Bluetone 5E3 Deluxe näki päivänvalon

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Bluetone 5E3 Deluxe näki päivänvalon

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    harryk
    Jäsen

;DTere! Sain vihdoin tuon projektin ainakin johonkin vaiheeseen eli vahvarin koteloon ja huomisiin bänditreeneihin kenttätestiin. Tein joitain modeja alkuperäiseen Fenderin kytkentään verrattuna (mm. 22nF erotuskonkat joka paikkaan signaalitiellä, boost-kytkimen jolla muutetaan toisen putken katodikonkkia ja vastuksia ym.) Laitan skeman omasta versiostani kotisivuilleni jahka kerkiän. Pelistä löytyy uunituoreita kuvia kotisivuiltani http://www.bluetone.fi jos jotakuta asia kiinnostaa. Se mikä yllätti eniten oli se, että vahvistin on yllättävän vähä-ääninen verrattuna moneen muuhun tekemääni peliin. Oman vahvarini jännitteet ovat samoilla hehtaareilla muiden vastaavien kanssa joten en usko, että olen tehnyt jotain virhekytkentöjä tässä tapauksessa. t. Harry Deluxe Bluetone 

okabass
    Osallistuja

MOI

Hienoa jälkeä taas kerran.

Täytyypä herätellä henkiin oma Deluxe (6V6) projekti.

ceesami
    Jäsen

Jep, onnittelut jälleen!

Se mikä yllätti eniten oli se, että vahvistin on yllättävän vähä-ääninen verrattuna moneen muuhun tekemääni peliin. Oman vahvarini jännitteet ovat samoilla hehtaareilla muiden vastaavien kanssa joten en usko, että olen tehnyt jotain virhekytkentöjä tässä tapauksessa.

Tässähän on nyt ilmeisesti ne Weberin ämyrit? Mitäs mallia ne on? Mietin vain, josko ne olisi vähän epäherkempiä kuin yleensä… Deluxessa on tehoa ilmeisesti kymmenisen wattia, mikä on minulle yleensä aika optimiarvo, jos yhdellä vahvistimella pitää pärjätä. Voi vääntää hanikkaa aika reippaasti, mutta yleensä jää pikkasen vielä pelivaraakin.

vasu
    Jäsen

Onnittelut!
    Hyvän näköinen peli. Tulispa joskus maltettua tehdä yhtä huolellisesti itse (voi kyllä olla, ettei auta huolellisuuskaan). Mitkä erotuskonkat? Sivullasi on maininta bright kanavasta tarkoitatko, Instrument kanavaa?
    Deluxe menee säröille aika aikaisessa vaiheessa ja volumea voi kyllä avata aika reippaasti, kotona ei ihan selvinpäin kuitenkaan kovin paljoa, mutta jos laittaa 9dB – 12dB vaimentimen niin sitten saundaa oikein makealta kotonakin.
    Kerro lisää sitten saundeista “kenttätestien” jälkeen.

harryk
    Jäsen

:DNe ämyrit ovat Weber VST P10N 10″ jotka ovat olleet käyttämättä jo jonkun aikaa. Sain oikeastaan niistä idean rakentaa tuon 5E3:n. Tarkoitan erotuskonkilla eri asteiden välisiä konkkia eli englanniksi “Decoupling capacitor”. En tiedä mikä on oikea suomenkielinen nimi niille. Tuo bright ja normal-kanavanimitys tuli kait pitkälti tuolta ulkomaisilta foorumeilta missä hyvin harva käyttää nimityksiä “Instrument” ja “Mic” noille sisääntuloille.

Kokeilin tässä projektissa ensikertaa pintakäsittelynä yhdistelmää jossa alumiinialusta ensin eloksoidaan, jonka jälkeen laitoin nuo tekstit siirtokirjaimilla, jonka päälle vedin kirkasta akryylispray-lakkaa. Pinta on luonnossa paremman näköinen kuin kuvissa ja luulisin sen kestävän paremmin kuin tuo automaalipohjainen pinnoite. Miellyin itse tuohon valkoiseen tolexiin, vaikkei se olekaaan mikään keikkailevan kitaristin unelma. Itse teen nykyään max. 1-2 keikkaa/vuosi joten se ei ole ongelma.

Seuraava projekti on joko Harley Benton GA5-combon sisuksien totaalinen uusiminen Champ/Marsu-tyyppiseksi tai sitten tuo kaksikanavainen Bluetone Express Junior noilla 7-kantaisilla pääteputkilla (2xEL90+EL95). Odotan sitä HB:tä Tompalta vieläkin.

Vaimoon vähän kysellyt aionko pitää nuo kaikki tekemäni vahvistimet itse. Jos joku on kiinnostunut jostain niistä, olen valmis keskustelemaan asiasta tarvittaessa. Uusia putkivehkeitä näyttää pukkaavan ulos Bluetone-pajasta melko ripeään tahtiin. t. Harry Bluetone

vasu
    Jäsen

Joo nyt minäkin tajusin, siis vaihdoit 100nF konkat 22nF konkkiin. Olisko alunperin tarkoitettu että Instruments kanavaan kytketään kitara ja Mic. kanavaan laulumikki. Deluxea (5E3) munnaristit käyttää aika yleisesti tuskinpa sitä Mic. liitäntään silloinkaan kytketään.
    Milläs konstilla sai siirtokirjaimet laitettua siististi ?. Mulla Deluxessa tuli kirjaimet hiukan Aku Ankka -tyyliin, kun kotelon tein teräspellistä ja sitten kiilloitin naamataulun ja Letraset-kirjaimilla tein tekstit ja numerot potikoiden ympärille ja sitten lakkaa päälle. On toi nyt kohta 7-vuotta ollut ja onneksi on lakka pysynyt ja näyttää melkein kromatulta  :).

harryk
    Jäsen

;)Tilaan nuo siirtotekstit valmiina kuten “VOLUME” etc. firmasta nimeltä Kirstikki Helsingissä. Se on itseasiassa ompelukoneliike mutta tekee kaikenlaisia tarroja. Yhden vahvarin tarrasatsi maksaa n. 20-25 € joka on mielestäni kohtuullinen ottaen huomioon kaikki kustannukset. Laitan tarrojen päälle sitten kirkasta akryylilakkaa ja hyvin on tähänasti pysynyt. Firma lähettää tarrat myös postitse jos asuu kauempana. t. Harry Bluetone

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.