mut nyt ei oo variacia reservissä.

    Toinen vaihtoehto olisi koittaa isommalla jännitteenkestolla olevia putkia (Ug2=500V), JJ 6CA7, TAD EL34B-STR, Shuguang EL34-B jne. Mut onko nääkään tarpeeksi robusteja, kun ollaan noin hilkulla maximiarvon kanssa? JJ KT77:ssa riittäisi ainakin jännitteenkesto (Ug2=600V), lieniskö se hyvä vaihtoehto jos en ala tiputtamaan B+ tai suojahilojen jännitteitä? Toki jännitteet tippuu, kun vahvistinta aletaan kyykyttämään, mut nyt ongelmat ilmenee heti käynnistyksen jälkeen, kun putket on lämminnyt.

    Tavotteena ei oo ajella tätä päätesärölle, vaan enemmänkin isona clean-koneena reverbin ja tremolon johdosta. Tässä vielä schema: http://www.chambonino.com/carlsbro/60tr-&-60tr-twin.jpg

    #90254
    artosalo
    Jäsen

    Nyt olet mittaillut anodi- ja suojahilajännitteitä ilman pääteputkia, joten ne ovat sen vuoksi huomattavasti koholla, mutta putoavat pääteputket kytkettyinä useita kymmeniä voltteja. Vaikuttaa, että ko. jännitteistä vika ei johdu.

    Jos putkenkannassa näkyy merkkejä läpilyönnistä, niin ongelmat ovat voineet poistua uusien putkenkantojen vaihdolla.
    Kerroit vaihtaneesi suojahilavastukset. Olivatko kärynneet/käyneet kuumana ?
    Jos putkenkannan anodipinni alkaa pätkiä, niin putken suojahilavirta kasvaa hyvin suureksi ja putki tuhoutuu hyvin äkkiä.
    Kerrotko vielä tarkemmin mitä tapahtui, kun laitoit uudet pääteputket paikalleen ?

    Kytkentä on hiukan alkeellinen, koska biasjännitteelle ei ole säätömahdollisuutta eikä katodeilla ole pieniä (1…10 ohmin) sarjavastuksia, joitten yli olisi helppo mitata putkien virta ja näin säätää ja todeta, että kaikki on kunnossa.
    Tekisin omaan vahvistimeeni tuollaiset muutokset välittömästi.

    #90255
    eerock
    Jäsen

    Muistelisin, että läpilyönnin jäljet olivat jo silloin putkenkannassa, kun laitteen sain. Kuvassa jäljet: http://imgur.com/a/yrE3T
    Alkuperäiset suojahilavastukset näyttävät ihan hyviltä, eivät oo ottaneet rusketusta ja mittaavat toleranssin mukaan.

    Löin siis uuden setin TADeja heti, kun JJ:t kärähtivät. Ämyreistä alkoi kuulua rätinää ja poksetta ja pääteputkien sisällä näkyi läpilyöntiä. Niin JJ:llä kuin TADeillakin. Samaan tyyliin kuin tässä: https://www.youtube.com/watch?v=t7RrUnbsVDw
    En oo antanut ton mäiskeen jatkua juuri muutamaa sekuntia pidempään.

    Nyt kun vaihdoin putkenkannat ja suojahilavastukset ja testasin samoilla TADeilla niin sama mäiske jatkui. Eli voi olla, että TADitkin sanoivat itsensä irti aiemmin johtuen silloisesta läpilyöneestä putkenkannasta. Ei vaan tekis mieli testailla kovin montaa settiä, harmi kun ei oo toista EL34 vahvistinta millä voisi testata putkien kunnon.

    Bias-puolen alkeellisuus on tiedossa ja modit seuraavana puuhalistassa.

    #90256
    artosalo
    Jäsen

    Eipä ole omalle kohdalle sattunut tuollaista. Tuossa videossa vain yksi putki “lyö läpi”.
    Miten omassasi, toinen vai molemmat ?
    Videossa näkyvää sinistä valoa tulee joistakin pääteputkista tasaisen kauniisti ilman rätinöitä.

    Enpä osaa sanoa suoraan mistä on kyse. Pitäisi päästä mittailemaan ja säätelemään vahvistinta.

    #90257
    eerock
    Jäsen

    Pistin uudet putket ja modernisoin bias-puolen, josta selvis, että anodivirrat lähtee karkaamaan putkien lämmetessä. Ei hyvä. Bias-piiri toimii kuitenkin normaalisti ja antaa tasaista -DC:tä koko ajan. Kurkkasin biastrimmeriä asentaessa piirilevyn alapuolelle ja arvatenkin kuparijuovia on käyty jo aiemminkin “vahvistelemassa” tinaklöntein. Vaiheenkääntäjän anodeille menevä tasajännite huojuu jostain syystä, piirilevyä kevyesti painamalla vaiheenkääntäjän anodit saa täydet 500V.. Lienee kohta helpompaa rakennella Carlsbron sisukset täysin uusiksi turreteille.

    #90258
    hujanen
    Osallistuja

    Moro

    Oireiden mukaan piirilevyllä on joko katkoksia, huonoja juotoksia tai katkovia komponentteja ja pahimmillaan päätemuuntajakin on voinut ottaa nokkiinsa. Piirilevyn layout ei muutenkaan ole kovin vakuuttavan näköinen, joten turret tai eyelet versio voi olla hyvinkin terveellinen ratkaisu.

    Jussi

    #90259
    artosalo
    Jäsen

    Pistin uudet putket ja modernisoin bias-puolen, josta selvis, että anodivirrat lähtee karkaamaan putkien lämmetessä.

    Minkälaisiin lukemiin katodivirta nousee ? Paljonko on hilaetujännite ennen virtojen ryöstäytymistä ?
    Syy voi olla, että ohjaushilan ja maan välinen resistanssi on poikki tai liian suuri.
    Aseta/säädä ohjaushiloille vaikkapa -36 V ilman pääteputkia ja mittaa pysyykö ohjaushiloilla sama negatiivinen hilaetujännite, kun laitat virrat päälle pääteputket paikallaan.

    piirilevyä kevyesti painamalla vaiheenkääntäjän anodit saa täydet 500V

    Anodijännite voi nousta vain siinä tapauksessa, että putkessa lakkaa kulkemasta virta.
    Katkoksen täytyy silloin olla jossakin katodien ja maan välillä.

    #90260
    eerock
    Jäsen

    Sori kun jäi lanka roikkumaan ilman vastineita!

    Pääteputkien katodivirta nousee tasaiseen tahtiin virtojen päälle laiton jälkeen, en tosin yli 100mA antanut nousta. Hilaetujännite pysyy vankasti säädetyssä arvossaan eikä heilu vaikka katodivirta kasvaa.

    Päädyin nyt kuitenkin laittamaan Callen telakalle odottamaan uudelleenrakennusta. Piirilevyn aikaisemmat korjaukset ovat varsin epäilyttävän näköisiä eivätkä kovin luotettavia. Katkokset ovat suht helpohkosti paikannettavissa, mutta en usko, että nykyisestä piirilevystä tulisi kovin luotettava korjauksienkaan jälkeen.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.