Boss pedaalien jfet-kytkimet

Home Foorumit Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse Kitaraefektit Boss pedaalien jfet-kytkimet

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    arskas
    Osallistuja

Hei,

löytyisikö täältä kokemusta Bossin kytkinlogiikasta? Olen aika-ajoin pyöritelly viallista CE-3 chorusta saavuttamatta juuri yhtikäs mitään. Ongelma on se että efekti ei kytkeydy päälle. Indikaattoriledi vaihtaa tilaa ja kytkintä painettaessa äänessä kuuluu pieni katkos. Siinä kaikki.

Olen ajatellut jatkaa tutkimusta jumpperoimalla jfetit siten että efekti olisi koko-ajan päällä. Sillä luulisi saavan vian ainakin rajattua tarkemmalle. Veikkaisin, että jumpperoitavia fettejä ovat q4 ja q5 mutta  q2 ja q3 pitäisi jättää auki. Olenkohan oikeassa?

bossce-3.jpg

Jone the Bone
    Osallistuja

Jep, fettejä oikosulkemalla voi edetä vianhaussa, mutta sinänsä olisi erikoista, jos joku feteistä olisi hajonnut.

Muistaakseni tuossa laitteessa on se Rolandin “kuuluisa” Jazz Chorus toiminto, joka valitaan tuolla MODE-kytkimellä. Tällöin toisesta lähdöstä (B) kuuluu koko ajan suora ääni ilman efektiä, ja toisesta lähdöstä saadaan ulos pelkästään viivästetty ääni, joka yksittäin kuunneltuna kuulostaa vibratolta. Ääni summautuu chorukseksi “akustisesti”, kun laitetta käytetään stereona 2 :lla vahvarilla.

Vikana voisi siis olla tuon kytkimen toimimattomuus, jonka voit testata vaihtamalla ulostulojohtoa vuorotellen lähtöjen välillä.

Jos edes tuota vibrato-ääntä tule ulos, voi toki syynä olla viallinen viive/kello-oskillaattoripiiri, joka on varsin herkkä mm. ylijännitteille, vääränlaista virtalähdettä kokeiltaessa.

EDIT: Mode I -asennossa kummastakin lähdöstä saadaan ulos normaali chorus-efekti monona, tosin B-lähdössä efekti on vastakkaisvaiheinen.

arskas
    Osallistuja

Kauan se kesti mutta sainpa pedalin kuntoon. Vika ei ollut kytkinhässäkässäpäinkään. Lopulta löytyi hiuksenhienosti katkennut kuparointi jostahin bbd-systeemiä ohjaavien depth ja rate säätimien kytkennästä…Q9 tai Q10 jalasta… Eli ilmeisesti ohjaus puuttui bbd-piiriltä eikä se siten toiminu ollenkaan. Mutta kiitos neuvoista!

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.